Nike dostala pokutu 12,5 milionu eur. Bránila prodeji dresů velkoklubů - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Nike dostala pokutu 12,5 milionu eur. Bránila prodeji dresů velkoklubů

, čtk,
Nike dostala pokutu 12,5 milionu eur. Bránila prodeji dresů velkoklubů
Zdroj: Profimedia.cz

Evropská komise dnes rozhodla o pokutě ve výši 12,5 milionu eur (přes 320 milionů korun) pro společnost Nike za omezování přeshraničního prodeje licencovaného zboží. Firma podle EK mezi roky 2004 a 2017 nepovoleným způsobem omezovala prodej nejrůznějších výrobků, třeba šál nebo dresů například s logy známých fotbalových klubů jako je FC Barcelona, Manchester United nebo Juventus či národních fotbalových federací.

„Nike bránilo výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,“ uvedla dnes Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž. Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu – tedy z možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší z široké nabídky.

Nike podle komise omezovalo prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru několika přímými i nepřímými způsoby.

Buď takový postup přímo zakazovala či za něj účtovala vyšší poplatky nebo výrobcům, kteří by chtěli prodávat v jiných zemích odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o „oficiální výrobek“. V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.


Puma posílila pozici v českém fotbale. Po reprezentaci a Plzni nově obléká Slavii

 Nové dresy fotbalové Slavie od společnosti Puma. Zleva Barbora Votíková, Ibrahim Traoré, Jan Bořil a Ondřej Kolář


Evropská komise dnes vysvětlila, že Nike jako výrobce sportovního oblečení a bot má své vlastní ochranné známky na název a své typické logo. Navíc ovšem disponuje licencemi na výrobky s logy fotbalových federací či klubů a umožňuje dalším firmám jejich výrobu a distribuci. Právě kvůli jejímu chování v této oblasti komise společnost Nike pokutovala.

Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo. Pokuta byla podle EK nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.

Dále čtěte:

Trump se opřel do Nike. Kritizuje kampaň s „antiamerickým“ Kaepernickem

Online vs. offline. Viking v čele Adidasu skáče střemhlav

Spolehlivý „byznys plán“: padělky se v Česku prodávají stále dobře

Ohodnoťte tento článek
Diskuze