Vánoce ve znamení malých a měkkých dárků? Výrobci hraček letos mění prodejní taktiku, sázejí na plyšáky a antistresové figurky - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Vánoce ve znamení malých a měkkých dárků? Výrobci hraček letos mění prodejní taktiku, sázejí na plyšáky a antistresové figurky

,
Vánoce ve znamení malých a měkkých dárků? Výrobci hraček letos mění prodejní taktiku, sázejí na plyšáky a antistresové figurky
Zdroj: Depositphotos
  • Výrobci hraček se letos před Vánocemi více než kdy jindy zaměřují na dovoz takových produktů, které jsou malé, a tedy i dobře skladné

  • Může za to krize v mezinárodní námořní dopravě a s ní spojené vysoké přepravní náklady

  • Ceny za přepravu námořních kontejnerů sice v posledních dvou týdnech začaly klesat, i tak se ale nacházejí mnohonásobně výš než na začátku pandemie

  • Na trase ze Šanghaje do Los Angeles musejí dovozci v případě jednoho 40stopého kontejneru aktuálně počítat s částkami okolo 10 tisíc dolarů

Najít pod vánočním stromečkem hromadu měkkých dárků žádné malé dítě nejspíš nepotěší. Leč právě taková může být letos realita. Vinou bezprecedentní krize v mezinárodní námořní dopravě musejí velcí výrobci hraček improvizovat. Zatímco jindy by z Číny do ostatních koutů světa proudily v tuto roční dobu miliony a miliony autíček na dálkové ovládání, PlayStationů či panenek, tentokrát je tomu jinak – jejich místo zaplňují především plyšáci.

„Výrobci musejí přemýšlet, jak vyplnit každý metr krychlový místa uvnitř přepravních kontejnerů,“ cituje CNN Davida Garfielda, analytika poradenské firmy AlixPartners. A to doslova. V opačném případě totiž hrozí, že by se jejich byznys propadl do červených čísel.

Zase ty kontejnery

Náklady na přepravu zboží z východní Asie do Spojených států a do Evropy za poslední rok a půl mnohonásobně narostly. Příčin je mnoho, zdaleka tou nejzávažnější je nicméně nedostatek zmíněných kontejnerů, respektive fakt, že se nacházejí ve špatnou dobu na špatném místě.

I když ceny jejich přepravy z Číny do Severní Ameriky během uplynulých týdnů poklesly – jak naznačují data společností Drewry a Freightos, na které se odkazuje zpravodajská agentura Bloomberg –, stále jsou ve srovnání s loňským březnem téměř sedmkrát vyšší. Dle prvně uvedeného indexu (nezahrnuje prémie a příplatky) se cena za dopravu 40stopého kontejneru na trase ze Šanghaje do Los Angeles koncem předminulého týdne pohybovala na úrovni zhruba 11,2 tisíce dolarů, zatímco před rokem a půl to bylo jen kolem půl druhého tisíce.

Staré oblečení a obuv se mohou ještě hodit. Nike a spol. jsou vinou zavřených vietnamských fabrik s výrobou měsíce pozadu

Nyní vyjde takový kontejner na nějakých 10,2 tisíce dolarů. To je pro výrobce hraček, ale i čehokoliv jiného pochopitelně dobrá zpráva značící, že to nejhorší by snad již mohli mít za sebou. V kontextu letošních Vánoc se každopádně už nic moc nezmění. Rozhodnutí o tom, co a v jakém množství kam dopraví, aby zboží stihli doručit před Štědrým dnem, museli výrobci učinit již v září. A tehdy byly ceny za dopravy rekordně vysoké.

Čím menší, tím lepší

Jak nová strategie světových výrobců hraček vypadá v praxi? Například tak, že přednost dostává co nejskladnější zboží. Do uvedené kategorie spadají takzvané mash´emy, tedy malé gumové figurky známých komiksových, knižních či filmových postaviček, které lze mačkat a svírat dle libosti.

Hodnota těchto antistresových hraček, jež americká firma Basic Fun nacpe do jednoho kontejneru, dosahuje 150 tisíc dolarů. Navíc k nim ještě může „přihodit“ oblíbené zvířecí plyšáky Cutetitos v celkové hodnotě dalších sto tisíc. Pakliže by na místo nich nechala dovézt náklaďáky od Tonky a větší plyšové hračky značky Care Bears, snížila by se tržní hodnota obsahu jednoho kontejneru ze čtvrt miliardy na nějakých 120 tisíc.

Něco takového je zkrátka v dnešní době neakceptovatelné, tím spíš když žádné výrazné zdražování jednoduše nepřipadá v úvahu. „Raději bych prodal méně náklaďáků a vyhnul se exponenciálnímu zvyšování cen, protože je budu chtít prodávat i příští rok,“ vysvětluje šéf Basic Fun Jay Foreman.

K podobným praktikám se přitom uchylují i ostatní. „Jakmile jsme si uvědomili, že se kontejnery začínají týden po týdnu zpožďovat, nastartovali jsme proces prioritizace,“ potvrdil zmíněnému webu Eyal Levy, ředitel amerického Yogibo, které se vedle hraček zaměřuje například i na doplňky pro domácnost.

Situace v Ho Či Minově městě představuje dost silné kafe i na tamní exportéry. Oblíbená robusta trčí kvůli covidu v přístavu

Deky a polštáře musely jít protentokrát stranou, i v jejím případě dostaly přednost malé mačkací hračky typu Squeezibo a plyšáků. Do jednoho 40stopého kontejneru jich výrobce napasuje dvě stě, respektive patnáct tisíc kusů, což mu zajistí tržby ve výši rovných dvou milionů dolarů. To je desetkrát víc, než kdyby po moři vyslala kontejner plný přikrývek.

Také majitel maloobchodního řetězce Learning Express Toys Rick Derr je přesvědčen, že během letošních Vánoc budou hrát prim především malé skladné hračky na úkor těch velkých. Změny dosavadního trendu si podle svých slov povšiml již v průběhu jarních měsíců.

„Přecházíme na menší položky. Pokud jich prodáte dost, vynahradíte si tak ztráty, které vám plynou z toho, že nebudete nabízet ty velké,“ uzavřel s tím, že obřích aut a ostatních rozměrově podobných produktů bude letos před svátky v jeho obchodech o poznání méně než v dobách minulých.