Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Antorini: Ztělesnění rafinovanosti a ryzího luxusu

Módní značka Antorini představila v nové kolekci podzim/zima 2019 luxusní kabelku Chantal…

MBA v oblasti lidských zdrojů: prestiž a kvalita na Ústavu práva a právní vědy

Mezi nejžádanější profesní programy patří MBA Řízení lidských zdrojů a personální…

Zmrzlina vrací podnikatelům vstupní investici už za půl roku

Záleží samozřejmě na atraktivitě místa, dobrém produktu a dodržování propracovaného know…

 Česká pošta
Česká pošta
Autor: Rasch Jan/Euro

Rychlejší služby a žádné fronty. Česká pošta chystá restrukturalizaci a bude propouštět

26. června, 18:15 - čtk
 Česká pošta
Česká pošta
Autor: Rasch Jan/Euro
26. června, 18:15

Česká pošta v rámci restrukturalizace během šesti let sníží počet pracovních míst o 7000 ze stávajících 30 tisíc. Nahradí je moderními technologiemi. Restrukturalizace, která také bude znamenat rozdělení podniku na tři samostatné divize, vyjde na několik miliard korun. Roční investice se budou pohybovat mezi jednou a dvěma miliardami korun. Podnik mimo jiné zvažuje prodej svého sídla v pražské Jindřišské ulici.

Restrukturalizace má podle generálního ředitele České pošty Romana Knapa přinést jednodušší a rychlejší fungování služeb, vyšší spolehlivost doručování a pošty bez front. Do roku 2021 se chce podnik vrátit k zisku v řádu desítek milionů korun a zvýšit tržby o desetinu ze stávajících 18,8 miliardy korun.

Pošta uzavřela minulý rok s provozní ztrátou přesahující miliardu korun. Podle Knapa je podnik v provozní ztrátě čtyři roky, za loňský rok to bylo ale poprvé, kdy byla otevřeně přiznaná a nebyla dorovnána prodejem majetku. „Pošta je již dlouhodobě ve ztrátě. Pokud bychom nepřikročili k systémovým změnám ve struktuře České pošty, do několika let by Česká pošta přestala existovat,“ řekl Knap. „Pokud bychom nedělali nic, při současných trendech by Česká pošta dosáhla v roce 2022 ztráty přes pět miliard korun,“ dodal finanční ředitel České pošty Roman Schanner.

Náklady na restrukturalizaci má částečně uhradit prodej zbytného majetku. Podle Knapa se pošta časem zbaví i paláce v Jindřišské ulici, kde vedle managementu sídlí také hlavní pošta. „Samozřejmě ho chceme prodat, nebudeme v budoucnu sídlit v takovém obrovském paláci,“ řekl Knap deníku E15 bez dalších podrobností.

Jste spokojení se současným fungováním České pošty?

Základem restrukturalizace je rozdělení společnosti na tři obchodní jednotky pod hlavičkou skupiny České pošty. Vznikne Divize Státní poštovní služby, Divize Logistické služby a Divize Finanční služby a prodej. Každá obchodní jednotka bude mít samostatné účetnictví a zodpovědnost manažerů za své hospodářské výsledky. Zároveň rozdělení podle Knapa jasně ukáže služby a produkty, které jsou pro Českou poštu ziskové a kterých je lepší se zbavit.

Pro zaměstnance podnik počítá s lepším mzdovým ohodnocením, které bude odpovídat požadavkům na vyšší kvalifikaci. Pošta chce investovat do automatizace a digitalizace, což povede k úspoře pracovních míst, a zároveň bude v budoucnu potřebovat pracovníky s příslušnými dovednostmi. Snižování počtu míst se uskuteční přirozeným způsobem, protože každý rok z pošty odejde zhruba 8000 pracovníků, za které musela hledat náhradu. Celkové mzdové náklady by měly přes očekávaný růst mezd zůstat okolo 13 miliard korun.

Největší odborová organizace na poště, Podnikový koordinační odborový výbor s 9000 členy, podle předsedkyně Jindřišky Budweiserové masivní propouštění zaměstnanců odmítá. „Špatná ekonomická situace podniku je zaviněna především tím, že stát dlouhodobě nehradí náklady na velmi ztrátové základní poštovní služby, které musí Česká pošta zajišťovat. Zákon o poštovních službách stanovuje povinnosti, které vzhledem k rozsahu a vysokým nákladům jsou velkou ekonomickou zátěží. Náklady ročně přesahují dvě miliardy korun, ale stát přispívá maximálně čtvrtinou. Česká pošta tak tyto ekonomicky nevýhodné služby hradí z velké části sama,“ uvedla. Dodala, že snížení počtu pracovních míst zhorší kvalitu poštovních služeb.


Čtěte: Hamáček chce České poště ztrojnásobit příspěvek z rozpočtu. Dostávala by 1,5 miliardy


Pošta dál počítá s kompenzací za služby poskytované státu. Ta by měla být v nové výši 1,5 miliardy korun ročně místo stávajících 500 milionů, a to minimálně do roku 2022. Podnik zároveň zachová 3200 obslužných míst, změní ale jejich podobu, aby lépe odpovídala potřebám lidí, využila možností moderních technologií a byla efektivnější z pohledu nákladů. Zhruba 420 poboček bude zaměřených na expresní vydávání zásilek, 1300 poboček nabídne možnost samoobslužnosti. Počítá se zhruba 1500 partnerskými poštami, z toho 600 samoobslužnými, kde si zákazníci vyřídí své poštovní a finanční záležitosti bez nutnosti být fyzicky obslouženi personálem.

Část listovních doručovatelů přejde do balíkové doručovací sítě. Zatímco počet listovních zásilek klesá každý rok zhruba o desetinu, balíkový trh roste tempem 12 až 14 procent ročně díky rozvoji e-shopů. „Česká pošta musí obchodně tohoto trendu využít. Cílem je navýšení tržního podílu v oblasti balíků na 40 procent a dosažení hranice 60 milionů přepravených balíků v roce 2022,“ doplnil ředitel logistiky Petr Cinkl.

Podnik bude i nadále občanům nabízet finanční služby, protože v řadě míst České republiky je poštovní pobočka jedinou možností, kde si peněžní záležitosti vyřídit. V digitalizaci služeb plánuje představit služby typu eSIPO, ePoukázka, nebo eKolek. V doplňkovém prodeji najede na multikanálový koncept otevřený pro klíčové maloobchodní hráče na trhu.

Podle ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy v roce 1998 státní podnik vykázal zisk před zdaněním 1,2 miliardy korun. „Jenže to bylo ještě stále v éře koresponďáků, pohlednic a složenek, před masivním nástupem internetu, e-mailů, mobilních telefonů a sociálních sítí. Není to ovšem tak, že by nová doba poštovním službám vůbec nepřála. Například boom online obchodů zvyšuje poptávku po balíkových a zásilkových službách. Jenže Česká pošta je příliš zkostnatělá a zpolitizovaná, aby dokázala nový trend zachytit a adekvátně na něm vydělat,“ uvedl s tím, že pošta má jednu z nejhustších sítí poštovních poboček na světě a z více než 3000 poboček je možné jich šmahem zrušit přes tisícovku a stále i tak bude poštovní síť dostávat nařízení vlády o minimálním nutném počtu.

Přečtěte si také:

Česká pošta má nového ředitele. Metnar od něj požaduje novou strategii

Podplácelo se na poště? Obžalobě čelí dva lidé a firma

Česká pošta dostane od státu 800 milionů, půjdou i na platy

Stát dá 800 milionů České poště, smaže její ztráty z minulých let

Česká pošta zvýší mzdy o desetinu, počet manažerů zredukuje o 15 procent


Čtěte také

 Šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý

Vladimír Dlouhý: Během jediné generace můžeme západní Evropu dohnat

Vladimír Dlouhý už pět let stojí v čele Hospodářské komory a zastupuje zájmy českých…

před 8 hodinami

 Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Ukrajinské volby podle průzkumů vyhrála Zelenského strana. Získala přes 40 procent

Strana Sluha národa ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podle průzkumů mezi…

21. července 2019

 Výroba automobilů, ilustrační foto

Konec zázraku jménem světový obchod. Na protekcionismu Česko vydělat nemůže

Česko v posledním čtvrtstoletí velmi těžilo ze světového obchodu. Dnes je kvůli tomu…

21. července 2019

 Italský ministr vnitra Matteo Salvini

O migrační politice nemohou rozhodovat Francie a Německo, vzkazuje Salvini

Protiimigračně zaměřený italský ministr vnitra Matteo Salvini dnes vzkázal do Paříže, že…

21. července 2019

Ředitel Letiště Praha Václav Řehoř

Víc než cigarety a voňavky. Pražské letiště investuje miliardy do zlepšení služeb pro cestující

Ročně tudy projde skoro 17 milionů lidí, ale jeden důležitý krok letiště teprve čeká. S…

21. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Kdy vám mohou zvýšit příspěvek na živobytí?
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Auta
Nehoda autonomního autobusu ve Vídni
Hybridní autobus Iveco byl testován v Pardubicích
Citroen slaví 100 let. Je to historie plná odvážných nápadů
Bentley představuje Flying Spur v provedení First Edition. Úplně první exemplář půjde do aukce
Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Hry pro příležitostné hráče