Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Deutsche Bahn chybí tisíc strojvůdců. Berou bývalé vojáky i lidi před důchodem

09. května, 17:25  -  frn
09. května, 17:25

Německé dráhy Deutsche Bahn mají problém s nedostatkem personálu. Zejména se jedná o strojvedoucí a odborníky na informační technologie. Problém se dopravce snaží řešit netradičními metodami. Například castingem, kdy zájemce zve do lokomotiv, aby si řízení vlaku osahali, nebo zaměstnáváním bývalých vojáků a lidí, kteří jsou starší padesáti let.

Již nyní německým drahám Deutsche Bahn (DB) chybí více než tisícovka strojvedoucích. Situace se bude v následujících letech dále zhoršovat s tím, jak zaměstnanci jednoho z největších zaměstnavatelů v 80milionové zemi stárnou a mladí se na železnici nehrnou.

Do patnácti let by se měla obměnit polovina zaměstnanců, kterých je téměř dvě stě tisíc. Proto hodlá nový personální ředitel DB Martin Seiler přistoupit k neortodoxnímu přístupu při nabírání nových lidí u německých drah. Například k takzvanému castingu, kdy si zájemci mohou přímo v lokomotivě vyzkoušet, jak se železný kolos řídí. Touto akcí hodlá největší evropský přepravce získat více kandidátů pro práci u drah.

„Personální nedostatek je reálný problém. Nejen u DB, ale i jiných přepravců,“ tvrdí Karl-Peter Neumann, čestný předseda spolku Pro Bahn. Problémem je zejména stárnutí personálu. Jeho nedostatek také způsobuje, že mohou být některé spoje rušeny, napsal německý deník Die Welt.

Železniční odbory uvádějí, že v Německu jen u DB chybí 1000 až 1200 strojvůdců. Lidé pak chybí i na dalších pozicích, celonárodní přepravce postrádá i IT odborníky. V některých regionech Německa, kde je téměř nulová nezaměstnanost, je nemožné náhradu získat. Soukromý sektor odborníky zaplatí lépe.

I čeští strojvůdci stárnou
Nedostatek strojvedoucích je podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře i v České republice. Kromě toho, že starší strojvůdci přecházejí od Českých drah k soukromým přepravcům, i stávající strojvedoucí slouží často dvojité směny u více přepravců. To vede k jejich přetížení. Podle Koláře je nejčastější věk u strojvedoucích 58 let, do deseti let jich bude na českém trhu práce nedostatek. Nyní je dvěma nejstarším aktivním strojvůdcům 77 let. U každého velkého přepravce může chybět okolo stovky strojvůdců. To celkem znamená asi tři sta pracovních míst.

Seiler chce co nejvíce snížit byrokracii při náboru, stačí vyplnit žádost. U německých drah je možné se naučit 56 profesí, pokud má člověk maturitu, má dveře otevřené okamžitě. Kromě ukazování kabiny pro strojvedoucí mají drahám vypomoci bývalí vojáci, kteří odešli z německé armády, nebo lidé nad padesát let, kteří složitě hledají novou práci. Přitom stárnutí zaměstnanců je dalším problémem, již nyní dosahuje průměru 46 let. Jednou z cílových skupin pro Seilera jsou i mladí lidé, kteří přerušili studium na vysoké škole.

Německý manažer dodal, že do patnácti let odejde polovina zaměstnanců drah do starobního důchodu. Pro tento rok chce získat 19 tisíc nových lidí, z toho tisícovku nových strojvůdců a tisíc lidí na IT pozice. V následujících letech to má být okolo 15 tisíc ročně.

Personální šéf německých drah si nemyslí, že výše platu by měla nové lidi odrazovat. V loňském roce u DB platy v průměru rostly o 3,5 procenta, produktivita práce se ale od roku 2012 snížila, varoval německý deník s odkazem na interní dokumenty vedení německých drah. Státem vlastněná akciová společnost zaměstnává celkem 323 tisíc lidí. V Německu to je 198 tisíc lidí.

Související články:

Dluh na generace. Dopravci v Německu vytáhli proti dotacím na zelenou energii

Německu chybí řemeslníci. Na instalatéra se čeká tři čtvrtě roku

Chce brexit i Poláky. Britská firma je za levnou sílu z Východu ráda



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Akcie Apple a Alphabet vymazaly letošní zisky
Jak si vyřídit živnostenský list a kolik to bude stát?
Kdy potřebujete návrh vkladu do katastru nemovitostí? Jde to online?
Zdražil váš dodavatel? Právě teď můžete bezplatně odejít
Jak si vyřídit výpis z katastru nemovitostí online?
Auta
Jízdní dojmy: Autobusy Isuzu
Volkswagen Atlas Cross Sport: Další SUV s karoserií „kupé“ se představuje v sériové podobě
Kvíz: Poznáte auto jen podle fotky zadního světla?
CNG autobusy Solaris pro Paříž
Nová Mazda3 se ukázala v Praze. Jen dva týdny po světové premiéře v L.A.
Technologie
Xbox Game Pass jen za polovinu. Za 1500 Kč můžete hrát 100+ her po celý rok
Stáhněte si zdarma hry Lego The Hobbit a Full Throttle Remastered
Intel odhalil architekturu GPU Gen11. Grafika Ice Lake má mít výkon jako Ryzen 3 2200G
Nejlevnější smartphony pod stromeček. Co koupit do 5000 Kč?
Mobilní banka Revolut získala bankovní licenci pro Evropu
Hry pro příležitostné hráče