Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Nejtěžší průmyslová převodovka z plzeňské firmy Wikov Gear
Nejtěžší průmyslová převodovka z plzeňské firmy Wikov Gear
Autor: čtk

Ostravaci vitani: Plzeňský kraj lanaří pracovní sílu

 Boříková 26. ledna, 17:04  -  Hana Boříková
Nejtěžší průmyslová převodovka z plzeňské firmy Wikov Gear
Nejtěžší průmyslová převodovka z plzeňské firmy Wikov Gear
Autor: čtk
26. ledna, 17:04

Plzeňský kraj líčí na nové rodiny z ciziny a z chudších regionů Česka, Ostravsko se naopak snaží zastavit exodus.

Kampaň lákající lidi z chudých regionů do Plzně ještě ani nezačala a už prý bylo jasné, že politici nejsou schopni uchazeče uspokojit. „Projekt se dostal do médií předčasně a hned nám volali z celé republiky, že by chtěli v Plzni pracovat. První, na co se ptali, bylo, jaké dostanou byty,“ říká bývalý primátor Plzně Martin Zrzavecký (ČSSD), který loni v létě přišel s nápadem přitáhnout do západočeské metropole novou krev. Vlastní volné byty ale Plzeň podobně jako ostatní česká města nemá.

Tento plzeňský pokus, byť se nakonec ani neuskutečnil, hodně rozladil politiky z Moravskoslezského kraje, který byl jednou z cílových lokalit, odkud chtěla Plzeň přivábit nové obyvatele. Primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) jej dokonce označil za nepřátelský akt. Plzeň uložila plán k ledu, lákat nové duše, či spíše hlavy a ruce, se nicméně chystá hejtmanství Plzeňského kraje. Na severu republiky zase vymýšlejí, jak si lidi v regionu udržet. Zatím se však zdá, že tohle demografické inženýrství v našich podmínkách příliš nefunguje.

Zapusťte kořeny

Krátce před koncem loňského roku schválili zastupitelé Plzeňského kraje vznik Centra lidských zdrojů (původní název zněl Welcome Centrum), které se zaměří na nábor rodin z ciziny i v rámci republiky. Spolupracovat hodlá s Hospodářskou komorou ČR, místní univerzitou a obcemi. Podle hejtmana Josefa Bernarda (ČSSD) je největším problémem regionu očekávaný negativní vývoj populační křivky v příštích 30 letech. Z 570 tisíc obyvatel Plzeňského kraje „vypadne“ asi 72 tisíc ekonomicky aktivních lidí a zhruba stejný počet lidí ve věku 65 plus přibude. „Budeme tu mít ekonomický problém. Bude více seniorů a méně ekonomicky aktivních lidí, kteří by vydělávali na jejich penze,“ uvedl Bernard.

skladem Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI 88 kW
Výbava:
Trikolor
6 032 Kč
s DPH
na objednávku Mercedes-Benz V
Nafta
Automatická
Motor:
V 220d/120 kW
Výbava:
Sériové provedení
1 121 983 Kč
s DPH
na objednávku BMW X1
Benzín
Automatická
Motor:
sDrive 18i AT
Výbava:
Advantage
10 554 Kč
s DPH
na objednávku Mercedes-Benz GLE
Nafta
Automatická
Motor:
300d 4MATIC AT
Výbava:
Standardní výbava
1 485 396 Kč
s DPH
na objednávku Opel Combo Van
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 CDTI 75 kW S/S
Výbava:
Enjoy XL
7 992 Kč
s DPH
na objednávku Mercedes-Benz GLS
Nafta
Automatická
Motor:
350d 4Matic AT
Výbava:
Standardní výbava
2 093 058 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Traveller
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDi/88 kW MAN6
Výbava:
Compact Active
751 410 Kč
s DPH
na objednávku Honda HR-V
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 i-VTEC
Výbava:
Comfort
479 306 Kč
s DPH
na objednávku BMW 2 Coupé
Benzín
Automatická
Motor:
M240i AT Sport
Výbava:
Sériové provedení
933 192 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
449 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
518d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 038 037 Kč
s DPH
skladem Škoda Fabia
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 MPI/44 kW
Výbava:
Active
3 789 Kč
s DPH

Jeho náměstek pro regionální rozvoj, evropské fondy a informatiku Ivo Grüner (ČSSD) podobu tohoto „náboru“ konkretizuje: „Primárně cílíme na všechny pracovité lidi z celé Evropy a je nám jedno, jestli přijdou z Moravskoslezského kraje nebo z Ukrajiny. Potřebujeme lidi do zdravotnických a sociálních zařízení. Chybí nám sto sester, v Plzni je 1,3procentní nezaměstnanost, i Bavorsko má vyšší,“ podotýká. Asi aby nenahrával xenofobním náladám v Česku a podezřením, že hodlá vozit autobusy plné Bulharů, hned dodává, že mu rozhodně nejde o to shánět další zaměstnance do montoven. „Chceme lidi vzdělané, nebo ty, kteří se dovzdělají,“ zdůrazňuje.


Jak si koupit miminko. Česká města lákají na příspěvek na novorozence


Co jim hodlá kraj nabídnout? „Bydlení, jazykové kurzy, školy a školky, prostě životní styl, ne ubytovnu a práci. Zdravý životní styl, zdravý vzduch,“ dodává. Není moc těžké uhodnout, kam tím míří. „Mnozí z Ostravska nebo Ústecka si určitě vzpomenou, jak sem jezdili na školy v přírodě a ozdravné pobyty,“ potvrzuje. Podstatné podle něho bude, aby příchozí zapustili na Plzeňsku kořeny a splynuli s místními. Jinak by to totiž mohlo dopadnout jako posledně. Kraj přivezl čtyřicet sester z Ukrajiny, dvacet už jich ovšem uteklo do Prahy. Ale třeba sestřička z nemocnice ve Stodu, která přišla i s manželem - začal tu pracovat jako učitel -, zůstala a je spokojená.

Námitku, že ani kraj nemá to nejdůležitější - byty -, odbývá Ivo Grüner mávnutím ruky. Pokud by šli Moravané nebo Slezané za lepším životem, zjistili by ale, že si vlastní bydlení jen tak nepořídí a že výhodou jejich chudšího regionu jsou právě ceny bydlení. Kupříkladu obyvatel Plzně vydělává na průměrný starší byt šest let, zatímco obyvatel Ostravy 3.5 roku a Ústí nad Labem dokonce jen 2.5 roku. „Peněz na výstavbu bytů je dost, kraj hodlá spolupracovat s městy a obcemi, možné je také přestavět na byty části zdravotnických a sociálních zařízení,“ oponuje Grüner. Netrápí ho ani odmítavá reakce Moravskoslezského kraje. „My cílíme na lidi, kteří tam stejně nechtějí být. Když jim nenabídneme motivaci my, odejdou za hranice,“ argumentuje.

Zůstaňte tu a buďte mobilní

Jsou to spojené nádoby. Tam, kde Plzeňský kraj vylepšuje demografickou prognózu a řeší aktuální nedostatek zaměstnanců především ve svých zařízeních, Moravskoslezský region dlouhodobě bojuje s odlivem obyvatel. Za posledních šest let přišel o nejvíce obyvatel v Česku. V roce 2010 to bylo minus 2382 lidí, časem se úbytek ustálil na zhruba 1500 ročně. Mezi roky 2000 a 2014 ale klesl celkový počet obyvatel kraje asi o 60 tisíc, tedy o 4,7 procenta. Největší úbytek zaznamenala města Havířov (-9393), Karviná (-7805) a Orlová (-4352). Zastavit, či alespoň zpomalit úbytek zejména mladých vzdělaných lidí, měl mimo jiné projekt Moravskoslezského kraje Zaměstnanecká mobilita.

„Atraktivní zaměstnání jim musí nabízet hlavně podnikatelé. Města a obce pak všechno kolem - kvalitní dopravu, dostupné bydlení, školy, školky i služby,“ soudí náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. V rámci projektu Zaměstnanecká mobilita nabídl předloni kraj Havířovu, Karviné a Orlové 300 karet ODIS, které umožnily lidem dojíždět za prací zdarma. Následně kraj rozšířil okruh žadatelů i o zdravotníky z těchto lokalit. I tak se ovšem podařilo do konce minulého roku vydat jen 92 karet, přistěhovalců z nich bylo jen 39. Kraj hodlá nicméně v projektu pokračovat, nově budou moci o kartu požádat i cizinci, kteří si zapíší v aglomeraci trvalé bydliště.

Panelový výhled na Beskydy

„Projektu Zaměstnanecká mobilita se účastníme, myslím ale, že neměl zatím velkou odezvu, i když se od nás musí za prací dojíždět. Tady žádný velký zaměstnavatel není. Kdybych měl na něco lákat nové obyvatele, řekl bych, že máme levné ubytování v docela pěkném městě,“ reaguje starosta třicetitisícové Orlové Miroslav Chlubna. Víc než úbytek obyvatel jej trápí změna jeho skladby. Odcházejí prý ti kvalitnější obyvatelé a přibývá těch „nekvalitních“. Co si pod tím představit? „Například tu kupují lidé nemovitosti a stěhují sem občany na sociálních dávkách,“ říká starosta Orlové.


Duchy tady nechceme. Ve světě lákají přistěhovalce na přírodu či peníze


Ani v nedaleké Karviné, která se zařadila za Jeseník v žebříčku sídel s největším saldem obyvatel za posledních 12 let na druhé místo, zatím žádný velký efekt projektu nepociťují. „Přestože první žadatelka o kartu ODIS byla z Karviné, v první vlně zas tak velký zájem nebyl, i když lidé dojíždějící do Ostravy mohou ušetřit tři až čtyři tisíce za rok. Teď od prvního ledna nastartovala druhá vlna Zaměstnanecké mobility, kterou chce kraj silně medializovat, tak uvidíme,“ přemítá Luboš Hudeček, mluvčí padesátitisícového, kdysi hornického města.

Přestože odliv obyvatel z Karviné není podle Hudečka už tak masivní - kolem 350 lidí ročně -, činit se hodlá i sama radnice. Těm, kdo si ve městě postaví dům, přispívá 150 tisíci korunami, město přestavuje bývalou ubytovnu Kosmas na startovací byty, které chce nabídnout mladým rodinám a absolventům. Hudeček aktuálně pracuje na projektu Karviná všemi deseti, hodlá na něj získat i evropské peníze. Proč všemi deseti? „Máme tu tisíc volných bytů, 2+1 se prodává za 350 tisíc, v Ostravě minimálně za milion. Lidé tu mají možnost začít nový život. Je tu veškerý komfort, dost míst ve školách, ve školkách, jesle s volnou kapacitou. Máme devět středních škol, pobočku Slezské univerzity, opravené koleje, do Ostravy dojedete za 30 minut autem a za 30 minut jste v Beskydech. Z paneláku máte výhled na hory,“ vypočítává Hudeček. Bude to stačit, aby odtamtud lidé neodešli do Plzně?

Dále čtěte:

Škola základ obce. Stát hasí důsledky první vlny suburbanizace

Populační vývoj: Česko bude dál stárnout, obyvatel ale díky migraci neubude

Počet obyvatel Česka vzrostl na 10,638 milionu lidí, hlavně díky migraci


Čtěte také

Praha  Starostka Prahy 5 Renáta Zajíčková

V čele Prahy 5 skončila dosavadní rada, včetně starosty Mazura. Nahradí ho Zajíčková

V čele Prahy 5 skončila dosavadní rada v čele se starostou Danielem Mazurem (Piráti).…

před 1 hodinou

Události Klimatizace, ilustrační foto

Spotřeba klimatizací do roku 2100 stoupne 35krát. Živit je mají solární zdroje

Odborníci z Finska, Singapuru a USA analyzovali projekce, jakým způsobem se bude zvyšovat…

před 1 hodinou

  Martin Herrmann, šéf společnosti Innogy

Šéf České Innogy Herrmann končí, nahradí ho Tomáš Varcop

Generální ředitel společnosti Innogy Česká republika Martin Herrmann končí, dnes…

před 2 hodinami

Události  Demonstrace v Hongkongu, ilustrační foto

Made in USA. Hongkongská policie rozhání protesty americkým slzným plynem

Slzný plyn a gumové projektily, kterými hongkongská policie rozhání demonstranty, se…

před 2 hodinami

 Vaporizace, ilustrační foto

Uživatelé elektronických cigaret se vracejí ke kouření. Utíkají od podivných nemocí a silné závislosti

Záhadná plicní onemocnění, exploze během užívání, závislost a další komplikace. Boom…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Komu ještě pojišťovna může přispět na brýle?
Můžete pracovat na rodičovské dovolené?
A co když to na veterině nevyjde, musím zaplatit?
Auta
Levý pruh je na předjíždění. Zúžení, tunely a úseky se…
Koncern VW má dnes 200 dodavatelů software a u různých značek různou elektroniku. Skoncuje s tím nová divize
Land Rover Discovery Sport s novou technikou. Nad jinými 7místnými SUV vyniká nabídkou motorů i schopnostmi v terénu
Galerie: Zemřel Luigi Colani. Designér, jehož futuristické dopravní prostředky vyrážejí dech
GEFCO slaví 15 let na slovenském trhu
Hry pro příležitostné hráče