Konec éry nebeských obrů. Vysokokapacitní letouny jsou příliš zastaralé, drahé a velké - Euro.cz

Přihlášení

Konec éry nebeských obrů. Vysokokapacitní letouny jsou příliš zastaralé, drahé a velké

,
Konec éry nebeských obrů. Vysokokapacitní letouny jsou příliš zastaralé, drahé a velké
Zdroj: Shutterstock

Hrbatý boeing či dvoupatrové superjumbo od Airbusu se brzy stanou exponáty v muzeu. Jejich nevyhnutelný konec uspíšila pandemie koronaviru.

Je to chlouba evropského inženýrství. Majestátní obr, který na tisíce kilometrů přepraví až 853 pasažérů bez mezipřistání. Jeho vývoj od první myšlenky po získání potřebných certifikací trval bezmála dvacet let a spolykal na 25 miliard eur (667 miliard korun). Dnes, jen třináct let od prvního komerčního letu, je však jasné, že tento příběh končí. Poslední Airbus A380 opustí hangáry svého evropského výrobce v příštím roce. A zůstává velkou otázkou, zda nakonec nezamíří rovnou do šrotu.

Smutný příběh? Pro fanoušky letectví možná, pro aerolinky nikoli. Provozování těchto gigantů se jim vlivem změn na trhu zkrátka nevyplatí. A nejde jen o zmíněný Airbus, ale i jeho rivala, jenž jeho vznik fakticky podnítil – ikonický Boeing 747.

Ten naopak brázdí nebe v různých specifikacích a variantách zhruba padesát let a dal vzniknout i americkému prezidentskému speciálu Air Force One. Poslední řada 747-8 však podle zdrojů agentury Bloomberg opustí hangár v horizontu dvou tří let. A tím také definitivně skončí celý program.

Klíčoví partneři

Důvodů pro to je hned několik. V řadě první je to cena samotného stroje, která se v případě Boeingu 747-8 vyšplhala na bezmála 360 milionů dolarů (8,3 miliardy korun), u novějšího Airbusu A380-800 dokonce na asi 446 milionů dolarů (přes deset miliard korun). Od ní se pak v závislosti na dané specifikaci, vytíženosti linky a plánovaných servisních intervalech odvíjí samotná ekonomika provozu, která u těchto letadel paradoxně vychází o poznání hůře…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?