Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Proč něco není? Konjunktura vymetá sklady stavebnin a čaruje s trhem práce

 Zámečník 22. září, 18:06  -  Miroslav Zámečník
22. září, 18:06

Čím dál častěji se setkáváme s pozoruhodným jevem, který má každý Čech starší čtyřicítky zafixován ve spojení se starým režimem. Pořád něco není, kvalita pokulhává a dodací lhůty u zboží a služeb, které před pěti lety byly k mání ihned, se protáhly na týdny i měsíce. Ani zdaleka nejde jen o český problém.

I v těch nejvyspělejších zemích zažívají klienti tyto potíže až překvapivě často. Dalo by se říct, že k vrcholící konjunktuře patří tato zkušenost stejně jako pivo k půllitrové sklenici. Zvlášť to platí tam, kde rozdíl mezi vrcholem a dnem cyklu byl hluboký a hodně se propouštělo, aniž by pokles zaměstnanosti nahradila zvýšená produktivita.

Obzvlášť komplikovaný bývá restart tam, kde v zájmu snížení fixních nákladů a ve snaze o zabránění pádu cen dojde k uzavření jednotlivých závodů a celková výrobní kapacita se sníží. Spouštět závody znovu do provozu a sehnat pro ně zaměstnance je mimořádný úkol, dokonce i v zemích, kde je vyšší ochota se za prací stěhovat nebo měnit obor než v Česku.

Takže třeba cihly nechybějí jen v Česku, ale i v Británii, kde jsou obzvlášť úzkoprofilovým zbožím také střešní tašky s dodací lhůtou kolem půl roku. Kdo může, syslí do zásoby, protože s oživením stavebnictví na dlouho zamrzlých trzích se vyprazdňují sklady dodavatelů všude v Evropě. Největší britský stavitel obytných domů, firma Persimmon, si chce problémy s nespolehlivostí externích dodávek a dlouhými lhůtami vyřešit spuštěním vlastního výrobního závodu. Jak u nás za starého režimu, vybaví se pamětníkům: tohle býval hlavní důvod pro vertikální integraci za reálného socialismu, kde se sice všechno plánovalo, ale „dodavatelsko-odběratelské vztahy“ vázly od začátku do konce. V tržní ekonomice je návrat do předkrizového stavu spojen s potížemi, když nabídka reaguje na znovuoživenou poptávku se zpožděním a na trhu vznikají nejrůznější úzká hrdla a mezery, ale je to přechodný stav velmi dynamického systému.

Fluktuace spolehlivě sráží kvalitu služeb

Konjunktura nejen vymetá sklady stavebnin, ale čaruje i s trhem práce. Zejména v profesích, kde je vysoká intenzita práce v ne úplně příjemném prostředí a (nebo) mzdy špatné, se míra fluktuace prudce zvyšuje. Ta v USA meziročně opět o něco stoupla, přičemž z grafu je jasně vidět, že se v časech recese zaměstnanci do podání výpovědí nijak nehrnou. To je stav, který zpravidla vydrží tak čtvrtletí, než začne být oživení cítit. Nejvyšší je fluktuace tradičně ve službách typu maloobchod, logistika, pohostinství a ubytovací služby.


Přečtěte si analýzu Ilony Švihlíkové:

Co s Trumpem? Oko za oko, zub za zub?


Celá věc má svou odvrácenou stranu, pokud jste zákazníkem. Při takové obrátce personálu a klesajících požadavcích na kvalifikaci nabíraných nedostatkových zaměstnanců sice nepřekvapuje, že kvalita poskytovaných služeb upadá, ale žádaná radost to není. Typický a nepříjemný zážitek těchto dnů z amerických restaurací s obsluhou: palec máchán v talíři, ale ať vás ani nenapadne nedat jeho nositeli spropitné aspoň 15 %!

A zkuste odhadnout, kde je fluktuace nejnižší? V červnu byla ve federálních úřadech oproti průměru amerického soukromého sektoru čtvrtinová.

Neúroda, změny v poptávce

Že se to či ono neurodí, že kravky mléka nenadojí, může na trhu vytvořit přechodný nedostatek a zapříčinit výrazný vzestup cen: vzpomeňte třeba na „máselnou krizi“, na prázdnotou zející regály se salátem (povodně ve Španělsku) nebo na ceny citronů (mrazy tamtéž), které vypadaly, že se jejich distribuce zmocnil kartel horší než OPEC.

Také vzestup poptávky v Číně dokázal posunout globální poptávkovou křivku a leckdo se domnívá, že nabídka na ni nebude schopna třeba kvůli klimatické změně reagovat ani se zpožděním. Výsledkem v bohatých zemích nebudou ani tak poruchy v dodávkách, jako vzestup cen. A vedlejší efekty mohou být velmi nepříjemné: kupříkladu silný tlak na migraci z chudých zemí, které nebudou schopny se na změny adaptovat.


Přečtěte si komentář o vývoji ekonomiky: Sýčkování na prosluněné stráni


Veliký zmatek a problémy v světovém produkčním řetězci a logistice může způsobit obchodní politika Spojených států vůči všem zemím, o nichž se Donald Trump domnívá, že jejich obchodní přebytek není výsledkem férové soutěže. Kupříkladu zatížení dovozu aut z EU dodatečnými celními přirážkami by neznamenalo nic než silné poruchy v systému, jenž se vypilovával posledních 25 let a ve kterém jsou výrazně zastoupeni subdodavatelé z České republiky. Protekcionismus by těžce poškodil hlavně ekonomiky s malým národním trhem, ale zvedl by cenovou hladinu celosvětově. Jinak řečeno - všichni, nebo skoro všichni by zchudli.

Nedostatek kvůli regulacím

Pak jsou zde „střely do vlastní brány“, obvykle v podobě deformací trhu způsobených regulacemi, dotacemi, které zmasírují poptávku, zkrátka jevy, jimž by se při zdravém rozumu dalo vyhnout. V Německu se na elektromobily některých typů čeká i rok - kvůli dotacím, které je relativně zlevňují, a obavám ze zákazů vjezdu pro staré vozy. Co dobrého elektromobil vykoná pro životní prostředí, když je napájen elektřinou z uhelné elektrárny, ponechme stranou, protože chaos vznikl i na trhu vozů se spalovacími motory.

Krátká lhůta pro homologaci aut (13 měsíců) související s novou emisní normou a novým způsobem měření spotřeby aut v Evropské unii kupodivu postihla zejména německé značky - hlavně pak průšvihy stíhaný koncern VW, včetně jeho české dcerky. Nestihly otestovat celé portfolio, přičemž od září se „staré“ vozy nesmějí prodávat a ty nové pro změnu s některými motory vůbec nejsou v nabídce. Dealeři opatřovali auta podle staré homologace značkami, aby je mohli dále nabízet jako „nové ojetiny“, u řady modelů se prodloužily čekací lhůty, které už předtím byly absurdně dlouhé. Než čekat rok na karoqa, to se mnohý spotřebitel podívá raději ke konkurenci…

Dále čtěte:

Nezaměstnanost a karenční lhůta: jak se to rýmuje?

Bude dobře. Letos skoro na beton

Memento pro Trumpa aneb Jak Reagan prohrál válku o japonská auta

Obchodní válka i brexit aneb Proč musí mít Česko nachystány ekonomické záložní scénáře


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Zdražil váš dodavatel? Právě teď můžete bezplatně odejít
Jak si vyřídit výpis z katastru nemovitostí online?
Příspěvek na péči může měsíčně dělat i přes 15 000 Kč. Kdo má na něj nárok?
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Auta
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Smutníte po G 500 4×4 „na druhou“? Brabus 700 je ještě extrémnější, exkluzivnější a ne o moc dražší
Právě vychází časopis Motocykl 12/2018
Elektrobusy EKOVA Electron s ultrarychlým nabíjením
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž (první dojmy)
Technologie
Mobilní internet v zahraničí zlevní. Jak vypadá EU roaming v roce 2019?
Intel odhalil architekturu Sunny Cove pro procesory Ice Lake. A plán, co přijde po ní
Telegram zlepšil jazykovou podporu. Jak aktivovat komunitní český překlad?
Telefony porostou. Příští rok bude nejvíce těch s 6″ displeji a většími
GTA V nikdy nebylo levnější. Hru pro PC můžete mít za hubičku
Hry pro příležitostné hráče