Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN
Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN
Autor: Archiv

Řekni, kde ty vozy jsou. Obrana stále nerozjela nákup za 4,4 miliardy

Ondřej Stratilík 31. března 2018, 19:18  -  Ondřej Stratilík
 Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN
Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN
Autor: Archiv
31. března 2018, 19:18

Obrana si dává načas. Ani osm měsíců po vládním souhlasu nerozjela nákup 80 lehkých obrněnců za 4,4 miliardy.

Je to už šestnáct let, co v Praze proběhl summit Severoatlantické aliance. Světoví lídři tehdy jednotlivým spojeneckým armádám rozdělili několik úkolů. Nebylo žádným překvapením, že na českou armádu, jejíž protichemická jednotka se proslavila už během války v Zálivu, připadla oblast ochrany proti zbraním hromadného ničení. V rámci NATO se měli čeští chemici stát naprostou špičkou a oddílem schopným pomoct kterémukoliv spojenci.

Lehké obrněné vozidlo S-LOV-CBRN
Průzkumné vozidlo s přívěsem a moderními technologiemi se má stát hlavním dopravním prostředkem českých chemiků. Nákup 80 speciálů S-LOV-CBRN má vyjít na 4,4 miliardy korun. Zatímco šasi Iveco dodá firma Praga-Export, nástavby a technologie vyrobí a smontuje Vojenský výzkumný ústav v Brně, Vojenský technický ústav Praha a podnik VOP CZ Šenov. Prototyp testuje česká armáda od roku 2014.

O to víc je žalostný dnešní pohled na výbavu libereckého protichemického pluku. Stále se musí spoléhat na sovětské transportéry vyrobené v 70. a80. letech. Přestože ministerstvo obrany už v roce 2008 pověřilo své podniky v čele s Vojenským výzkumným ústavem vývojem moderního prototypu, a loni v červenci dokonce vláda schválila nákup osmdesátky speciálních automobilů za 4,4 miliardy korun bez DPH. Jak týdeníku Euro řekl Bohuslav Šafář, ředitel vojenského výzkumáku, od ministerstva doteď nemá informaci, jestli nákup skutečně proběhne. „Nemáme podepsanou žádnou smlouvu,“ reaguje Šafář.

Netrpěliví jsou především liberečtí vojáci. Ti si mysleli, že první vozidla na podvozku Iveco dostanou už letos. Že k tomu velmi pravděpodobně nedojde, potvrzuje nejen neuzavřená nákupní smlouva mezi Vojenským výzkumným ústavem a ministerstvem obrany. Jak navíc týdeník Euro zjistil z návrhu letošního obranného rozpočtu, na nákup není vyčleněný ani jeden milion korun. Prvních 401 milionů chce ministerstvo vydat až příští rok, v roce 2020 pak dalších 535 milionů.

Nebudeme se vyjadřovat

Mluvčí ministerstva Jan Pejšek tvrdí, že kolegium Karly Šlechtové chce zakázku projednat v nejbližších týdnech, čímž by měla padnout poslední překážka k podpisu smlouvy. Stačí ale zavzpomínat na loňský podzim, kdy obrana podobně hlásila, že schválení nákupu izraelských radarů MADR je otázkou jednoho kolegia. Těch nakonec proběhla celá řada a dodnes se jednání o kontraktu nijak neposunula.


Dodávky z USA se zasekly. Obrana nedostala výstroj pro piloty


Samotnou dohodou ovšem zdaleka nic nekončí. Teprve poté může Vojenský výzkumný ústav začít licitovat se společností Praga-Export, která je zástupcem značky Iveco v Česku. A je dost podstatnou otázkou - na niž zatím nikdo nezná odpověď -jak rychle dokáže italský výrobce dodat své vozy českým státním podnikům, aby je mohly začít upravovat pro chemiky. „Itálie sice předběžně o té zakázce ví, ale o ničem konkrétním s nimi nemůžeme jednat. Nemáme žádné informace - ani neoficiální -, kdy bychom mohli být vyzváni k rozhovorům s Vojenským výzkumným ústavem,“ tvrdí Jiří Lojan, jednatel firmy Praga-Export.

A co na to ministerstvo obrany? To si nad případným zpožděním myje ruce: „K jednání mezi dodavatelem a subdodavatelem se nebudeme vyjadřovat, jde o klasický smluvní vztah mezi nezávislými právními subjekty.“

Nebude-li Iveco

Podivné přešlapování v dávno schválené zakázce však nemusí způsobovat jen neschopnost obranných nákupčí. Jak týdeník Euro zjistil od několika vysoce postavených resortních úředníků a důstojníků, od loňského podzimu se v ministerských kancelářích spekuluje o možnosti, že vozidlo chemiků by nemuselo stát na podvozku lehkého obrněnce Iveco. Ostatně už před rokem se armádě prezentovalo několik firem, které dokážou nabídnout vůz srovnatelné kategorie.

Oficiálně zatím ministerstvo obrany takové scénáře odmítá. Vysvětluje, že případná změna podvozku by vyžadovala nové testy, a navíc už dnes ozbrojené síly používají 120 automobilů Iveco, a jde tedy o zavedenou technologii.

Přečtěte si:

Speciální jednotky zmírní požadavky na uchazeče. Nejsou lidi

Čtěte si komentáře Ondřeje Stratilíka:

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Jak sestřelit vrtulník vidlemi



Čtěte také

 Nicola Sturgeonová

Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá

Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…

před 6 hodinami

Pavel Páral

Plivati na zem zakázáno

Eurokomise zavřela Babišovi přístup k evropským dotacím, ale to neznamená, že je mimo hru…

před 8 hodinami

Supermarket Edeka, ilustrační foto

Segregace v supermarketu: Edeka zavedla speciální pokladny pro Němce a Poláky

Pobočka supermarketu Edeka v Chotěbuzi zavedla pokladny s přednostním právem pro Němce a…

13. prosince 2019

 Bankovní trezor

Čistý zisk bank stoupl letos o 7,7 miliardy korun. Bilanční suma se přehoupla přes osm bilionů

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2019 stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o…

13. prosince 2019

Události  Kvalita potravin v Evropě klesá

Česko má v potravinách více pesticidů než jiné země, říká toxikolog

I když spotřeba pesticidů na hektar půdy patří v Česku ve srovnání s jinými zeměmi k těm…

13. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče