Železnice chtějí bourat nádraží

23. června 2017, 12:12 - čtk
23. června 2017, 12:12

Některá nádraží v Česku nejspíš čeká demolice, protože se jejich opravy se nevyplatí. Na konferenci k budoucnosti železnice to řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý. Správa železnic před rokem od Českých drah koupila 1600 nádraží a nyní do jejich rekonstrukce investuje stovky milionů korun. Přednost mají zanedbaná nádraží v krajským městech a v důležitých železničních uzlech, kde je nejvíc cestujících.

Zhruba tři desítky nevyužívaných nádraží a dalších budov s podobnou funkcí, které jako neperspektivní ani nebyly součástí loňského obřího převodu, zřejmě před demolicí nic nezachrání. Tato bývalá nádraží zpravidla nevyužívají ani České dráhy, ani SŽDC, která si pro technologická zařízení vybudovala nové objekty, uvedl Surý. Není ale vyloučeno, že podobný osud bude čekat i dosud funkční nádraží, která SŽDC od drah odkoupila, dodal.

Podle ředitele Českých drah Pavla Krtka bylo mezi 1600 převáděnými nádražími jen asi 50 ekonomicky zajímavých budov, u kterých by se vyplatilo do jejich rekonstrukce investovat. U ostatních by měla společnost problém přesvědčit banky, aby drahám na financování jejich oprav půjčily peníze.


Česká vysokorychlostní trať je zatím jen zbožným přáním. Přečtěte si o prvních přípravách:

Boj o vysokorychlostní tratě začíná. Ve hře je 650 miliard


Státní SŽDC může zohlednit i veřejnou funkci, kterou nádraží mohou plnit. Snaží se je oživit například tím, že prostory v nich nabízí státu a obcím za nižší než tržní nájemné pro umístění úřadů, nebo například policejních stanic. Jen letos plánuje za rekonstrukce utratit 850 milionů korun. Příští rok by tato částka měla vzrůst o sto milionů korun a mezi roky 2019 a 2021 chce na opravy nádraží vynaložit dohromady 2,1 miliardy korun.

U nádražních budov, které nevyužívá dostatek cestujících a nedá se očekávat zájem komerčních a státních subjektů o pronájem, zvažuje SŽDC prodej. Primárně by takové objekty mohly koupit města a obce, podle zákona je ale SŽDC musí nejprve nabídnout ve veřejných výběrových řízeních. Fakticky by takovýto postup kopíroval zkušenosti SŽDC s několikakolovým prodejem nevyužívaných železničních tratí. V poslední fázi, pokud by o nádražní budovy neměl zájem nikdo, by přicházela v úvahu právě jejich demolice.

**Čtěte víc o železnici:*

České dráhy si pronajmou lokomotivy Siemens za 1,6 miliardy

Oprava Negrelliho viaduktu začíná. Rekonstrukce vyjde na miliardu


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 vlastností předdůchodu, které byste měli znát
Tisíce korun za výpověď smlouvy. Kdy můžete od dodavatele zdarma odejít?
Nezapomněli jste zaplatit daň z nemovitosti?
Vylidňují se země bývalého východního bloku?
Mistrovství světa ve fotbale vyjde téměř na čtvrt bilionu korun!
Auta
Tesla Model 3 Performance má být lepší než BMW M3 a podobní…
Porsche 911 GT3 R je víkendová hračka na okruhy za 14 milionů
Německá města mohou okamžitě zakázat vjezd dieselům, potvrdil soud
Také z nové Dacie Duster můžete udělat nezastavitelný tank. Stát vás to bude 280 tisíc
Bosch vymyslel opravdu revoluční způsob, jak zabránit pádu z motocyklu
Technologie
GeForce GTX 1050 s 3GB pamětí je tu. Hybrid se 768 shadery, ale jen 96bitovou sběrnicí
V úterý můžete živě sledovat setkání Zuckerberga s prezidentem Evropského parlamentu
Bosch vymyslel nový způsob, jak zabránit pádu z motorky
Do Česka vstoupila revoluční nebanka Revolut. Její kartu můžete mít zdarma
Tip: Jak po upgradu vyčistit disk od staré instalace Windows 10 a získat pár gigabajtů místa?
Hry pro příležitostné hráče