Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Češi si oblíbili nákupy ze zahraničí

Globalizace je znát v každém odvětví a nakupování není výjimkou. Dnes lidé čím dál víc…

Zabezpečení vozu proti krádeži vám zlevní pojištění

Většina dnešních moderních vozů je zabezpečena alarmem, který vás upozorní na neoprávněné…

Immofinanz a O2 prodloužily své partnerství

Společnost Immofinanz prodloužila na konci roku 2018 smlouvu se společností O2, hlavním…

Železnice chtějí bourat nádraží

23. června 2017, 12:12 - čtk
23. června 2017, 12:12

Některá nádraží v Česku nejspíš čeká demolice, protože se jejich opravy se nevyplatí. Na konferenci k budoucnosti železnice to řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý. Správa železnic před rokem od Českých drah koupila 1600 nádraží a nyní do jejich rekonstrukce investuje stovky milionů korun. Přednost mají zanedbaná nádraží v krajským městech a v důležitých železničních uzlech, kde je nejvíc cestujících.

Zhruba tři desítky nevyužívaných nádraží a dalších budov s podobnou funkcí, které jako neperspektivní ani nebyly součástí loňského obřího převodu, zřejmě před demolicí nic nezachrání. Tato bývalá nádraží zpravidla nevyužívají ani České dráhy, ani SŽDC, která si pro technologická zařízení vybudovala nové objekty, uvedl Surý. Není ale vyloučeno, že podobný osud bude čekat i dosud funkční nádraží, která SŽDC od drah odkoupila, dodal.

Podle ředitele Českých drah Pavla Krtka bylo mezi 1600 převáděnými nádražími jen asi 50 ekonomicky zajímavých budov, u kterých by se vyplatilo do jejich rekonstrukce investovat. U ostatních by měla společnost problém přesvědčit banky, aby drahám na financování jejich oprav půjčily peníze.


Česká vysokorychlostní trať je zatím jen zbožným přáním. Přečtěte si o prvních přípravách:

Boj o vysokorychlostní tratě začíná. Ve hře je 650 miliard


Státní SŽDC může zohlednit i veřejnou funkci, kterou nádraží mohou plnit. Snaží se je oživit například tím, že prostory v nich nabízí státu a obcím za nižší než tržní nájemné pro umístění úřadů, nebo například policejních stanic. Jen letos plánuje za rekonstrukce utratit 850 milionů korun. Příští rok by tato částka měla vzrůst o sto milionů korun a mezi roky 2019 a 2021 chce na opravy nádraží vynaložit dohromady 2,1 miliardy korun.

U nádražních budov, které nevyužívá dostatek cestujících a nedá se očekávat zájem komerčních a státních subjektů o pronájem, zvažuje SŽDC prodej. Primárně by takové objekty mohly koupit města a obce, podle zákona je ale SŽDC musí nejprve nabídnout ve veřejných výběrových řízeních. Fakticky by takovýto postup kopíroval zkušenosti SŽDC s několikakolovým prodejem nevyužívaných železničních tratí. V poslední fázi, pokud by o nádražní budovy neměl zájem nikdo, by přicházela v úvahu právě jejich demolice.

**Čtěte víc o železnici:*

České dráhy si pronajmou lokomotivy Siemens za 1,6 miliardy

Oprava Negrelliho viaduktu začíná. Rekonstrukce vyjde na miliardu



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy budou Velikonoce?
Na splátku hypotéky již Češi vynakládají téměř 50 % příjmu
GDPR po roce: bouře ve sklenici vody či obří byrokracie?
Kraje rozdělí 3 miliardy korun na nové kotle. Poslední vlna dotací pomalu startuje
Jak zdanit příležitostný příjem?
Auta
V Ženevě se opět představí novodobý Stratos. Tentokrát s…
Opravdu jsou levná auta spolehlivější? Ne, nejspolehlivější je Lexus a Porsche 911
Kvíz: Poznáte správně model auta podle těchto detailů?
FCE Italia a PSA prodlužují smlouvu o spolupráci
Bentley Bentayga Speed: Téměř nejrychlejší SUV světa má 635 koní a jede až 306 km/h
Technologie
Co je příležitostný příjem a jak se daní?
Intel prozradil 45W procesory 9. generace pro notebooky: osmijádra mají až 5,0GHz turbo
Cnews FM: Nebývale pozitivní události kolem studia Warhorse a bank [podcast]
Samsung Galaxy Tab S5e je tenký jako břitva a dlouho vydrží
Bez dotací se elektromobily nerozšíří. Lidem se nevyplatí, ukazuje studie
Hry pro příležitostné hráče