zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Hledá se rychlý krtek

 Zámečník 27. října 2017, 06:05  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
27. října 2017, 06:05

Vysokorychlostní tratě v Česku? Klid, než my kopneme do země, Elon Musk něco pořádného vymyslí.

O podnikatelských nápadech Elona Muska si můžete myslet, co chcete, ale všichni se shodnou na tom, že jeho projekty nepostrádají vizionářský náboj. Přitom posledním jeho impulzem může být cosi tak banálního jako dopravní zácpa. Jednoho sobotního dopoledne loni v prosinci v ní Musk uvízl v Los Angeles a hned zatvítoval, jak svůj vztek promění v revoluci v tunelování. Pár měsíců nato už měl na pozemcích jeho firmy SpaceX v Hawthornu ojetého „krtka“: obrovský razicí štít, který předtím sloužil při výstavbě kanalizačních štol v kalifornském městě Sunnyvale.

Základní idea je jednoduchá. V zahuštěných aglomeracích s vysokými cenami pozemků a široce sdíleným povědomím, že zrovna ve vašem sousedství infrastrukturní projekt nevznikne ani náhodou, se nestaví ani snadno, ani rychle a hlavně ne levně. Výsledkem jsou zácpy a v podstatě neřešitelné problémy. Než se zhlédnout v létajících autech, je Muskovo zkoumání způsobů, jak zlevnit a zrychlit ražbu tunelů pod zemí, v podstatě vrcholně racionální úvaha.

Inovace přitom nemusí spočívat jen v technologii, ale i v obchodním modelu. Když typická konstrukce smlouvy spočívá v tom, že dodavatel nenese riziko vícenákladů, není divu, že průměrné náklady na stavbu mostů nebo tunelů, jak zjistil jeden chytrý profesor z Oxfordu, se přešvihnou o třetinu a výstavba o pětinu oproti plánu.

Regionální fikce

Na Amazonu se dá koupit knížka profesora Daniela Albalateho z Univerzity v Barceloně The Economics and Politics of High Speed Rail, která se nezabývá ničím jiným než empirickým ekonomickým hodnocením vysokorychlostních tratí v zemích, kde je skutečně postavili. Pro ty, kteří by rádi stavěli, je to vynikajícím způsobem investovaných pětatřicet dolarů. Podstatné zjištění je, že ekonomických debaklů je o dost víc než projektů, které potvrzují očekávané přínosy.


Dráha ze zlata. Jak bude fungovat vysokorychlostní železnice za stovky miliard?


Například se často zmiňuje přínos pro regionální rozvoj celých oblastí poté, co jsou spojeny s ekonomickými metropolemi. Za více než půlstoletí provozu se japonský šinkansen na hlavním koridoru mezi Tokiem a Ósakou zaplatil několikrát, ale fakticky slouží jako dodavatel pracovní síly do tokijské aglomerace, největší na světě.

Obdobně počet pasažérů do Paříže se po otevření větve TGV Rhône–Alpes zvýšil o 144 procent, zatímco v opačném směru jen o 54 procent. Profesor Albalate považuje politicky atraktivní argument o přínosech pro regionální rozvoj za fikci, když dynamické metropole fungují jako vysavače ekonomické aktivity, která se dřív odehrávala uvnitř regionů. Místo konvergence máte další odpoutávání, počátečním nadějím navzdory.

Naše ctižádostivá duše

Španělsko má po Číně nejdelší síť vysokorychlostních tratí na světě, ta ovšem byla vědomě a úmyslně postavena jako koncentrická, propojující provincie s Madridem, a obří investiční a provozní náklady v podstatě vytvořily závislost na rozpočtových subvencích, protože z vlastních příjmů se nezaplatí ani náhodou.


Vysokorychlostní železnice v Česku? Cena 650 miliard, termín v nedohlednu


„Stanovení míry preference finančních přínosů projektu a přínosů společenských (rozvoj regionálních center, nová úroveň veřejné dopravy jako celku)“, to je doporučení autorů české technicko-provozní studie k vysokorychlostním tratím. „Nenechte se svést představou modernosti VRT a dělejte hodnocení nákladů a přínosů poctivě,“ říká profesor Albalate. Vidí z Barcelony až na dno našich ctižádostivých duší.

Zase na druhé straně, nač stahovat kalhoty, když k brodu ještě daleko. Než my kopneme do země, Elon Musk něco pořádného vymyslí.

Přečtěte si další komentáře Miroslava Zámečníka:

Český fiskál aneb přetahovaná o body

Kde je Kurz? A kdo bude posílat do Pekingu zdravici příště?

Nobelova cena za popostrčení

V Sasku AfD, v Anglii Corbyn. Pěkné vyhlídky



Čtěte také

 Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Netradiční berlínská gastronomie. Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Lipsko je prý nový Berlín. Není! Na sklonku loňského roku jsem vyzkoušela obojí a z…

před 7 hodinami

 Carlos Ghosn

Ghosnovi sirotci. Problematický manažer držel druhého největšího výrobce automobilů pohromadě

Jako první padl spalovací motor, po něm Carlos Ghosn. Další na řadě může být aliance…

před 8 hodinami

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 9 hodinami

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 11 hodinami

 Předseda ODS Petr Fiala

Fiala zůstává v čele ODS, chce být premiérem. Prvním místopředsedou Stanjura

Předseda ODS Petr Fiala dnes potřetí obhájil svůj mandát, získal podporu víc než 90…

18. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče