Simona Kijonková „najala“ do Zásilkovny roboty za desítky milionů. Budou v depu třídit balíky - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Simona Kijonková „najala“ do Zásilkovny roboty za desítky milionů. Budou v depu třídit balíky

,
Simona Kijonková „najala“ do Zásilkovny roboty za desítky milionů. Budou v depu třídit balíky
Zdroj: Packeta
  • Zásilkovna jako první logistická firma v Evropě zavádí robotizaci

  • V jejích skladech budou balíky třídit a rozvážet roboti. Jmenují se PackMani, uvezou až 15 kilo nákladu a s lidskou pomocí dokážou odbavit 10 000 zásilek za hodinu

  • Jejich vývoj trval více než rok a vyšel na desítky milionů. Zásilkovna chce však pokračovat a robotizovat i další procesy

Vypadají jako kříženec autíčka na dálkové ovládání a osobní váhy. Přes svůj nenápadný vzhled uvezou zásilky o hmotnosti až 15 kilogramů a rozměrech 40 x 40 x 50 centimetrů. Po desetiminutovém oddechu na nabíječce dokážou dvě hodiny nosit náklady po depu. PackMani, jak se tihle roboti jmenují, nově pomáhají třídit balíky v Zásilkovně. Jedná se o AVG vozíky, které česká společnost začala ve větší míře používat jako první firma v Evropě.

Tým robotů dokáže během hodiny roztřídit 10 000 zásilek, tedy dvojnásobek, než kolik jich při dosavadním fungování systému odbavili lidé. Investice do PackManů a okolní infrastruktury se pohybuje zatím v řádu desítek milionů korun.

Nicméně asistenci člověka ke své činnosti stále potřebují. Zaměstnanec totiž musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam ji má zavézt. Následně člověk zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu. PackMani tak pracovníkům depa umožní, aby se věnovali práci, ve které jsou lepší než roboti.

PackMan dokáže na jedno nabití jezdit až 2 hodiny a nabíjí se jen 10 minut. Název samozřejmě odkazuje na titulní postavu kultovní japonské počítačové hry Pac-Man z 80. let. Foto: Packeta

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta, říká, že v oboru logistiky najdou stroje široké možnosti využití. S myšlenkou robotizace firmy si podle svých slov pohrávala dlouho a před časem se jí podařilo tento nápad ve firmě prosadit. Za pomoci vědeckého týmu projekt robotických třídiček dotáhla do fáze praktického využití. Pro Zásilkovnu to znamená potvrzení postavení inovátora mezi dopravci. „Hledali jsme řešení, rychle škálovatelné, tedy jednoduše rozebíratelné a přenosné. Tyto požadavky PackMani splňují. Když budeme potřebovat, můžeme je převézt z jednoho depa na jiné a posílit tam provoz,“ vysvětluje Kijonková.

Spolupráce člověka a robota

„Naším cílem není zcela nahradit lidskou sílu, PackMani mají kolegům a kolegyním na našich depech především usnadnit jejich práci. Je to produkt, který můžeme jednoduše škálovat a zároveň nám jedno robodepo umožní odbavit více než deset tisíc zásilek za hodinu. Robodep můžeme v rámci jednoho depa postavit hned několik,” dodává zakladatelka.

Zařízení má podobu dvoupatrového mola, okolo kterého jsou malé skluzy pro výhoz zásilek. Po molu se pohybují roboti PackMani, kteří převážejí zásilky k danému skluzu. Zaměstnanec depa napípne u vstupu zásilku, čímž dá do centrálního systému informaci, kam má tato zásilka směřovat –⁠ dejme tomu, že na depo v Brně. Pak zásilku položí na PackMana a ten díky napojení na systém přesně ví, ze kterého skluzu padají zásilky směr Brno, a tedy ke kterému výstupu má jet.

Elektrotechnici z ČVUT dostali kolegu z Itálie. Má 53 elektromotorů a disponuje všemi smysly včetně hmatu

Ředitel projektu Tomáš Dort přiznává, že robotizace je v depech Zásilkovny už tři roky velké téma, které bylo ale obtížné uvést do praxe. Dosavadní systém, kdy balíky třídili lidé, fungoval prý skvěle. Proto se zaměstnanců rozhodně nechtějí zbavit, ale pouze jim dají k ruce i robotické pomocníky. „Robot zatím neumí vážit a skenovat. V další fázi pak právě začneme řešit, jak obohatit naše třídící molo o skener, váhu a kameru, abychom procesy v maximální možné míře zautomatizovali,“ uvádí Dort. A slibuje, že PackMan rozhodně nezůstane jediným typem robota v Zásilkovně. Další typově podobný robot může vozit klece, případně nakládat zásilky. Podle Dorta ale zbývají ještě roky vývoje, než se to stane.

Zatím musí stačit PackMani, kteří mají ale slušnou životnost – vydrží 10 000 nabíjecích cyklů. Na velká mola na depech stačí pro běžný provoz jen čtyři nabíječky na jednom patře. Kromě toho mají roboti efektivně vyřešené navigování. Jezdí po speciálních podložkách s čipy, přes které jsou navigováni směrem k centrálnímu systému řízení. Zásadní je také velmi dobrá kvalita materiálu a koleček.