Nahoru a dolů. Český e-commerce vloni vyrostl o dalších 14 procent, mezi jednotlivými kvartály ale byly velké výkyvy - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Nahoru a dolů. Český e-commerce vloni vyrostl o dalších 14 procent, mezi jednotlivými kvartály ale byly velké výkyvy

,
Nahoru a dolů. Český e-commerce vloni vyrostl o dalších 14 procent, mezi jednotlivými kvartály ale byly velké výkyvy
Zdroj: Pixabay
  • Tržby českých internetových prodejců vloni meziročně vyrostly o 14 procent a poprvé v historii tak překonaly hranici 200 miliard korun

  • Lidé na e-shopech nakupovali především jídlo či sportovní vybavení. Významný nárůst ale zaznamenaly též zahradní skleníky či kotle

  • Celkem se na českém maloobchodním trhu nachází přes 50 tisíc e-shopů

Také uplynulý rok potvrdil to, co je zřejmé již delší dobu – pandemie je pro internetové obchodníky doslova požehnáním. Během první ,covidové sezóny‘ se jejich tržby meziročně zvýšily o 26 procent, v té druhé, loňské, pak o dalších čtrnáct. Vyplývá to z analýzy, kterou tento týden zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s nákupním portálem Heureka.

Obrat tuzemských e-shopů se za uplynulých 12 měsíců vyšplhal na částku 223 miliard korun. Hlavní zásluhu na tom mělo období od loňského ledna do března, a to z naprosto zjevného důvodu.

„Meziročně nejsilnější byl první kvartál roku 2021, protože srovnáváme loňské ,zavřené’ a ještě otevřené Česko před první vlnou,“ objasnil šéf společnosti Heureka Group Tomáš Braverman. „Většina e-shopů rostla v prvním kvartálu v desítkách procent, výjimkou nebyly ani růsty nad hranicí 100 procent. Šlo především o prodejce elektra, knihkupectví nebo hobby markety, tedy prodejce, kteří se před covidem z větší části zaměřovali na prodeje v kamenných prodejnách,“ dodal s tím, že ve třetím kvartálu se růst pohyboval už jen v řádu jednotek procent, zatímco v tom posledním došlo na straně internetových obchodníků dokonce k poklesu. Ten byl způsoben skutečností, že na rozdíl od předloňského podzimu zůstaly vloni kamenné obchody otevřeny i v období před Vánoci.

Současná doba přiměla lidi kupovat to, co je k dispozici, a ne po čem touží, říká šéf skupiny Smarty Petr Syrůček

Celkově vzato lze ovšem uplynulý rok hodnotit kladně, jak připomněl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška: „Po předloňském skokovém růstu považujeme v každém případě dosažené výsledky českého e-commerce za další velký úspěch. Poprvé se podařilo prolomit magickou hranici dvou set miliard korun za prodané zboží a s meziročním růstem obratu o 14 procent můžeme být spokojeni.“

Co Čech, to sportovec?

Bližší pohled na jednotlivé nákupní kategorie odhalí, že jednomu z největších meziročních nárůstů zájmu ze strany online zákazníků se vloni těšily zahradní skleníky. Poptávka právě po tomto druhu zboží se v roce 2021 zvýšila o celé tři čtvrtiny. Ještě o něco lépe na tom pak byly kotle, které si ve srovnání s předloňskem polepšily dokonce o 90 procent. A ani sportovní vybavení nezůstalo pozadu, ba naopak.

„Boby a sáňky, běžky, skialpy, to vše je sortiment, který vyskočil o stovky procent. Lidé už vloni na internetu pořizovali veškeré vybavení na venkovní aktivity. E-shopy se tomuto trendu přizpůsobily a zákazníci na ně letos tak mířili už automaticky,“ prozradil Braverman a doplnil: „Neplatí to navíc jen pro zimní sporty, enormní zájem byl také o kola a elektrokola.“

Naučili jsme Čechy nakupovat nábytek online, říká Jan Sellers-Zajic. Vyhledávač FAVI v zimě zažívá vrchol sezóny

Na opačné straně pomyslné barikády stálo pro tentokrát bílé zboží, které podle šéfa Heureky stihla většina spotřebitelů nakoupit již v roce 2020. Tato konkrétní kategorie tak vloni poklesla o zhruba tři procenta.

Přes 50 tisíc e-shopů

Vedle obratu se během loňského roku zvýšil i samotný počet internetových obchodů. Tuzemský online trh jich eviduje již 50 985. A zatímco známé pořekadlo praví, že kvantita často přichází na úkor kvality, v případě zdejších e-shopů to, zdá se, až tak neplatí. V rámci služby Ověřeno zákazníky jim Češi vloni udělili více než 6,5 milionu recenzí, přičemž v naprosté většině případů jejich nabídku a služby hodnotili kladně.

„Celková spokojenost zákazníků s nákupem v e-shopu se nijak významně nezměnila, dlouhodobě se drží mezi 95 a 96 procenty,“ podotkl Braverman, podle kterého k žádným zásadním změnám nedošlo ani na straně preferovaného způsobu platby. Sedmadvacet procent tuzemských spotřebitelům dává přednost platbě kartou, část lidí (29 procent) vyznává nestárnoucí dobírku, která tak z hlediska oblíbenosti vyrovnala platbu na výdejních místech. Zbytek zákazníků preferuje bankovní převod, PayPal, splátky či jiné formy úhrady.