Menu Zavřít

Bezpečnost letadel stále častěji ohrožuje rušení GPS signálu. Britští vědci proto pracují na přenosných atomových hodinách

Kokpit letadla, které přistává na letišti
Autor: Depositphotos
  • V poslední době často dochází k rušení GPS signálu, což představuje závažnou bezpečnostní hrozbu obzvláště pro letecký provoz
  • Situaci by mohly pomoci vyřešit malé, ale mnohem přesnější atomové hodiny, které budou umístěné přímo na palubě letadel
  • Na zmíněných hodinách nyní intenzivně pracují britští vědci, kteří očekávají jejich nasazení nejpozději do pěti let

Sedmnáctého ledna letošního roku bylo letadlo společnosti Ryanair nuceno přerušit přistání na letišti v litevském hlavním městě Vilniusu. Jen několik minut před dosednutím na dráhu totiž stroj zaznamenal narušení systému GPS (Global Positioning System), takže jeho pilot nakonec rozhodl o nouzovém odklonění do zhruba 400 kilometrů vzdálené Varšavy.

Zmíněný incident sice nakonec způsobil „jen“ několikahodinové zpoždění, potvrzuje ale v poslední době stále častější problém. Za uplynulé tři měsíce roku 2024 bylo totiž v litevském vzdušném prostoru zaznamenáno více než 800 případů narušení GPS signálu, přičemž před podobnými situacemi zároveň varovaly i úřady v Estonsku a Finsku. Podle nich je hlavním viníkem této situace Rusko, které v blízkosti státní hranice nasazuje technologie k rušení signálů satelitní navigace. Moskva tato obvinění pochopitelně opakovaně popírá.

Atomy na absolutní nule

Ať už za těmito incidenty stojí cokoliv, faktem je, že představují skutečně závažný problém, jenž dalece přesahuje odvětví leteckého provozu. Systematické rušení GPS podle BBC může zastavit mnoho finančních, elektrických a komunikačních systémů, které jsou pro naši společnost zcela zásadní. Ke stejnému závěru došla i britská vládní zpráva, podle níž by absence GPS signálu každý den způsobila ekonomice ztráty ve výši 1,4 miliardy liber (více než 42 miliard korun), takže se jedná o jednu z největších hrozeb pro Spojené království.

Současný systém GPS funguje tak, že jednotlivá zařízení přijímají signály z několika různých satelitů. U každého zařízení se přitom změří, jak dlouhou dobu k nim signál z družice putoval, což nakonec umožní určit jejich přesnou polohu prakticky kdekoliv na Zemi.

Naprosto klíčovým faktorem pro správné fungování celého systému je přesný čas, který satelity získávají od velkých atomových hodin umístěných přímo na Zemi. Jenže právě vzájemná komunikace obou těchto zařízení může být relativně snadno narušena.

Kontejnerové lodě, ale i armáda

Ve světle výše popsaných problémů nedávno ve Velké Británii sestavili výzkumný tým přezdívaný „Vládci času“, jehož hlavním cílem je vyvinout přenosné a zároveň velmi přesné atomové hodiny, jež by využívaly nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti kvantových technologií. Tyto takzvané optické hodiny, které ke svému provozu potřebují skupinu atomů ochlazených na absolutní nulu (−273 stupňů Celsia), by měly být asi stokrát přesnější než dosud používané cesiové hodiny, zároveň by se ale měly vejít na palubu běžného dopravního letadla.

Když umělá inteligence pomáhá hlídat už i letadla. Na londýnském Heathrow začali při řízení letového provozu používat AI
Přečtěte si také:

Když umělá inteligence pomáhá hlídat už i letadla. Na londýnském Heathrow začali při řízení letového provozu používat AI

Dobrou zprávou je, že britský výzkumný tým už nedávno dosáhl prvního zásadního milníku, jelikož zkušební prototyp jejich extrémně přesných hodin úspěšně absolvoval první let nad Spojeným královstvím. Jak ale vědci upozorňují, jeho masové nasazení v dopravních letadlech ještě potrvá, protože se dosud nepodařilo zařízení dostatečně zmenšit. I kvůli tomu tedy atomové hodiny nejprve zamíří na kontejnerové lodě.

„Nadměrná“ velikost každopádně není jediným problémem současných atomových hodin. Další háček je i v jejich vysoké pořizovací ceně, která se aktuálně pohybuje okolo sta tisíc liber (asi tři miliony korun). I v tomto ohledu by ale právě probíhající výzkum mohl přinést značné zlepšení, jež by spočívalo v podstatném zlevnění celé technologie.

Cestování zcela bez dokladů? Letiště v Abú Dhabí se chce stát prvním na světě, kde nebude potřeba ukazovat pas ani letenku
Přečtěte si také:

Cestování zcela bez dokladů? Letiště v Abú Dhabí se chce stát prvním na světě, kde nebude potřeba ukazovat pas ani letenku

Poslední zásadní překážkou pro nasazení nových atomových hodin pak je zajištění jejich přesnosti v extrémních podmínkách. K těm můžou patřit třeba rozbouřené vody oceánů nebo také válečná bojiště, jelikož o přesnou navigaci má samozřejmě zájem i armáda. A také na tomto problému už vědci intenzivně pracují.

Vlastní GPS v každém mobilu

Jak už bylo naznačeno, využití atomových hodin dalece přesahuje navigaci u dopravních letadel. Vědci ostatně doufají, že díky jejich výzkumu bude mít do budoucna ve svém mobilním telefonu vlastní pokročilý ekvivalent systému GPS zabudovaný každý z nás. Jeho součástí by měly být miniaturizované optické hodiny, malý gyroskop pro určení směru pohybu a zařízení zvané akcelerometr pro rozpoznání zrychlení. 

Nejvytíženější mezinárodní leteckou trasou roku 2024 byla ta mezi Hongkongem a Tchaj-pejí, aerolinky tam přepravily na sedm milionů lidí
Přečtěte si také:

Nejvytíženější mezinárodní leteckou trasou roku 2024 byla ta mezi Hongkongem a Tchaj-pejí, aerolinky tam přepravily na sedm milionů lidí

Na tuto vymoženost si pravděpodobně budeme muset počkat ještě mnoho let, i přesto jsou ale vědci ohledně současného vývoje přenosných atomových hodin optimističtí. „Některé z těchto technologií jsou již docela pokročilé. Očekávám tedy, že nějaký druh vylepšeného navigačního systému uvidíme na trhu během následujících dvou až pěti let,“ řekl profesor Douglas Paul z britského výzkumného ústavu Hub for Quantum Enabled Position Navigation and Timing (QEPNT).

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek