Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Soumrak robotů: automobilky najímají stále více lidí

Jaroslav Matějka 05. února, 13:06  -  Jaroslav Matějka
05. února, 13:06

O robotech, o jejich nasazení, o tom, jak ovládnou veškeré profese, se hovoří a píše denně. Ale je vše tak horké? Například v automobilovém průmyslu došlo k zajímavému obratu. V třinácti závodech největších výrobců pracovalo na konci roku o 100 tisíc lidí více oproti roku 2013.

Největší nábor lidské síly se odehrál v čínských automobilkách. Výrobci SAIC, Dongfeng Motor a BYD přibraly podle agentury Bloomberg více než 24 procent lidí, koncern Volkswagen přijal za zmiňované období o 12 procent více lidí.

V Číně a dalších rozvíjejících se zemích upřednostňují v současnosti lidskou sílu, protože vyžaduje menší investiční náklady. To v zemích rozvinutých roboty místa u linek už zaujaly před lety. Proto automobilky dnes najímají více lidí na pozice softwarové než hardwarové, aby se připravily na budoucnost, v níž budou auta více komunikovat mezi sebou.

Toyota byla první, kdo vzal „práci robotům“, a to již v roce 2014. Roboty se podle Japonců staly vysoce efektivními při provádění opakujících se operací vyžadujících absolutní přesnost. Většině linek proto dominovaly. Ale chyběl jim rozum. Stroje neuměly odpovídat na otázky, když se něco pokazilo, nepřicházely s řešením. Proto Toyota začala vracet lidi do výroby, předala na ně větší díl odpovědnosti.


Jak postupuje robotizace? Česko vysoko nad průměrem, Korea daleko přede všemi


Kam až vedla absolutní sázka na roboty, ukázal multimiliardář Elon Musk. V novém závodě jeho automobilky Tesla v kalifornském Fremontu na počátku dominovaly. Jenže snaha „revolucionalizovat“ odvětví narazila.

Podle Maxe Warburtona, analytika společnosti Bernstein, roboty stály za váznoucí výrobou Modelu 3. „Tesla objednala Kuka roboty. A ty se nepodílely pouze na lisování, lakování a sváření, ale Tesla se s nimi pokoušela automatizovat i závěrečnou montáž, tedy vkládání dílů do vozu. Jenže to nefungovalo,“ řekl.

Linette Lopezová v Business Insideru napsala již začátkem loňského roku článek Roboty zabíjejí Teslu. V něm zmínila příklad Japonců, nejlepších výrobců aut. Ti se snaží dodnes automatizaci limitovat, protože je drahá a ne vždy statisticky souvisí s kvalitou. Nejprve se snaží dostat proces „do běhu“, teprve pak dosadit roboty.

To Musk postupoval opačně. „Pokud nejprve automatizujete, tak dostanete automatické poruchy,“ komentoval to Warburton. Vizionář Elon Musk už přiznal přešlap. „Nadměrná automatizace byla moje chyba,“ tweetoval po rozhovoru v CBS, kde přiznal, že automatizace zapříčinila problémy. A dodal: „Lidé jsou podceňováni.“

Článek vyšel v magazínu Profit

Dále čtěte:

Studie: Digitalizace zdvojnásobí růst produktivity a zvýší HDP Česka až o 26 miliard eur ročně

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy. Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

Konkurence pro řidiče. V Kalifornii testují autonomní rozvoz potravin

Registrujte se k odběru


elektronické verze Profitu zdarma


Čtěte také

 Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron

Odchodem Británie z EU posílí hlavně Německo a Francie, myslí si odborníci

Odchod Velké Británie z Evropské unie bude znamenat růst vlivu zejména Německa a Francie.…

před 5 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Vyšetřování Trumpa má po dvou letech výslednou zprávu. Na tahu je ministr spravedlnosti

Po téměř dvou letech v pátek skončilo ostře sledované vyšetřování údajných vazeb…

před 6 hodinami

Události  Železniční nehoda - ilustrační foto

Unaveni vlakem. České dráhy se na začátku roku potýkají s častými nehodami

Takový začátek roku České dráhy nepamatují. Soupravy jezdí na červenou a narážejí do sebe…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
7 vychytávek, které máte v autě a vůbec je nepoužíváte
Kdy se vlastně slaví den matek?
Jak si říct o dotace na dešťovou vodu?
Na českém trhu je až 250 franšíz, jak si vybrat tu správnou?
Trh s úvěry na bydlení zamrznul. Oživení je však na obzoru
Auta
I Porsche už má svou X6. Cayenne Coupé nabídne karbonovou…
Jak rychlý je čtyřdveřový Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+? Absurdně
Kvíz: Poznáte tato auta podle detailů?
První autonomní autobus do každého počasí
Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování
Hry pro příležitostné hráče