Umělá inteligence (AI) už dnes více či méně ovlivňuje takřka každé ekonomické odvětví – od zemědělství přes školství a lékařství až po zábavní průmysl. Před dvěma lety sice hollywoodská stávka částečně zabránila většímu využívání AI při vytváření filmů, podle mnoha odborníků ale tento vývoj prakticky nelze zastavit.
Že umělá inteligence má v Hollywoodu (a nejen v něm) své pevné místo, si ostatně myslí i slavný americký režisér a scénárista James Cameron. Tvůrce velkofilmů a blockbusterů jako Terminátor, Titanic nebo Avatar původně patřil spíše k odpůrcům AI, podle Business Insideru ale v posledních letech svůj názor změnil. V podcastu společnosti Meta jménem Boz to the Future se nechal slyšet, že umělá inteligence filmovému průmyslu ve skutečnosti výrazně pomůže.
Natáčení se může zrychlit až dvojnásobně
Hlavní přínosem AI pro odvětví má být podle Camerona zásadní úspora při natáčení extrémně nákladných blockbusterů, jako je například právě zmíněný Avatar. „Filmaři musí přijmout umělou inteligenci, aby snížili současné výdaje na blockbustery s rozsáhlými efekty a spoustou digitální grafiky či animací. Je nutné přijít na to, jak omezit náklady na polovinu, přičemž AI by mohla být řešením,“ řekl známý režisér.
Za Cameronovým vyjádřením bezesporu stojí i fakt, že jeho filmy skutečně bývají extrémně drahé. Koneckonců náklady na druhé pokračování Avatara z roku 2022 se vyšplhaly na zhruba 460 milionů dolarů, tedy přes deset miliard korun, zatímco natočení snímku Titanic z roku 1997 vyšlo na přibližně 200 milionů (téměř sedm miliard korun).
Problém je, že větší zapojení umělé inteligence je v oboru vnímáno poměrně rozporuplně. Cameron to ví, a proto ve svém vyjádření zároveň uvedl, že si nemyslí, že by kvůli AI lidé přišli o práci: „Tento proces by neměl být o propuštění poloviny zaměstnanců, aby společnosti dosáhly vyšší efektivity. Cílem by mělo být spíše zdvojnásobení rychlosti natáčení, díky čemuž se stihne vyrábět více filmů, v nichž budou moci umělci účinkovat. To je moje vize.“
Inspiruje se každý umělec
Ve zmiňovaném podcastu se sedmdesátiletý Cameron vyjádřil i k dalšímu kontroverznímu tématu, jímž je trénování AI modelů na uměleckých dílech, která jsou chráněna autorskými právy. Společnosti jako OpenAI byly v minulosti opakovaně kritizovány za nerespektování duševního vlastnictví, přičemž třeba komička Sarah Silvermanová a spisovatel Ta-Nehisi Coates firmu dokonce nedávno zažalovali za porušení autorských práv.
Cameron ovšem s tímto jejich krokem nesouhlasí. I samotní umělci totiž podle něj mají stejně jako AI přístup k dílům cizích lidí, což je může nějakým způsobem inspirovat při jejich následující tvorbě. K něčemu takovému přitom dochází zcela přirozeně, nejedná se o cílené kopírování.
„Nemůžete ovládat, s jakým obsahem se setkám. Nemůžete mi říkat, co si mám přečíst, na co se podívat a kam jít. Mojí inspirací zkrátka může být cokoliv, k čemu jsem se během mého života dostal, to zkrátka nelze ovlivnit,“ shrnul svůj názor na trénovaní modelů AI slavný režisér.