Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Jednáme s městskými částmi, nové legislativě se nebráníme, říká manažer Lime Široký

26. listopadu, 11:43  -  František Novák
26. listopadu, 11:43

Společnost Lime, která půjčuje elektrické koloběžky také v Praze, chce dále vzdělávat uživatele, aby pro svou jízdu nepoužívali chodníky. Nebrání se ani nové legislativě, která by používání elektrických koloběžek přesně definovala, jak k tomu přistupuje od začátku roku 2019 sousední Německo. V rozhovoru pro Euro.cz to uvedl provozní manažer Lime pro Česko Ondřej Široký.

Lime od konce září pronajímá elektrické koloběžky obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Po stáhnutí aplikace vyjde půjčení koloběžky na 25 korun. Každý kilometr pak stojí dvě koruny.

Redakci Euro.cz zajímalo, jak společnost reaguje na kritiku mnoha obyvatel Prahy, že je lidé na koloběžkách na chodnících ohrožují, a kolik vadných koloběžek musela stáhnout z českého trhu, protože se rozlomily.

Objevily se zprávy o tom, že koloběžky výrobce Okai musí firma Lime celosvětově stáhnout z trhu. Týká se to i Prahy? Řešili jste také problémy s bateriemi koloběžek Segway Ninebot?

Koloběžky Okai jsme v menším počtu kusů měli skutečně i v Praze a z preventivních důvodů jsme ty kusy, kterých se problém týkal, z ulic stáhli, protože v těžkém terénu a při nešetrném používání existovala možnost prasknutí. Naši širokou flotilu však tento problém příliš nezasáhl.

Co se týče problému s baterií, jde o jeden konkrétní typ koloběžky. Tento typ mohou juiceři (lidé, kteří za úplatu koloběžky dobíjejí – pozn. red.) i nadále svážet k nám do skladu, kde se postaráme o nabíjení. Jedná se o čistě preventivní opatření a k žádné nebezpečné situaci u nás nedošlo.

Centrála se o nabíjení těchto koloběžek stará od 30. října a bude až do doby, dokud se situace nevyřeší. I když pravděpodobnost incidentu je extrémně nízká, bezpečnost našich zákazníků a celé Lime komunity je pro nás na prvním místě.
 

Jaký je nyní počet koloběžek, které v Praze pronajímáte uživatelům?

Momentálně máme v Praze kolem 400 koloběžek.

Kolik máte spolupracovníků, kteří koloběžky nabíjejí/uklízejí?

Zájem o nabíjení a uklízení koloběžek je obrovský a pomocníků (juicerů) se nabídlo dokonce mnohem více, než jsme momentálně schopni využít. Na denní bázi nám s koloběžkami pomáhají desítky lidí.

Instruktážní video, jak e-koloběžku firmy Lime používat:

Jak chcete zabránit tomu, aby lidé nepoužívali koloběžky na chodnících?

Každý uživatel se v rámci registrace zavazuje, že nebude jezdit po chodníku a že bude respektovat bezpečnostní pravidla a dopravní předpisy. Jízda po chodníku je zakázaná, což je výslovně uvedeno v aplikaci, a to jak v pravidlech používání, tak i v instruktáži pro jízdu.

Prioritou pro Lime je vzdělávat a informovat zákazníky, aby veškerá pravidla dodržovali, a stále hledáme nové cesty, jak tuto informovanost podpořit. Nyní jsme spustili osvětovou kampaň Respect the Ride, do které globálně investujeme 3 miliony dolarů a která se zaměří mimo jiné na bezpečnou jízdu. Pro Prahu 1 jsme nedávno připravili nálepky, které uživatele upozorňují na základní Lime pravidla – ohleduplnou jízdu a bezpečné parkování.
 

Německo od ledna 2019 zavádí novou legislativu, která upravuje používání e-koloběžek. Ocenili byste podobnou úpravu v Česku?

Určitě ano. S koloběžkami a dalšími lehkými elektrickými vozítky je potřeba začít naplno počítat. Elektrické koloběžky mají potenciál výrazně pomoci dopravě ve velkých městech, protože jsou energeticky efektivní, bezemisní a snižují riziko dopravní zácpy.

Lze je navíc snadno napojovat na prostředky městské hromadné dopravy, a umožnit tak obyvatelům města ekologicky se dopravit kamkoli po městě. I proto komunikujeme s nejrůznějšími městskými institucemi, jako je například Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
 

Jak vypadá jednání s Prahou 2, která zakázala používání vašich produktů na svém území?

S Prahou 2 průběžně hovoříme a samozřejmě plně respektujeme její postoj. K naší službě měla podnětné připomínky, proto jsme se rozhodli vyjít jejím představitelům vstříc a provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit. Jakmile se jednání posunou kupředu, budeme provoz zase postupně obnovovat.

Neobáváte se toho, že Praha plošně zakáže používání e-koloběžek, jako tomu je v případě vozítek firmy Segway?

Věříme, že se Praha k ničemu podobnému neuchýlí. Momentálně jednáme s většinou městských částí Prahy, ve kterých službu provozujeme. Dialog s městem a všemi jeho místními samosprávami je pro nás nesmírně důležitý a jsme rádi, že tato jednání probíhají. Chceme být důstojným a důvěryhodným partnerem nejen pro zástupce městských částí, ale i pro jejich obyvatele, kterým můžeme nabídnout naši inovativní službu.

Zároveň Segway není v žádném případě téma nebo problematika, kterou bychom s uživateli či městem řešili. Náš cíl (a business model) poskytovat ve městě inovativní služby pro lokální obyvatele, totiž vůbec nekoreluje s původním konceptem Segway, který byl de facto pouhou atrakcí pro turisty. Se všemi zastupiteli města se také bavíme o zcela jiné problematice – o té, která je blízká především cyklodopravě a alternativě k motorovým vozidlům.

Související články:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Úspěch aktivistů. Soud zrušil omezení cyklistů v centru Prahy

Pivní kola nesmí do Letenských sadů. Obtěžují návštěvníky parku


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Chemických škodlivých látek bývá víc doma než venku
Nezapomeňte do půlky prosince zaplatit zálohy na silniční daň
Jak a kde sledovat zásilky ze zahraničí
Výprodeje na akciových trzích mohly způsobit algoritmy
Auta
VW chce překonat Porsche na Nürburgringu. Využije k tomu…
Rekordní Bloodhound SSC, který zatím své schopnosti nepředvedl, je na prodej za pakatel
McLaren 720S Spider: Do prodeje míří extrémně rychlý roadster. Stojí sedm milionů
Test Jeep Grand Cherokee S: Cesta časoprostorem
Bude Cargo e-Bike dopravou budoucnosti?
Technologie
Tatra 700 byla nejrychlejším českým autem (retro)
IDOS po 10 letech mění design. Jak se vám líbí nové jízdní řády?
Konec podpory. Pro sedm let starý Android 4.0 bude obtížnější vyvíjet aplikace
První telefon s dírou v displeji představil Honor. Co nabídne View 20?
Edge se objeví také ve Windows 7 a bude podporovat doplňky pro Chrome
Hry pro příležitostné hráče