Půlmiliardy za tři stroje. Aero sestaví pro armádu výcvikové letouny - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Půlmiliardy za tři stroje. Aero sestaví pro armádu výcvikové letouny

,
Půlmiliardy za tři stroje. Aero sestaví pro armádu výcvikové letouny
Zdroj: MOČR

Za tři výcvikové letouny L-159T zaplatí ministerstvo obrany v příštích dvou letech Aeru Vodochody 553 milionů. Vzniknou přestavbou zakonzervovaných letadel.

„Plán je takový, že letos za nové cvičné letouny zaplatíme 529 milionů, v roce 2019 doplatíme zbylých 24 milionů,“ vypočítává důstojník z velitelství leteckých sil. V průměru tedy bude ministerstvo obrany za každý jeden stroj L-159T platit 184 milionů korun.

Aero Vodochody tak vlastně za letadla dostane zaplaceno podruhé. Dvoumístné bitevníky totiž vzniknou přestavbou zakonzervovaných letounů L-159 Alca, které si armáda pořídila v roce 1997. Celkem si tehdy u středočeského leteckého výrobce objednala 72 těchto strojů za 51 miliard. Využít jich ale dokázala jen třetinu, zbytek odstavila do soukromých hangárů.


Nadějné vyhlídky. Thajsko i Pákistán uvažují o letadlech z Vodochod

L-39CW


Řadu z nich Aero Vodochody v posledních letech od vojska koupilo a prodalo. Ať už americké výcvikové společnosti Draken International, či iráckým vzdušným silám. Právě penězi, které obrana tímto odprodejem „alek“ získala, letos Aeru zaplatí.

„Nové“ stroje L-159T mají nahradit stárnoucí letouny L-39 Albatros, s nimiž se chce česká armáda do roku 2020 definitivně rozloučit. Piloti na čáslavské základně pak budou mít k dispozici šestnáct jednomístných L-159 Alca a osm dvoumístných L-159T.

„To bude pro výcvik pilotů dostatečná kapacita. Sjednocením na platformu L-159 urychlíme postup pilotů na nadzvukové JAS-39 Gripen a usnadníme logistiku,“ řekl Euru už dřív Jan Šulc, mluvčí generálního štábu.

Více o letadlech českého výrobce:

Aero Vodochody utrácí. Do Rakouska pošle téměř miliardu

„Nechtěné“ L-159 dostaly druhou šanci, Aero možná obnoví sériovou výrobu

Ředitel Aera Vodochody: Chceme se vrátit do Egypta

 Ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo

Ohodnoťte tento článek
Diskuze