Bolt Drive má za sebou první rok provozu v Česku. Jak byste ho zhodnotil?
První rok bezpochyby překonal naše očekávání. Start byl sice o něco pomalejší než se konkrétně od českého trhu očekávalo, ale postupně jsme se etablovali na nejrychleji rostoucí trh v rámci celé skupiny Bolt Drive. Počet aktivních uživatelů se od začátku více než ztrojnásobil, což považujeme za hlavní indikátor úspěchu na českém trhu. Velmi pozitivním ukazatelem je pak i to, že zákazníci s námi najeli několik milionů kilometrů.
Proč byl podle vás start služby pomalejší?
Myslím, že jsme měli trochu nerealistická očekávání. Trh s carsharingem není celoevropsky tak rychlý, jak se předpokládalo. Dalším faktorem byla silná konkurence, jelikož v Česku už několik zavedených carsharingových společností působí. My jsme se snažili zákazníky zaujmout nízkou cenou a flotilou nabízející i prémiové vozy Audi, což zabralo.
Zmínil jste silnou konkurenci. Čím se od ní lišíte?
Především je Bolt Drive součástí rozsáhlé platformy Bolt. Uživatelům tak nabízíme širokou škálu služeb – od taxíků přes koloběžky a e-kola až po doručování jídla a samozřejmě carsharing. Tato multimodalita je unikátní a zákazníci ji oceňují.
Snažíme se také o dostupnost, takže naše cenová politika zamíchala trhem a konkurence na ni musela reagovat. Další velkou výhodou je, že jako jediná služba na trhu nabízíme možnost zafixovat cenu. Uživatel si tedy při půjčení auta může zvolit fixní částku za jízdu z bodu A do bodu B a ví tak předem, kolik zaplatí, i když třeba jede ve špičce.
Přistoupili jste od začátku provozu ke zdražení?
Ve flotile máme stále vozy, které si uživatelé mohou půjčit za stejnou cenu jako před rokem – tedy za jednu korunu za minutu. U prémiovějších vozidel, jako jsou Audi nebo Volvo, jsme ceny postupně mírně navýšili, abychom mohli růst udržitelně.
Vyplatí se vám nabízet uživatelům auta i za korunu na minutu?
Zajímáme se hlavně o ekonomické výsledky Bolt Drive jako celku. Samozřejmě se snažíme, aby každá kategorie byla výdělečná, ale z marketingového hlediska si u levnějších modelů můžeme dovolit držet cenu lehce pod hranicí profitability.
Jaké další výhody má carsharing kromě ceny?
Velkou přidanou hodnotou je třeba to, že provozujeme nová auta vybavená moderními technologiemi. Průměrné stáří vozového parku v České republice je okolo 13 let, takže řada automobilů v osobním vlastnictví spoustu těchto moderních technologických vychytávek nemá. Jde například o varovné systémy pro hlídání mrtvého úhlu, kamerové systémy nebo parkovací senzory.
Večer na akci půjčeným autem, zpátky taxíkem
Nekonkuruje Bolt Drive jiným službám Boltu, třeba taxíkům nebo koloběžkám?
Někdy samozřejmě může dojít k určitému překryvu, ale naše strategie v rámci Boltu je nabídnout zákazníkům dopravní řešení pro různé situace. Koloběžky tedy slouží na cesty do dvou kilometrů, mezi dvěma a sedmi kilometry lidé častěji volí taxi, zatímco Bolt Drive cílí na delší trasy a vícedenní zápůjčky, jako jsou například víkendové výlety. Služby se tedy spíše doplňují, což ilustruje třeba situace, kdy zákazník jede večer na akci autem Bolt Drive a v noci se z ní vrací domů taxíkem.
Kolik máte v současnosti uživatelů?
Bolt Drive pravidelně využívají desetitisíce zákazníků, někteří z nich i denně. Máme dokonce uživatele, kteří uskutečňují přes sto jízd měsíčně, pro ně už jsme tedy klíčovou součástí městské mobility. I přesto jsem ale přesvědčen, že zatím jsme teprve na začátku. Věřím, že carsharing poroste o desítky procent ročně, protože jeho potenciál je skutečně obrovský.
Když někdo využívá Bolt Drive stokrát za měsíc, možná už ani nepotřebuje vlastní vůz. Cílíte tedy i na to, aby si lidé už vůbec nemuseli pořizovat auto?
Z dlouhodobého hlediska ano, ale v tuto chvíli to není náš hlavní cíl. Zatím míříme spíš na nahrazení druhého auta v domácnosti, které lidé mnohdy využívají jen zlomek času, takže je ekonomičtější ho nahradit právě carsharingem. Bolt Drive ale samozřejmě může velmi pomoct i v mnoha jiných situacích – třeba když je vaše jediné auto v servisu nebo potřebujete jet někam, kde se bez auta těžko obejdete. Chceme tedy především vytvořit návyk, že když člověk potřebuje auto, jednoduše si ho přes naši aplikaci půjčí.
Ve kterých částech Prahy je o službu největší zájem?
Velký zájem je například v Karlíně, kde sídlí mnoho firem a startupů. Další silnou oblastí je Žižkov a Vinohrady. Snažíme se mít v těchto čtvrtích co nejvíce aut, takže vozy z méně vytížených lokalit přesouváme právě tam, abychom byli schopni uspokojit vysokou poptávku.
Plánujete rozšíření Bolt Drive i mimo Prahu?
Momentálně se zaměřujeme na Prahu, protože vidíme, že potenciál je tu skutečně veliký, a můžeme zde ještě výrazně vyrůst. Jednání s dalšími městy o spuštění našich služeb jsme ale vždy otevřeni.
Jak náročná byla jednání s městem při spuštění služby?
Jednání byla velmi vstřícná. Bolt Drive je členem Carsharingové asociace, která pravidelně komunikuje s městskými částmi, takže spolupráce dlouhodobě funguje opravdu dobře.
Od Fabie po Volvo
Jak si vede carsharing v Česku ve srovnání se zahraničím?
Češi zatím carsharing nevyužívají tolik jako třeba lidé v Německu nebo v Pobaltí. Tam panuje větší důvěra ve sdílenou ekonomiku, zatímco u nás je pro některé stále důležité vlastnit auto jako jakýsi statusový symbol. Postupně se to ale mění, obzvláště u mladší generace.
Dalším důležitým faktorem je také dostupnost vozidel. Třeba v Berlíně je aktuálně přes 10 tisíc sdílených aut, takže je snadné najít vůz, kdykoliv ho potřebujete, což samozřejmě atraktivitu carsharingu zvyšuje. Na zvýšení dostupnosti chceme intenzivně pracovat i v Praze.
Kolik vozů aktuálně provozujete?
Máme téměř 500 vozidel. Posledním přírůstkem byla prémiová kategorie Volvo V90, klasická i Cross Country. Právě přidáváme do flotily nové Škody Fabia a v nejbližších týdnech přidáme také modely Volkswagen T-Cross a Škoda Kamiq. Hranici pěti set aut tak překonáme v nejbližších dnech.
Jaký je zájem o prémiová auta?
Prémiové vozy jsou jedny z nejvytíženějších, což je překvapivé, jelikož v zahraničí tomu tak obvykle není. Podle nás za tím stojí hlavně fakt, že cenu za vyšší kategorie jsme nastavili férově, což uživatelé oceňují. Mnozí lidé si rádi půjčují prémiová auta třeba na víkendové výlety nebo služební cesty.
Kognitivní test proti opilým
Bolt Drive se opírá i o technologické inovace. Můžete některé z nich přiblížit?
V současnosti pracujeme třeba na instalaci detektorů kouře. Od našich zákazníků totiž občas dostáváme nahlášeno, že ve vozidle cítí cigarety a že jim to samozřejmě vadí. Právě detektory kouře by tomu mohly zabránit, a udělat carsharing opět o něco příjemnější službou.
Další inovací je AI detekce poškození od firmy Carvaloo, která už je nasazená na celé flotile. Tento systém umí rozpoznat i drobné škrábance, jež vzniknou během jízdy, což nám pomáhá při řešení škod a komunikaci s uživateli.
Jak postupujete, když systém nahlásí poškození auta?
Nejprve požádáme uživatele, aby nám přes aplikaci poslal fotku daného místa. Tyto snímky porovnáváme s historickými záběry, abychom zjistili, zda jde o nové poškození. Uživatel samozřejmě nemusí fotku poskytnout, ale vyzýváme pak k pořízení snímků všechny další řidiče, kteří si vůz půjčili po něm, díky čemuž jsme schopni zpětně dohledat, kdy ke škodě došlo. Spoluúčast za opravu škody je aktuálně maximálně 25 tisíc korun. Pokud ale zákazník poruší smluvní podmínky, třeba nenahlášením škody nebo jízdou pod vlivem, musí zaplatit penále ve výši až desítek tisíc korun.
Zvažujete možnost pojištění pro snížení spoluúčasti?
Ano, na tomto produktu aktuálně pracujeme. Do budoucna chceme nabídnout pojištění, které by spoluúčast snížilo, možná až na nulu.
Plánujete i nějaké další kroky pro zvýšení bezpečnosti?
Bezpečnost je pro nás priorita, takže v současnosti vyvíjíme například systém řidičského skóre. Pokud někdo často překračuje rychlost nebo prudce brzdí a zrychluje, projeví se to na jeho hodnocení. Zpočátku bude skóre jen informativní, ale ve vzdálenější budoucnosti zvažujeme i zavedení výhod pro bezpečně jezdící řidiče, a naopak možné znevýhodnění pro lidi, kteří pravidla opakovaně porušují.
Dále chceme zabránit tomu, aby naši zákazníci řídili opilí. V určitých případech tedy můžou být vyzváni ke splnění našeho bezpečnostního kognitivního testu. Když přitom reakční doba nebude odpovídat střízlivé osobě, tak danému člověku nepovolíme, aby si vozidlo pronajal.
V jakých případech bude tyto kognitivní testy nutné splnit?
V současné chvíli už máme v aplikaci vyskakovací notifikaci v pátek a v sobotu mezi třiadvacátou hodinou večerní a čtvrtou hodinou ranní, kdy lidem doporučujeme, aby raději využili našich taxíků. V podobných časech by měl v budoucnu fungovat i onen kognitivní test.
Co dalšího ještě do budoucna plánujete?
Našim cílem je stát se největším poskytovatelem carsharingu v Praze do konce tohoto roku. Abychom toho dosáhli, plánujeme rozšířit naši flotilu o další stovky vozidel. Jsem totiž přesvědčený, že čím více vozidel bude v České republice dostupných, tím vyšší bude využívanost carsharingu.