Lidé se kvůli covidu vracejí k „last minute“ dovoleným, říká manažer agentury Invia. Za Maledivy utratí Češi v průměru 60 tisíc - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Lidé se kvůli covidu vracejí k „last minute“ dovoleným, říká manažer agentury Invia. Za Maledivy utratí Češi v průměru 60 tisíc

,
Lidé se kvůli covidu vracejí k „last minute“ dovoleným, říká manažer agentury Invia. Za Maledivy utratí Češi v průměru 60 tisíc
Zdroj: Invia

Současná doba nepřeje mnoha tradičním byznysovým odvětvím, ale ne na všech se opatření namířená proti pandemii podepsala tak přímo jako na cestovním ruchu, který v mnoha zemích po přechodnou dobu prakticky přestal existovat. Přinejmenším ve volnočasovém cestování je nicméně letošní situace mnohem lepší než loni, jen do Chorvatska, Řecka a Bulharska vycestovalo podle ministerstva zahraničních věcí více než milion Čechů. Aktuální stav dovolenkového byznysu rozebíráme v rozhovoru pro Euro.cz s Michalem Bošelou, brand manažerem cestovní agentury Invia, která je tuzemskou jedničkou v prodeji dovolených přes internet.

Jak se daří cestovním kancelářím v „novém normálu“?

Invia je cestovní agentura, takže bych úplně nechtěl mluvit za naše obchodní partnery, ale je zřejmé, jako v jiných odvětvích, že je trápí zejména nejistota a nemožnost dlouhodobějšího plánování. Což v praxi pro cestovní kanceláře znamená omezení předplateb do hotelových a leteckých kapacit. Dříve bylo běžnou praxí, že cestovka si třeba půl roku dopředu předplatila hotelové kapacity na určité pokoje na celou sezónu. To samé se realizovalo i v rámci předplateb leteckým společnostem za účelem rezervace určitého počtu míst na každém letu do dané destinace. Oba postupy znamenaly pro cestovní kancelář alokaci velkého množství svého cash flow do kapacit, které se teprve následně snažily prodat. Některé kanceláře se od tohoto způsobu spolupráce nyní odklánějí.

A jak se za rok a půl s covidem proměnil byznys samotné Invie?

Každá krize vás nutí hledat nové příležitosti a efektivnější řešení problémů, které pro vás předtím neměly takovou prioritu. Pro nás to konkrétně znamenalo v době uzavření hranic výrazné rozšíření nabídky na české ubytovací kapacity, následně diverzifikace zdrojů nabídkového portfolia o zahraniční, zejména německé operátory, ale zejména dokončení vývoje možnosti full online procesu nákupu pro naše klienty. Pokud nepotřebují služby našich vyškolených prodejců, mohou si svůj oblíbený hotel objednat a zaplatit sami 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Takže jste zautomatizovali procesy, které dříve závisely na administrativní síle?

Nabídli jsme klientům další způsob nákupu zájezdu, tedy že si celý proces mohou projít kompletně online včetně nákupu pojištění a závěrečné platby. To se sice může v dnešní době zdát jako naprostá samozřejmost, ale v travel oblasti to bohužel na rozdíl od klasické e-commerce takto nefungovalo, zejména z důvodu absence vzájemného propojení jednotlivých systémů cestovních kanceláří, hotelů a aerolinek.

Oživení jen polovičaté. Tržby z cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň letos nevrátí, předpovídají analytici

Zároveň pracujeme na digitalizaci callcentra i na dalším rozvoji možností přímého online nákupu se zachováním zákaznické podpory a klademe také důraz na komplexní nabídku pro klienty – nejen od lokálních partnerů, ale i od zahraničních cestovních kanceláří operujících lety z České republiky, aby zákazník nebyl při výběru dovolené ničím omezován.

Let na dovolenou od cestovky už tedy pro Čechy automaticky neznamená Smartwings?

Přesně tak. Díky přidání nabídky od německých a polských touroperátorů a zároveň napojení hotelových databází a letenkových systémů se nyní klient nemusí omezovat na konkrétní hotel ani dostupný termín od českých cestovních kanceláří. Může si stejnou nabídku najít od zahraniční cestovky, popřípadě si může dovolenou „dynamicky“ poskládat sám, a to i s odletem z České republiky bez přestupu.

Jak se za poslední dobu změnil přístup Čechů k dovoleným a cestování?

Zde vidím dva zásadní trendy. První je přesun poptávky od tzv. „first minute“ předprodejů opět více do režimu nákupu „last minute“. Netýká se to ale úplně všech, pro rodiny s dětmi má nákup ve first minute pořád velký význam a cestovní kanceláře na ně myslí třeba nabídkou změny termínu zdarma nebo vrácení peněz v případě neuskutečnění zájezdu.

Druhý je vlastně trošku paradoxní v tom, že ačkoliv v krizi bojovalo mnoho subjektů o přežití, tak vzniklá situace měla ten efekt, že se nyní k nákupu zájezdů přes kanceláře a agentury vracejí i klienti, kteří v minulosti preferovali čistě individuální způsob cestování. Je to dáno změnou jejich priorit především na bezpečný nákup celého balíčku včetně pojištění kryjícího rizika související s covidem a možností flexibilní změny termínu dovolené.

Kam konkrétně se přes léto jezdilo nejvíc?

Obecně se dá říci, že Češi kupují tradiční dovolenkové destinace, kde jsou nejpříznivější podmínky vstupu, ale i návratu do ČR. Exotické země, zejména ty ostrovní, jsou k pravidlům vstupu daleko přísnější než země evropské. Některé z nich požadují ukončené očkování v kombinaci s negativním PCR testem. Léto tak bylo převážně ve znamení Řecka, Bulharska, Egypta a Chorvatska. Trošku více bylo letos opomíjené Turecko.

Teď už jsme ale na prahu zimní sezóny, kdy se za teplem tradičně létá mimo Evropu. O které destinace bude největší zájem?

Z blízkých zemí bude v zimě nejprodávanější opět určitě Egypt a Kanárské ostrovy, kam se zatím na podzim nebo v zimě chystá přes 50 procent našich klientů. Z těch vzdálenějších zatím vedou Spojené arabské emiráty, kam míří 16 procent klientů, následují Maledivy s 13 procenty. Mezi stálicemi zůstává Dominikánská republika, kam se chystá 12 procent. Na začátku října se otevřel Omán a téměř po roce a půl i Mauricius.

Velké mezinárodní kongresy se do Prahy vrátí. Některé z nich ale budou v hybridním formátu, předpovídá šéf PCB Roman Muška

Na žebříčku je vidět, že Češi se nerozhodují podle cen a nebojí se za cestování utrácet. Například za Egypt v průměru na osobu utratí 16 500 Kč, za Maledivy dokonce 60 000 Kč, dovolená v Emirátech je obvykle stojí 25 000 Kč, Dominikánská republika pak lehce ke 40 000 Kč. Zajímavou novinkou v portfoliu exotiky je nabídka přímých letů z Prahy do těchto destinací bez nutnosti přestupů.

Nejsou ale tyto vzdálené země rizikové z hlediska covidu?

Obecně určitě není k obavám důvod. Je potřeba se podívat na trendy, zda v dané zemi nedochází k nějakému rapidnímu nárůstu. Pokud je trend dlouhodobě stabilizovaný, tak při dodržení všech bezpečnostních opatření není třeba se bát vycestovat. Hotely mají nastaveny velmi přísná hygienická pravidla pro stravování a úklid. Většina z nich má cíleně omezené ubytovací kapacity a 90 % zaměstnanců v cestovním ruchu je povinně očkovaných.

Jako milovník cestování jste určitě projel velký kus světa. Jaké destinace doporučujete svým přátelům?

Osobní srdcovou záležitostí je pro mě ostrov Mauricius, který v sobě má vše od skvělého koupání, po zelené hory s treky až po rumové destilerie. Nečekaně, ale velmi mile mě překvapila Panama a nadšený jsem byl z Réunionu, což je ještě taková turisticky neobjevená perla. V neposlední řadě, tak jak někdo miluje New York, já se můžu kdykoliv vracet do Dubaje a Abú Dhabí.