Nestlé chce bránit šíření koronaviru bezdotykovými kávovary. Přenos nákazy dotykem je ale jen okrajový - Euro.cz

Přihlášení

Nestlé chce bránit šíření koronaviru bezdotykovými kávovary. Přenos nákazy dotykem je ale jen okrajový

,
Nestlé chce bránit šíření koronaviru bezdotykovými kávovary. Přenos nákazy dotykem je ale jen okrajový
Zdroj: Nestlé SA
  • Společnost Nestlé chce přispět k návratu lidí do kanceláří bezdotykovými kávovary

  • Koronavirus se ale podle aktuálních poznatků přenáší spíš vzduchem

  • Šéf kávových značek Nestlé vidí velký prostor růstu v Číně i v USA, které se loni staly pro značku Nespresso největším trhem

Potravinářský gigant Nestlé přichází s novinkou, která má podle něj přispět k hygienicky bezpečnému návratu lidí na pracoviště po odeznění pandemie. Bezkontaktní kávovary Nespresso budou zaměstnanci ovládat prostřednictvím svého chytrého telefonu. Nejprve mají být uvedeny na ruský a čínský trh, další země budou následovat. V rozhovoru pro Bloomberg to řekl David Rennie, šéf kávových značek Nestlé.

Do jaké míry mohou kávovary s bezdotykovým ovládáním ale opravdu přispět k zamezení šíření koronaviru, je velmi nejisté. Při vypuknutí pandemie před rokem se kladl velký důraz na hygienu rukou. Novější poznatky však ukazují, že k ulpívání viru na plochách prakticky nedochází.

Už v květnu 2020 vydalo americké Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí prohlášení, že virus se dotykem povrchů a předmětů nepřenáší snadno. Ke stejnému závěru dospěla loňská studie v německých obchodech a naposledy i vědecký tým okolo profesora Omara Šerého z Masarykovy univerzity. Desítky stěrů na hlavní brněnské poště a v olomoucké nákupní galerii Šantovka ukázaly, že ani na plochách, jichž se dotýkají stovky lidí, nebyla přítomnost viru SARS-CoV-2 zaznamenána. Ve světle těchto skutečností se bezdotykové kávovary Nestlé jeví být spíš sázkou na „marketing obav“ než reálným hygienickým přínosem.

V kávovém byznysu švýcarské společnosti však tyto stroje představují spíše doplňkový sortiment. Ani Rennie nepředpokládá, že by se lidé vrátili do práce ve stejných počtech jako před pandemií. Spotřeba kávy v domácnostech bude podle něj nadále růst.

McDonald’s nahrazuje plastové příbory dřevěnými. Jen v Česku tím ušetří desítky tun plastů za rok

Káva byla v loňském roce jedním z hnacích motorů růstu Nestlé. V nápojovém průmyslu společnosti, který má hodnotu 24 miliard dolarů, tvoří hlavní část. Významným strategickým krokem se ukázalo být vyčlenění zhruba sedmi miliard dolarů na partnerství s kavárenským řetězcem Starbucks v roce 2018. Nestlé od té doby vyrábí kávové produkty značky Starbucks pro domácí užití po celém světě, což se během pandemie ukázalo jako velmi výhodné. Spotřebitelé totiž používali doma kapsle Starbucks do kávovaru Nespresso, protože kavárny a restaurace byly buď zavřené, nebo se jim zkrátka nechtělo chodit pro kávu do výdejního okénka. I díky tomu Spojené státy loni předběhly Francii a staly se pro značku Nespresso největším trhem.

David Rennie vidí velký potenciál růstu s kávovými produkty v Číně, kde prozatím průměrná spotřeba kávy vychází na sedm šálků ročně na osobu. Společnost Nestlé tam v loňském roce otevřela téměř 900 kaváren, protože Čína se z lockdownu zotavila rychleji než jiné země. „Indie a Afrika jsou také prioritními trhy pro naší expanzi,“ uvedl Rennie. Zároveň se ale domnívá, že i v Americe mají ještě kam růst. Zejména díky kapslím a rozpustné kávě s příchutěmi. „Na americkém trhu je dobré to, že ​​je opravdu obrovský,“ tvrdí. „Pořád jsme tam relativním nováčkem.“