Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

Továrna Volkswagenu
Továrna Volkswagenu
Autor: čtk

Soumrak robotů: automobilky najímají stále více lidí

Jaroslav Matějka 05. února, 13:06  -  Jaroslav Matějka
Továrna Volkswagenu
Továrna Volkswagenu
Autor: čtk
05. února, 13:06

O robotech, o jejich nasazení, o tom, jak ovládnou veškeré profese, se hovoří a píše denně. Ale je vše tak horké? Například v automobilovém průmyslu došlo k zajímavému obratu. V třinácti závodech největších výrobců pracovalo na konci roku o 100 tisíc lidí více oproti roku 2013.

Největší nábor lidské síly se odehrál v čínských automobilkách. Výrobci SAIC, Dongfeng Motor a BYD přibraly podle agentury Bloomberg více než 24 procent lidí, koncern Volkswagen přijal za zmiňované období o 12 procent více lidí.

V Číně a dalších rozvíjejících se zemích upřednostňují v současnosti lidskou sílu, protože vyžaduje menší investiční náklady. To v zemích rozvinutých roboty místa u linek už zaujaly před lety. Proto automobilky dnes najímají více lidí na pozice softwarové než hardwarové, aby se připravily na budoucnost, v níž budou auta více komunikovat mezi sebou.

Toyota byla první, kdo vzal „práci robotům“, a to již v roce 2014. Roboty se podle Japonců staly vysoce efektivními při provádění opakujících se operací vyžadujících absolutní přesnost. Většině linek proto dominovaly. Ale chyběl jim rozum. Stroje neuměly odpovídat na otázky, když se něco pokazilo, nepřicházely s řešením. Proto Toyota začala vracet lidi do výroby, předala na ně větší díl odpovědnosti.


Jak postupuje robotizace? Česko vysoko nad průměrem, Korea daleko přede všemi


Kam až vedla absolutní sázka na roboty, ukázal multimiliardář Elon Musk. V novém závodě jeho automobilky Tesla v kalifornském Fremontu na počátku dominovaly. Jenže snaha „revolucionalizovat“ odvětví narazila.

Podle Maxe Warburtona, analytika společnosti Bernstein, roboty stály za váznoucí výrobou Modelu 3. „Tesla objednala Kuka roboty. A ty se nepodílely pouze na lisování, lakování a sváření, ale Tesla se s nimi pokoušela automatizovat i závěrečnou montáž, tedy vkládání dílů do vozu. Jenže to nefungovalo,“ řekl.

Linette Lopezová v Business Insideru napsala již začátkem loňského roku článek Roboty zabíjejí Teslu. V něm zmínila příklad Japonců, nejlepších výrobců aut. Ti se snaží dodnes automatizaci limitovat, protože je drahá a ne vždy statisticky souvisí s kvalitou. Nejprve se snaží dostat proces „do běhu“, teprve pak dosadit roboty.

To Musk postupoval opačně. „Pokud nejprve automatizujete, tak dostanete automatické poruchy,“ komentoval to Warburton. Vizionář Elon Musk už přiznal přešlap. „Nadměrná automatizace byla moje chyba,“ tweetoval po rozhovoru v CBS, kde přiznal, že automatizace zapříčinila problémy. A dodal: „Lidé jsou podceňováni.“

Článek vyšel v magazínu Profit

Dále čtěte:

Studie: Digitalizace zdvojnásobí růst produktivity a zvýší HDP Česka až o 26 miliard eur ročně

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy. Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

Konkurence pro řidiče. V Kalifornii testují autonomní rozvoz potravin

Přečtěte si elektronickou


verzi Profitu zdarma


Čtěte také

 Patentovat lze výrobek, materiál nebo výrobní postup, naopak nelze jeho prostřednictvím chránit například vědecký objev.

BusinessInfo.cz: Jak na patenty a průmyslové vzory

V moderním obchodním světě představují ochranné známky, patenty a informace o nich…

před 1 hodinou

 Solidní nejistota. Jiří Písařík se soudí o část své firmy Bohemia Energy. Celou společnost proto převedl do stabilnějšího Nizozemska.

Další pokuta pro miliardáře Písaříka. Bohemia Energy blokovala odchod lidí ke konkurenci

Největší alternativní dodavatel elektřiny na českém trhu Bohemia Energy entity dostal…

před 1 hodinou

Události Sídlo OKD, ilustrační foto

Miliardové pohledávky Citibank za OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 20…

23. října 2019

 Americký prezident Donald Trump

Trump ruší sankce uvalené na Turecko kvůli Sýrii. Ankara slíbila ukončení bojů

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý…

23. října 2019

 Boris Johnson

Johnson: Brexit k 31. říjnu je v nejlepším zájmu země

Odchod Británie z Evropské unie k 31. říjnu by byl v nejlepším zájmu země. Prohlásil to…

23. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Penzisté a cestovní pojištění do zahraničí
Kdy budou zvýšeny daňové slevy?
Zajištění na horší časy: Kdy a jak nakoupit zlato?
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče