Netflix dokládá, že pandemie slábne. Počet jeho nových předplatitelů zůstal podle analytiků hluboko za očekáváním - Euro.cz

Přihlášení

Netflix dokládá, že pandemie slábne. Počet jeho nových předplatitelů zůstal podle analytiků hluboko za očekáváním

,
Netflix dokládá, že pandemie slábne. Počet jeho nových předplatitelů zůstal podle analytiků hluboko za očekáváním
Zdroj: Depositphotos
  • Během prvního čtvrtletí letošního roku si předplatné Netflixu objednalo 3,98 milionu uživatelů. Jedná se o daleko menší počet, než očekávali analytici

  • V dalším čtvrtletí by se podle vedení společnosti měla divácká základna rozšířit pouze o další milion. A to především z důvodu plošného rozvolňování, které začne hrát do karet ostatním druhů zábavy a volnočasových aktivit

  • Finanční výsledky firmy jsou však povzbudivé. Čistý zisk Netflixu se ve sledovaném období meziročně zvýšil o 140 procent, tržby o sedmadvacet

Počty oočkovaných lidí se s každým dnem zvyšují a s nimi i šance na návrat k normálnímu životu. Co naopak padá, jsou čísla Netflixu. Ne snad že by největší streamovací služba světa přicházela o zákazníky, rozhodně už je ale nezískává tak snadno jako během uplynulého roku.

Jak totiž ukázaly nejnovější zveřejněné finanční údaje, růst divácké obce Netflixu zpomaluje. Od začátku letošního ledna do konce března si předplatné objednalo zhruba 3,98 milionu lidí. Taková cifra by za normálních okolností byla poměrně povzbudivá, ne však po událostech z loňského roku, díky kterým zažila naprostá většina provozovatelů podobně orientovaných služeb hotové žně.

Před 12 měsíci se vedení Netflixu mohlo chlubit čísly, která jako by ani nebyla z tohoto světa. Během prvního loňského čtvrtletí získala služba rekordních 15,8 milionu předplatitelů. Za celý rok 2020 se pak její divácká základna rozrostla o impozantních 36 milionů.

Úspěch nadějné vakcíny na covid srazil akcie Netflixu a Zoomu

Analytici firmy Refinitiv se těmito čísly zjevně nechali namlsat, neboť i oni odhadovali, že počet nových uživatelů bude značně vyšší. Jejich projekce v průměru počítaly s 6,25 milionu nových uživatelů. A poněkud optimističtější byli, respektive jsou i se svým výhledem na aktuální kvartál. V něm by si předplatné Netlixu mělo zakoupit bezmála 4,8 milionu lidí, tedy o nějakých 3,8 milionu víc, než jak současný trimestr vidí samotná společnost.

V návaznosti na částečný pesimismus, nebo snad spíš realističnost vedení oblíbené internetové platformy se pak přirozeně propadly i akcie Netflixu. Ty během úterního večera odepsaly ze své hodnoty hned 11 procent a obchodovaly se v ceně 489,28 dolarů (zhruba 10550 korun) za kus, uvádí zpravodajská agentura Reuters.

S čím naopak šéfové největší streamovací služby na světě mohou být nad míru spokojeni, je vykázaný výsledek hospodaření. Čistý zisk totiž v rámci prvního letošního kvartálu meziročně vzrostl o masivních 140 procent a dosáhl úrovně 1,7 miliardy dolarů (přes 36,5 miliardy korun). Celkové tržby se pak zvýšily o 24 procent na aktuálních 7,2 miliardy (více než 155 miliard).

Pandemie dává i bere

Nižší počet nových předplatitelů se dá podle vedení společnosti vysvětlit dvěma zásadními příčinami. „Věříme, že za slabším růstem stojí Covid-19, který v loňském roce způsobil nebývalé zvýšení počtu předplatitelů, a také slabší obsah v první polovině tohoto roku, což je způsobeno prodlevami při natáčení,“ uvedl Netflix v pravidelné čtvrtletní zprávě pro akcionáře.

„I nadále očekáváme, že druhá polovina roku bude silnější, jelikož se na obrazovky vrátí nové sezóny našich největších seriálových hitů a přibude i vzrušující nabídka filmů.“

Na loňská čísla se však Netflix ani ostatní internetové platformy už nejspíš nikdy nevrátí. Alespoň podle analytika společnosti Amepre Richarda Broughtona. „V případě streamovacích služeb se ještě nejedná o úplný konec pandemického efektu, ale už se k němu začínáme přibližovat,“ shrnul pro list The Guardian.

I obchody v nákupních centrech přešly na online prodej. Čekají ale, že po odeznění pandemie se do nich zákazníci vrátí

„Už to rozhodně začíná slábnout. Trhy po celém světě se začínají vynořovat z toho, co, doufejme, bude už opravdu poslední virová vlna. Spotřebitelé mají možnost znovu okusit i ostatní druhy zábavy a volnočasových aktivit, které jim v průběhu pandemie byly zapovězeny. Televizní služby se stahují na úkor setkávání se s přáteli a rodinou, pozvolna se vrací i možnost sportovat, stejně tak otevírají i některé obchody, kina a zahrádky restaurací a hospod,“ uzavřel s tím, že jistou roli pochopitelně sehraje rovněž lepšící se počasí.

V neposlední řadě musí Netflix počítat i s přibývající konkurencí. Stále více diváků si pro sebe „ukrajuje“ například Disney+. Co do jejich celkového počtu na něj stále výrazně ztrácí, pokud se však vezme v potaz fakt, že služba vznikla relativně nedávno, lze její čísla označit za impozantní. Netflix začal se streamováním seriálů, dokumentů a filmů už v roce 2009. Jeho divácká obec čítá aktuálně 207,9 milionu předplatitelů. Oproti tomu konkurenční Disney+ byl spuštěn teprve před dvěma lety a už se může chlubit více než 100 miliony uživatelů.