Menu Zavřít

Technologie zachraňující dárek na poslední chvíli. Balíkobot usnadňuje expedici mnoha českým e-shopům nejen o Vánocích

27. 12. 2021
Autor: Balíkobot
  • Balíkobot je původní česká společnost, která disponuje technologií umožňující zautomatizovat a zjednodušit nejen internetovým prodejcům expedici balíků, palet a dopisů

  • Na trhu působí od roku 2014, kdy jej založili pánové Martin Kasa a David Folprecht

  • Obraty Balíkobotu skokově rostou, v loňském roce se jeho tržby navýšily o necelých 80 procent

  • Společnost se podle poradenské firmy Deloitte aktuálně řadí mezi jedny z nejrychleji rostoucích podniků v celém Česku


Vánoce jsou časy klidu a míru, říká se. Při pohledu na přecpaná obchodní centra, nervózní řidiče kurýrních společností a všechen shon kolem, se tomu ale dá uvěřit jen stěží. Na druhou stranu, kdyby lidé neměli ve zvyku nechávat vše na poslední chvíli, dost možná by oněch několik dní, potažmo týdnů před nejdůležitějšími svátky roku vypadalo jinak.

Takový vánoční zázrak je snad ale ještě méně pravděpodobný, než že bude Praha a ostatní velká města v Česku 24. prosince zasypána sněhem. Naštěstí se najdou tací, kteří podobné problémy dokážou celkem efektivně řešit. A to navíc nejen o Vánocích, ale i v průběhu celého roku.

Onu pomocnou berličku pro stovky a stovky tuzemských e-shopů představuje původní česká firma Balíkobot. Jde o chytrou technologii, jež dokáže zautomatizovat a zjednodušit expedici balíků, celých palet nebo dopisů. Ročně přes ni projde okolo 30 milionů zásilek, přičemž její velkou výhodou je snadná integrace modulu přímo do e-shopových, ERP i skladových systémů jednotlivých expedientů. Jako takový pak Balíkobot poskytuje automatizované napojení na více než 30 různých dopravců.

Dvě třetiny Čechů nakupují dárky pouze online. Na e-shopech rádi platí kartou, údaje si však neukládají, vyplývá z průzkumu
Přečtěte si také:

Dvě třetiny Čechů nakupují dárky pouze online. Na e-shopech rádi platí kartou, údaje si však neukládají, vyplývá z průzkumu

„Díky této integraci může klient obsluhovat kompletní expedici přímo ve svém systému a nemusí data zadávat ručně v systémech dopravců,“ vysvětluje funkci celé technologie redakci Euro.cz Martin Šauer, současný šéf Balíkobotu.

Pokud by někomu stále nebylo zřejmé, co si pod výše uvedeným popisem představit, nabízí se i jiné vysvětlení. Jednoduše řečeno se jedná o IT robota, který se zabuduje přímo do systému jednotlivých e-shopů a firem. Ten pak následně automaticky odesílá data k objednávkám dopravců, v reálném čase je aktualizuje a kontroluje jejich správnost. Nakonec také pomáhá se sledováním všech zásilek, zasílá společnostem i zákazníkům aktuální údaje a rozesílá automatické maily se změnami stavů.

Technologie pro malé i velké

Díru na trhu objevili investoři Martin Kasa a David Folprecht, kteří si jako jedni z mála uvědomili, jak moc je pro majitele e-shopů expedice zboží manuálně náročná a nákladná. Nápad založit firmu, jež by disponovala technologií pro rychlejší přenos dat mezi expedienty a dopravci, vznikl v roce 2014 na základě zpětné vazby od klientů v oblasti elektronického obchodování. Aktuálně technologii využívá více než 2 500 firem z různých oborů a zájem o aplikaci kontinuálně roste.

„Klienti ušetří díky tomuto přenosu dat desítky procent času svých zaměstnanců při expedici. To je zásadní argument, který si lze snadno spočítat. Balíkobot ale nijak nevstupuje do smluvních vztahů mezi dopravci a expedienty. Současně výrazně snižujeme chybovost prostřednictvím mnoha validací (například cílové adresy), což zvyšuje doručitelnost zásilek a snižuje počet vratek. To má pozitivní vliv na všechny subjekty, které se na expedici podílejí včetně konečného příjemce,“ popisuje Šauer.

V prvních letech existence Balíkobotu se mezi jeho klienty řadili především malí internetoví prodejci. Dnes už tomu je trochu jinak - technologii začaly postupně využívat i velké české nebo globální průmyslové společnosti. Právě pro ně je automatizovaná expedice a sledování pohybu zásilek nebo rovnou celých palet zboží naprosto klíčovým faktorem. Jedině tak totiž dosáhnou kýženého zlepšení kvality služeb v rámci vztahu dodavatel  - odběratel.

Skrze Balíkobot projde ročně na 30 milionů zásilek. Zdroj: Balíkobot

Nejedná se každopádně o jedinou změnu, která se v Balíkovotu během té doby odehrála. Zatímco v minulosti kladlo jeho vedení důraz především na růst počtu nových zákazníků, dnes vidí potenciál hlavně v rozšiřování služeb a kvality technické podpory. To vše přirozeně za neustálého zdokonalování vlastního technologického řešení:

„Je nutné si uvědomit, že systémy našich partnerů (podnikové i e-shopové systémy) se dynamicky a rychle mění. Na to musíme kontinuálně reagovat. Stejně tak dochází k průběžným změnám v systémech dopravců a rozšiřování jejich služeb. Řešení vyvíjíme v rámci týmu vlastních programátorů. Na větší projekty využíváme renomované partnery nebo sdílíme vývoj s jednotlivými systémy.“

Ve společnosti nejrychleji rostoucích firem v Česku

Za sedm let působení se celková cena za vývoj technologie Balíkobotu pohybuje v řádech desítek milionů korun. „Je třeba ale počítat i náklad získaného know-how, vytvoření stovek partnerství a relevantní klientské báze,“ doplňuje Šauer. V loňském roce dosáhla firma obratu necelých 29 milionů korun. Přes tuto technologickou aplikaci bylo přepraveno 18,6 milionu zásilek, což je zhruba o 10,2 milionu více než předloni. Aktuální výsledky obratu firma prozatím nemůže zveřejňovat, nicméně meziroční růst se pohybuje v řádech vyšších desítek procent ročně. V porovnání mezi roky 2019 a 2020 byl téměř osmdesátiprocentní.

Kolik za službu zaplatí sami internetoví prodejci, dopravci a ostatní, je relativní. Cena pro klienty se odvíjí od počtu odeslaných zásilek, úrovně SLA (smlouvy mezi poskytovatelem služby a jejím uživatelem) a rozsahu služeb kurýrů. Škála cen je individuální, začíná na úrovni stovek korun měsíčně, nicméně v některých případech může být i o několik řádů vyšší. Balíkobot slibuje návratnost investice do nové technologie od jednoho do čtyř měsíců.

Vzhledem k tomu, že počet nových elektronických obchodů stále skokově stoupá, má zaměření byznysu na zefektivnění cesty balíků rozhodně potenciál. Koneckonců myslí si to i analytici z poradenské společnosti Deloitte, kteří Balikobot ve svém aktuálním žebříčku označili za jednu z nejrychleji rostoucích firem v rámci celého Česka.

BRAND24

Z rostoucí obliby e-shopů profituje i český Rohlík. Po úspěchu v Německu míří do dalších evropských zemí
Přečtěte si také:

Z rostoucí obliby e-shopů profituje i český Rohlík. Po úspěchu v Německu míří do dalších evropských zemí

„Již od založení se hodně orientujeme podle potřeb zákazníků a partnerů. V nejbližších měsících se zaměříme na další digitalizaci služeb tak, aby nastavení Balíkobotu bylo pro naše klienty co nejjednodušší a nejrychlejší. Velký potenciál vidíme kromě e-commerce také v oblasti průmyslu a výroby. Stále roste cena práce a náklady na získávání pracovníků v expedici a logistice. Jsme tak jedním z technologických nástrojů pro zvýšení efektivity provozu jakékoliv společnosti, která se v rámci své činnosti zabývá expedicí,“ uzavírá Šauer.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).