Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Strojvůdce německých drah, ilustrační foto
Strojvůdce německých drah, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Deutsche Bahn chybí tisíc strojvůdců. Berou bývalé vojáky i lidi před důchodem

09. května 2018, 17:25  -  frn
Strojvůdce německých drah, ilustrační foto
Strojvůdce německých drah, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
09. května 2018, 17:25

Německé dráhy Deutsche Bahn mají problém s nedostatkem personálu. Zejména se jedná o strojvedoucí a odborníky na informační technologie. Problém se dopravce snaží řešit netradičními metodami. Například castingem, kdy zájemce zve do lokomotiv, aby si řízení vlaku osahali, nebo zaměstnáváním bývalých vojáků a lidí, kteří jsou starší padesáti let.

Již nyní německým drahám Deutsche Bahn (DB) chybí více než tisícovka strojvedoucích. Situace se bude v následujících letech dále zhoršovat s tím, jak zaměstnanci jednoho z největších zaměstnavatelů v 80milionové zemi stárnou a mladí se na železnici nehrnou.

Do patnácti let by se měla obměnit polovina zaměstnanců, kterých je téměř dvě stě tisíc. Proto hodlá nový personální ředitel DB Martin Seiler přistoupit k neortodoxnímu přístupu při nabírání nových lidí u německých drah. Například k takzvanému castingu, kdy si zájemci mohou přímo v lokomotivě vyzkoušet, jak se železný kolos řídí. Touto akcí hodlá největší evropský přepravce získat více kandidátů pro práci u drah.

„Personální nedostatek je reálný problém. Nejen u DB, ale i jiných přepravců,“ tvrdí Karl-Peter Neumann, čestný předseda spolku Pro Bahn. Problémem je zejména stárnutí personálu. Jeho nedostatek také způsobuje, že mohou být některé spoje rušeny, napsal německý deník Die Welt.

Železniční odbory uvádějí, že v Německu jen u DB chybí 1000 až 1200 strojvůdců. Lidé pak chybí i na dalších pozicích, celonárodní přepravce postrádá i IT odborníky. V některých regionech Německa, kde je téměř nulová nezaměstnanost, je nemožné náhradu získat. Soukromý sektor odborníky zaplatí lépe.

I čeští strojvůdci stárnou
Nedostatek strojvedoucích je podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře i v České republice. Kromě toho, že starší strojvůdci přecházejí od Českých drah k soukromým přepravcům, i stávající strojvedoucí slouží často dvojité směny u více přepravců. To vede k jejich přetížení. Podle Koláře je nejčastější věk u strojvedoucích 58 let, do deseti let jich bude na českém trhu práce nedostatek. Nyní je dvěma nejstarším aktivním strojvůdcům 77 let. U každého velkého přepravce může chybět okolo stovky strojvůdců. To celkem znamená asi tři sta pracovních míst.

Seiler chce co nejvíce snížit byrokracii při náboru, stačí vyplnit žádost. U německých drah je možné se naučit 56 profesí, pokud má člověk maturitu, má dveře otevřené okamžitě. Kromě ukazování kabiny pro strojvedoucí mají drahám vypomoci bývalí vojáci, kteří odešli z německé armády, nebo lidé nad padesát let, kteří složitě hledají novou práci. Přitom stárnutí zaměstnanců je dalším problémem, již nyní dosahuje průměru 46 let. Jednou z cílových skupin pro Seilera jsou i mladí lidé, kteří přerušili studium na vysoké škole.

Německý manažer dodal, že do patnácti let odejde polovina zaměstnanců drah do starobního důchodu. Pro tento rok chce získat 19 tisíc nových lidí, z toho tisícovku nových strojvůdců a tisíc lidí na IT pozice. V následujících letech to má být okolo 15 tisíc ročně.

Personální šéf německých drah si nemyslí, že výše platu by měla nové lidi odrazovat. V loňském roce u DB platy v průměru rostly o 3,5 procenta, produktivita práce se ale od roku 2012 snížila, varoval německý deník s odkazem na interní dokumenty vedení německých drah. Státem vlastněná akciová společnost zaměstnává celkem 323 tisíc lidí. V Německu to je 198 tisíc lidí.

Související články:

Dluh na generace. Dopravci v Německu vytáhli proti dotacím na zelenou energii

Německu chybí řemeslníci. Na instalatéra se čeká tři čtvrtě roku

Chce brexit i Poláky. Britská firma je za levnou sílu z Východu ráda



Čtěte také

 Sídlo Sazka Group

Sazka Group vydá dluhopisy za 300 milionů korun. Výnosy použije na splacení dluhu a úhradu poplatků

Loterijní společnost Sazka Group ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka vydala…

před 6 hodinami

 Vrtulník UH-1Y Venom

Česko podepíše smlouvu s USA o dodání vrtulníků do konce roku. Za dvanáct strojů zaplatí 14,6 miliardy korun

Ministerstvo obrany definitivně schválilo nákup 12 vrtulníků ze Spojených států v celkové…

před 7 hodinami

 Aukce lanýžů v italské provincii Alba

Drahá pochoutka. Obří lanýž se v Itálii vydražil za více než 2 miliony korun

Neznámý kupující z Hongkongu vydražil v italské aukci obrovský 850gramový lanýž za 85…

před 7 hodinami

 Hranice mezi Dánskem a Švédskem

Dánsko reaguje na nárůst zločinů v Kodani. Zavedlo kontroly na hranici se Švédskem

Dánsko ode dneška zavádí kontroly na hranici se Švédskem. Důvodem je nárůst počtu explozí…

před 8 hodinami

Solární elektrárny v Chile

Úspěšný byznys v Chile: český Solek Holding prodává solární elektrárnu Francouzům

Česká společnost Solek Holding prodává poslední ze čtyř dokončených solárních elektráren…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
8 čísel o zvýšeném rodičovském příspěvku
EU: V Česku žije nejméně „chudých“ lidí
Dosáhli by mladí na hypotéku snáz po zmírnění pravidel ČNB?
Svátek 17. listopadu vychází letos na neděli, zůstanou obchody otevřené?
Úzkost a stres pomůže léčit virtuální realita
Auta
Volkswagen Užitkové vozy v novém
Ve Zlíně vznikl elektrický nástupce multikáry. Stojí přes tři miliony a ujede až 250 km
Hyundai si nechal patentovat technologii aktivního potlačování hluku od podvozku
Alfa Romeo drasticky redukuje plány. Nové sportovní vozy nevzniknou
Škoda Octavia IV (2020): Technické údaje všech motorizací
Hry pro příležitostné hráče