Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Kapsch opět napadá mýtný tendr. Uchazeči prý dostali rozdílné podklady

23. listopadu 2017, 18:47 - čtk
23. listopadu 2017, 18:47

Uchazeči v tendru na správu mýtného systému po roce 2019 nedostali stejné podklady, tvrdí současný správce mýtného systému, společnost Kapsch. Účastníci, kteří si dokumentaci vyzvedli v prvních dnech po zahájení tendru, měli k dispozici jiné informace, než účastníci, kteří si materiály vyzvedli po zásahu úředníků ministerstva dopravy, sdělila firma. Podle Kapsche to vyplývá ze spisu, který k šetření mýtného tendru vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Všichni uchazeči dostali od ministerstva stejné dokumenty. Pokud Kapsch nebo někdo jiný tvrdí opak, tak lže,“ sdělil Ťok. Antimonopolnímu úřadu ministerstvo oznámilo, že úředníci v později vydávaných materiálech pouze začernili některé osobní údaje.

„Ačkoliv zadavatel tvrdí, že znepřístupnil pouze osobní údaje některých osob, kvůli chybějícímu seznamu předávané dokumentace ani dalším možnostem kontroly ze strany účastníků nelze vyloučit rozsáhlejší manipulaci s vydávanou dokumentací,“ řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.

Jak významně zásah ministerstva soutěž narušil, bude muset rozhodnout ÚOHS. V minulosti úřad vůči ministerstvu dopravy postupoval v řadě případů přísně. Příkladem může být soutěž na správce registru vozidel, kterou úřad zrušil kvůli vágní formulaci požadavku na vzdělání technického směru u správce systému. Ťok tehdy označil rozhodnutí ÚOHS za iracionální, které veřejnou soutěž nechrání, ale naopak brzdí.


Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro:

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


V samotné přípravě na mýtný tendr, který má hodnotu zhruba 30 miliard korun, rozhodl úřad zatím dvakrát. Poprvé ministerstvu zrušil smlouvu s poradenskou společností Deloitte, která měla ministerstvu za 52 milionů bez výběrového řízení radit v připravovaném tendru na nového provozovatele. Podruhé naopak odmítl stížnost slovenského SkyTollu na zrušení dodatku se společností Kapsch, na jehož základě firma vybírá mýto po vypršení původního kontraktu na konci loňského roku.

ÚOHS to tehdy zdůvodnil tím, že na pokračování výběru mýta existuje veřejný zájem. Za zadání zhruba pětimiliardového kontraktu bez soutěže ale úřad potrestal milionovou pokutou.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se výběr mýta vyšplhal na zhruba 86 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Zároveň se má systému ujmout nový správce vzešlý z výběrového řízení, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči. Správcem tak může být dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services, nebo německá firma T-Systems.

Čtěte také:

Mýtný tendr: všichni čtyři uchazeči splnili podmínky a postupují dál

Komentář: Kdo kope za mýto

Další pokus. Česká TollNet zůstává v boji o provoz bulharského mýta



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Práva poškozených při dopravní nehodě: kdy se nevyplatí policii nevolat?
Máte alergii na podzim?
Auta
Bude elektrické retro novou módou? Nejen Peugeot 504…
Elektrický VW I.D. Buzz Cargo zastane roli řidiče i skladníka. Na trh přijde za tři roky
Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Opel Combo Life je zajímavá alternativa k MPV (české ceny + první jízdní dojmy)
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků
Technologie
Skype 8 nabídne pokročilejší správu stavových zpráv a jasnější indikaci aktivity
31,5″ 4K monitor od Philipsu s DisplayHDR 600 a USB-C dokovací stanicí. Má i Ethernet
Chrome 69 už části adres URL neskrývá. Chrome 70 s tím znovu začne, komunita nesouhlasí
Intel oživuje 22nm proces. Čipset H310C bude asi přeznačený křemík H110
Smartphony mají všichni, OnePlus se pouští do výroby televizorů
Hry pro příležitostné hráče