Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Rizika online nákupu mimo EU: hlavně dobře počítat

 Miroslav Tryner 30. října 2017, 12:40  -  Miroslav Tryner
30. října 2017, 12:40

Češi stále více nakupují v e-shopech, nejen v českých či evropských, ale i těch mimo Evropskou unii. Největší nárůst poptávky je u čínských e-shopů, které zákazníky lákají na nízké ceny a mnohdy i větší výběr. Nákupy v online obchodech ze zemí mimo EU však rozhodně nejsou bez rizika. Zákazníka čeká několik zásadních rozdílů. Musí se připravit na clo a DPH, zorientovat se v reálném kurzu cizí měny, případně i jednat s poštou. Když si s tím ale poradí, může velmi dobře nakoupit.

Při nákupech v zahraničních e-shopech musíme více počítat. „Cena, kterou člověk vidí na čínském e-shopu, není ta, kterou celkově zaplatí. Pokud je zboží za víc než 150 eur, odvede clo a následně i DPH. A to nejen z ceny zboží, ale i ze cla a obvykle i dopravy. V praxi tak třeba lyžařská bunda vyjde zhruba o třetinu dráž, hračky více než o čtvrtinu,“ vysvětluje Jan Jeřábek, ředitel retailového bankovnictví Banky Creditas.


Konec papírování? 10 věcí, které vláda musí udělat, aby se Česko stalo civilizovanou zemí


Další věc je platba. „Pokud ji klient má, doporučujeme použít virtuální kartu, která je určená na internetové platby a oddělená od hlavního účtu. Svou roli hraje také kurz, protože třeba při platbě ekvivalentu 10 tisíc korun v čínské měně se rozdíl mezi českými bankami dostává přes čtyři sta korun,“ dodává Jeřábek.

Je pak na zákazníkovi, jaký rozdíl oproti ceně na českém či evropském e-shopu ještě považuje za výhodnou kompenzaci za složitější nákup. Počítat se musí i s delší dobou dodání.

Jak správně postupovat při nákupech v e-shopech mimo EU
Nakupujte na důvěryhodných obchodech a od důvěryhodných prodejců. Pročtěte reference a hodnocení od reálných uživatelů a podívejte se, zda je jich dost. Klidně se spojte s e-shopem přímo přes chat nebo mail, kvalita přímé komunikace hodně pomůže se zorientovat.
Srovnejte si cenu. Roli tu hraje DPH, clo a doprava. Do 22 eur se žádné clo ani DPH neplatí, mezi 22 –150 eury jen DPH, nad 150 eur už clo i DPH. Když zakoupené zboží stojí například 10 tisíc korun a doprava 200 korun, reálně budete platit zhruba 13 tisíc a poplatek poště za celní řízení.
Pokud máte virtuální kartu, použijte ji. Je přímo určená pro nákupy online, výhodou z hlediska bezpečnosti je oddělení od hlavní karty k účtu.
Počítejte s tím, že budete muset na poštu. U standardního zaslání se s vámi pošta spojí, abyste podepsali, že za vás může vyřídit celní řízení. Naštěstí se toto dá podepsat jen jednou a propříště už věci pošta vyřídí rovnou a vy jen zboží zaplatíte při převzetí.

Pramen: Banka Creditas

Češi nejvíce nakupují v zahraničních internetových obchodech ve Velké Británii, Irsku, USA, Nizozemsku, Číně a Německu. Vyplývá to z údajů českých bank. Útraty Čechů v zahraničních e-shopech loni stouply o 32 procent na 27,7 miliardy korun.

Strmě roste počet nákupů v čínských e-shopech. Mezi nejpopulárnější čínské internetové obchody patří Aliexpress, Dresslink, dx, Tinydeal, Lightinthebox, Choies či Everbuying.


Kolik zaplatíte navíc při nákupu v e-shopu mimo EU oproti původní ceně

Pramen: Banka Creditas

Poznámka: srovnávací výpočet vždy pro původní cenu 5000 Kč a cenu dopravy 200 Kč


Někdy ani kupující neví, že nakupuje v Číně. „Klienti většinou reagují na reklamy a výhodné slevy, které najdou na facebooku, a nevšimnou si, že místo v původně slibovaném značkovém obchodě nakupují na čínských e-shopech. Pak často reklamují, že jim žádné zboží nedošlo nebo že obdrželi padělek,“ řekla k problému mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

„Stížnosti obchodníků na transakce provedené u čínských obchodníků se objevují a mají rostoucí trend. Jedná se o zneužitá karetní data, kdy například klienti zareagují na podvodný e-mail a poskytnou údaje o své kartě. Následně jsou provedeny podvodné internetové transakce,“ dodal Jiří Štábl z České spořitelny.

Čtěte také:

Zájem Čechů o zahraniční e-shopy roste. Nejvíce o ty čínské

Maloobchodní tržby zrychlily růst na téměř pět procent. Daří se zejména e-shopům



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 13 | Průměrné hodnocení: 2.85

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Kdy se (ne)vyplatí pracovat při exekuci?
Test: která navigace do auta je ta nejlepší
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Auta
Sedm ojetých aut, která se vám rozbijí už cestou z bazaru
Největší riziko smrtelné nehody vám hrozí při cestování v Libérii. Nejmenší na Maledivách
„Vodíková“ dobíjecí stanice s prezentací vozidel Zebra
Nejprodávanější značky aut na světě: Vede Toyota, nejvíc roste Mitsubishi a Lada
Modernizace pro UAZ Profi
Technologie
Spojení Vodafonu a UPC není jisté. Evropská komise zahájila vyšetřování
Vyšel Firefox 64. Umožňuje hromadně pracovat s panely
Instagram teď můžete používat pro hlasové zprávy jako vysílačku
Registry dlužníků: Jaké existují a co všechno o vás ví?
Poznámkový blok standardně ukládá v UTF-8 a podporuje nové zkratky [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče