Menu Zavřít

AI mění pracovní trh. Do roku 2030 ubyde úředníků i účetních, firmy budou naopak hledat lidi, kteří tyto nástroje umí zdokonalovat

Autor: Depositphotos
  • Nová studie Světového ekonomického fóra potvrzuje výrazný dopad umělé inteligence na pracovní trh. Na rozdíl od loňského roku je méně optimistická a zmiňuje i úbytek kvalifikovaných pracovních míst
  • Vyhráno budou mít ti, kdo se naučí s umělou inteligencí efektivně pracovat, ideálně ji i zdokonalovat
  • V Česku je trend podobný jako ve světě. Vedení zdejších firem zavádí zmíněnou technologii hlavně kvůli úspoře času a počítá se vznikem nových míst s vyšší kvalifikací a odpovědností

Vliv umělé inteligence (AI) na trh práce se projevuje už nyní, přičemž aktuální analýza Světového ekonomického fóra (WEF) naznačuje, že v příštích letech budou změny ještě výraznější. Až 41 procent zaměstnavatelů plánuje v tomto časovém horizontu propustit část svých pracovníků právě kvůli využití AI. Nejedná se přitom jen o méně kvalifikované profese, snižovat se zřejmě budou i stavy poštovních úředníků, asistentek vedení nebo grafických designérů.

Do průzkumu se zapojily stovky známých společností po celém světě a přibližně 77 procent z nich potvrdilo, že do roku 2030 si daly za cíl naučit své zaměstnance s umělou inteligencí pracovat efektivněji. Oproti předloňskému vydání vyznívá výsledná zpráva méně pozitivně a připouští snižování poptávky po některých pozicích.

„Pokroky v oblasti umělé inteligence a obnovitelné energie přetvářejí pracovní trh a zvyšují zájem o mnoho technologicky specializovaných rolí, zatímco u jiných, jako jsou grafici, vedou k poklesu,“ uvedlo WEF ve zprávě, z níž citoval server CNN.

AI se rychle učí

Generální ředitelka WEF Saadia Zahidi v analýze zdůraznila roli generativní umělé inteligence při přetváření jednotlivých činností i celých odvětví. Konkrétně zmínila její zdokonalování v tvorbě textového i grafického obsahu na základě požadavků uživatelů. Největší pokles poptávky očekávají zaměstnavatelé u pracovníků poštovních služeb, mzdových účetních nebo právě grafiků.

„Mezi 10 pozic s největším poklesem poptávky patří i grafičtí designéři nebo výkonní asistenti. V tom se letošní výsledky liší od těch loňských a jasně ilustrují rostoucí schopnost GenAI vykonávat kvalifikovanou práci,“ řekla Zahidi.

Aby zaměstnanci nevyzradili ChatGPT výrobní tajemství. Český Easy Software představuje bezpečné řešení, jak využít AI ve firmách
Přečtěte si také:

Aby zaměstnanci nevyzradili ChatGPT výrobní tajemství. Český Easy Software představuje bezpečné řešení, jak využít AI ve firmách

Naopak z průzkumu vyplývá, že AI dovednosti jsou stále žádanější. Dotázaní zaměstnavatelé budou tedy v 62 procentech případů upřednostňovat kandidáty, kteří s touto technologií již umí pracovat, a zhruba sedm z deseti firem dokonce plánuje přijmout pracovníky, kteří dotčené nástroje budou schopni též vylepšovat.

I tentokrát má každopádně analýza optimistické vyznění v tom smyslu, že generativní umělá inteligence a další technologie mohou rozšiřovat lidský potenciál díky spolupráci se stroji. Ostatně i proto její autoři nemluví o přímé náhradě AI za lidské zaměstnance a zdůrazňují důležitost dovedností zaměřených na člověka.

Přeměna na nová místa s vyšší kvalifikací

Co se českého trhu týče, lze konstatovat, že globální trendy více méně kopíruje. Nejnovější analýza poradenské společnosti PwC například uvádí, že přibližně čtvrtina zdejších firem očekává v důsledku dopadů umělé inteligence pokles počtu zaměstnanců na vybraných pozicích, a to už během příštích 12 měsíců. V řadě případů ale nemusí docházet k rušení pracovních míst jako takových, nýbrž pouze k jejich přeměně na místa nová s vyšší kvalifikací a odpovědností. Celých 72 procent šéfů proto tvrdí, že kvůli využití AI si většina jejich zaměstnanců bude muset v nejbližších třech letech osvojit nové znalosti a dovednosti.

„České firmy zatím hodlají využívat AI především na méně kvalifikovaných pozicích. Jejich generální ředitelé si od toho slibují úsporu času u řadových zaměstnanců i managementu a v menší míře očekávají, že jim tento nástroj zajistí také růst tržeb,“ uzavřela Andrea Linhartová Palánová, expertka na lidské zdroje v PwC.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek