V Brně se vyvíjejí navigační systémy pro drony, které mají potenciál ve vojenském i civilním sektoru. První ostré testy udělaly velký dojem - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

V Brně se vyvíjejí navigační systémy pro drony, které mají potenciál ve vojenském i civilním sektoru. První ostré testy udělaly velký dojem

,
V Brně se vyvíjejí navigační systémy pro drony, které mají potenciál ve vojenském i civilním sektoru. První ostré testy udělaly velký dojem
Zdroj: Honeywell
  • Společnost Honeywell představila navigační řešení pro drony, které jim umožní fungovat i na místech, kde je rušen hlavní satelitní navigační signál, klíčový pro jejich fungování

  • Hlavní prvky systémů se zkratkami HCINS a HRVS byly vyvinuty v brněnském technologickém centru Honeywell, předním vědecko-výzkumném pracovišti svého druhu

  • Zařízení kombinují pokročilé navigační senzory s technologiemi pro zvýšení efektivity satelitní navigace. Dle prvních testů fungují na jedničku

Honeywell Technology Solutions, brněnské výzkumné a vývojové centrum globální technologické společnosti Honeywell, oznámilo spuštění dvou nových a mimořádně odolných navigačních systémů – Honeywell Compact Inertial Navigation System (HCINS) a Honeywell Radar Velocity System (HRVS). Ty jsou, společně s GPSdome –  systémem proti rušení signálu od společnosti InfiniDome -, navržené pro komerční i vojenské zákazníky, kteří vyhledávají spolehlivá navigační řešení, jež budou co nejmenší, nejlehčí a nejvýkonnější zároveň.

Zařízení poskytují ochranu, která umožňuje dronům fungovat i v oblastech, kde je signál globálních navigačních satelitních systémů (GNSS) nespolehlivý nebo je rušen. GNSS systémy jsou v současnosti primární světovou metodou, jež se používá k navigaci, a to ve vzduchu, na souši i na vodě. Bohužel pro jejich uživatele se však v poslední době čím dál častěji stává terčem záměrných i nezáměrných manipulací.

Když nestačí hadice a žebřík, pomohou drony. Robotici z ČVUT ukázali, jak je lze využít k hašení ve výškových budovách

„S tím, jak se obloha nad hustě zalidněnými oblastmi plní stále větším množstvím malých bezpilotních letounů, je naprosto nezbytné postarat se o dostupnost signálu GNSS, který zajistí spolehlivou navigaci, zabezpečení a ochranu majetku. Zároveň ale stoupá počet případů záměrného rušení (jamming) nebo falšování (spoofing) signálu GNSS,“ vysvětluje Oliver Stucky, viceprezident a generální ředitel českého vývojového centra Honeywell Technology Solutions. „Díky partnerství s firmou InfiniDome dokážeme nabídnout rychlé řešení této naléhavé situace, která napomáhá zajistit bezpečnost veřejnosti v rychle se vyvíjejícím segmentu letounů pohybujících se v nízkých výškách, jako jsou nákladní drony nebo městské dopravní letouny,“ dodává.

Zařízení velké jako balíček karet

Systém GPSdome od firmy infiniDome, s níž Honeywell v srpnu podepsala dohodu o spolupráci, je malé přídavné zařízení, které poskytuje první vrstvu ochrany před pokusy rušit signál GPS. Je kompatibilní se všemi běžně prodávanými GPS přijímači a anténami.

Ostatně, ani řešení HCINS nepatří k největším, ba naopak. Ovšem i když se rozměrově podobá balíčku karet, dokáže být nebývale výkonné. Používá totiž vysoce kvalitní senzory, díky čemuž dokáže komerčním i vojenským zákazníkům nabídnout velice přesné informace o poloze, uvádějí brněnští inženýři.

Zařízení je jedinečné v mnoha ohledech a je plně integrováno s Hex Cube Orange (dříve Pixhawk 2.1), což je nejčastěji používaný autopilot bezpilotních letounů na trhu. HCINS navíc obsahuje vestavěný LTE komunikační modul, čímž šetří hmotnost i místo uvnitř dronu. Systém byl navržen jako snadno rozšiřitelný a integrovatelný, takže jej lze bez problémů kombinovat s celou řadou softwarů alternativní navigace od společnosti Honeywell.

První testy dopadly na jedničku

Druhým a neméně pozoruhodným zařízením, na jehož vývoji v Brně během posledních měsíců usilovně pracovali, je již zmíněné HRVS. Jde o malý a lehký systém alternativní navigace pracující na bázi radaru. Umožňuje navigování během delších výpadků signálu GNSS a funguje i v podmínkách deště, mlhy, prachu nebo sněhu. Slouží jako zdroj informací o rychlosti a pohybu pro navigační systémy.

Vesmírná kamikaze. NASA vyslala do kosmu plavidlo s cílem záměrně narazit do asteroidu, v budoucnu by tak chtěla chránit Zemi

První testy systémů v reálném prostředí s aktivními GPS rušičkami udělaly velký dojem na přihlížející vojenské představitele a doložily robustnost celého řešení. Kromě podpory malých a středně velkých bezpilotních letounů, a to zejména těch provozovaných bez přímého dohledu pilota, mohou v budoucnu tyto odolné navigační systémy sloužit také autonomním vozidlům.

V Brně podporují i vesmírné programy EU

Společnost HTS se sídlem v Brně je držitelem více než sta patentů, z nichž sedmnáct bylo registrováno v loňském roce. Její technologické centrum se zaměřuje na podporu vesmírných programů EU a spolupráci na projektech, jakými jsou mise Proba-3 Evropské kosmické agentury či nové oblasti letectví (městská vzdušná mobilita a elektrická letadla).

Mezi další brněnské výzkumné a vývojové projekty tohoto druhu patří navigační systémy a řešení pro kokpit, systémy fly-by-wire, komunikační datová spojení a radary pro letadla. Ve svém HTS kampusu v Brně, továrně na letecké součástky v Olomouci a v pražských kancelářích společnost Honeywell dohromady zaměstnává více než dva tisíce odborníků a vysoce kvalifikovaných techniků.