Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Deutsche Bahn chybí tisíc strojvůdců. Berou bývalé vojáky i lidi před důchodem

09. května 2018, 17:25  -  frn
09. května 2018, 17:25

Německé dráhy Deutsche Bahn mají problém s nedostatkem personálu. Zejména se jedná o strojvedoucí a odborníky na informační technologie. Problém se dopravce snaží řešit netradičními metodami. Například castingem, kdy zájemce zve do lokomotiv, aby si řízení vlaku osahali, nebo zaměstnáváním bývalých vojáků a lidí, kteří jsou starší padesáti let.

Již nyní německým drahám Deutsche Bahn (DB) chybí více než tisícovka strojvedoucích. Situace se bude v následujících letech dále zhoršovat s tím, jak zaměstnanci jednoho z největších zaměstnavatelů v 80milionové zemi stárnou a mladí se na železnici nehrnou.

Do patnácti let by se měla obměnit polovina zaměstnanců, kterých je téměř dvě stě tisíc. Proto hodlá nový personální ředitel DB Martin Seiler přistoupit k neortodoxnímu přístupu při nabírání nových lidí u německých drah. Například k takzvanému castingu, kdy si zájemci mohou přímo v lokomotivě vyzkoušet, jak se železný kolos řídí. Touto akcí hodlá největší evropský přepravce získat více kandidátů pro práci u drah.

„Personální nedostatek je reálný problém. Nejen u DB, ale i jiných přepravců,“ tvrdí Karl-Peter Neumann, čestný předseda spolku Pro Bahn. Problémem je zejména stárnutí personálu. Jeho nedostatek také způsobuje, že mohou být některé spoje rušeny, napsal německý deník Die Welt.

Železniční odbory uvádějí, že v Německu jen u DB chybí 1000 až 1200 strojvůdců. Lidé pak chybí i na dalších pozicích, celonárodní přepravce postrádá i IT odborníky. V některých regionech Německa, kde je téměř nulová nezaměstnanost, je nemožné náhradu získat. Soukromý sektor odborníky zaplatí lépe.

I čeští strojvůdci stárnou
Nedostatek strojvedoucích je podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře i v České republice. Kromě toho, že starší strojvůdci přecházejí od Českých drah k soukromým přepravcům, i stávající strojvedoucí slouží často dvojité směny u více přepravců. To vede k jejich přetížení. Podle Koláře je nejčastější věk u strojvedoucích 58 let, do deseti let jich bude na českém trhu práce nedostatek. Nyní je dvěma nejstarším aktivním strojvůdcům 77 let. U každého velkého přepravce může chybět okolo stovky strojvůdců. To celkem znamená asi tři sta pracovních míst.

Seiler chce co nejvíce snížit byrokracii při náboru, stačí vyplnit žádost. U německých drah je možné se naučit 56 profesí, pokud má člověk maturitu, má dveře otevřené okamžitě. Kromě ukazování kabiny pro strojvedoucí mají drahám vypomoci bývalí vojáci, kteří odešli z německé armády, nebo lidé nad padesát let, kteří složitě hledají novou práci. Přitom stárnutí zaměstnanců je dalším problémem, již nyní dosahuje průměru 46 let. Jednou z cílových skupin pro Seilera jsou i mladí lidé, kteří přerušili studium na vysoké škole.

Německý manažer dodal, že do patnácti let odejde polovina zaměstnanců drah do starobního důchodu. Pro tento rok chce získat 19 tisíc nových lidí, z toho tisícovku nových strojvůdců a tisíc lidí na IT pozice. V následujících letech to má být okolo 15 tisíc ročně.

Personální šéf německých drah si nemyslí, že výše platu by měla nové lidi odrazovat. V loňském roce u DB platy v průměru rostly o 3,5 procenta, produktivita práce se ale od roku 2012 snížila, varoval německý deník s odkazem na interní dokumenty vedení německých drah. Státem vlastněná akciová společnost zaměstnává celkem 323 tisíc lidí. V Německu to je 198 tisíc lidí.

Související články:

Dluh na generace. Dopravci v Německu vytáhli proti dotacím na zelenou energii

Německu chybí řemeslníci. Na instalatéra se čeká tři čtvrtě roku

Chce brexit i Poláky. Britská firma je za levnou sílu z Východu ráda



Čtěte také

 Páral

Španělská Omladina a Evropa

„Proevropské síly" sklízejí plody svého konání v posledních třech desetiletích.

před 9 hodinami

 Muži s bitcoinem. Ondřej Klofáč (vlevo) a Pavel Pulkráb se postili do zprostředkování obchodu s virtuálními měnami. Zabývají se zhruba dvacítkou z nich s největší kapitalizací.

Po padesátce zrychlit: zkušení byznysmeni vydělávají na kryptoměnách i aplikacích

Tyhle padesátníky ještě nikdo z oběhu nestáhl a chystají se znovu měnit svět.

před 10 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Zklidnění na frontě: Čína nakoupí americké zboží za 1,2 bilionu dolarů

Čína v rámci obchodních rozhovorů se Spojenými státy souhlasila, že nakoupí americké…

22. února 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Poradna plná daňového přiznání
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Srovnání pokut v sousedních zemích. Kde řidiči platí nejvíc?
Nvidia vydala GeForce GTX 1660 Ti: Turing s „RTX Off“, ale levnější. Jak dopadl?
Cnews FM: Strach z vývoje Windows 10 a protispotřebitelské výroky ministerstva [podcast]
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Hry pro příležitostné hráče