Jak skončila sharingová firma re.volt? Milionové ztráty a minimální zisk pro investory, kteří si od firmy koupili koloběžky nebo skútry - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Jak skončila sharingová firma re.volt? Milionové ztráty a minimální zisk pro investory, kteří si od firmy koupili koloběžky nebo skútry

,
Jak skončila sharingová firma re.volt? Milionové ztráty a minimální zisk pro investory, kteří si od firmy koupili koloběžky nebo skútry
Zdroj: Jan Vaca
  • Sharingová společnost re.volt chtěla být výraznou konkurencí firmy Lime

  • Koncem května ale oznámila, že kvůli covidu končí a úplně se stahuje z trhu

  • Jen během letošního roku re.volt, který nabízel sdílené elektrické koloběžky nebo skútry, propálil 5 milionů korun

  • Spoluzakladatel firmy Pavel Kuchta vysvětluje, proč to nevyšlo

Investorům, kteří si od ostravské společnosti re.volt koupili takzvané investiční koloběžky, přišel koncem května nepříliš přívětivý mail: „Vážení investoři, bojovali jsme, jak se dalo, ale prostě se nedaří. Se začátkem pandemie se nad náš start-up začaly stahovat mraky. Zasáhlo nás to zrovna v době, kdy jsme začínali pěkně růst, získávali investory a vymýšleli další vylepšení. Vláda nám sice nezakázala podnikat jako mnohým jiným, ale zastavilo se vše jiné, hlavně pohyb lidí. Na žádné kompenzace jsme bohužel nedosáhli a vyčerpali jsme k přežití všechny prostředky, které jsme měli k dispozici. Jelikož se ekonomika a pohyb lidí stále neobnovil, nevydělává nám služba ani na provozní náklady a my již nejsme schopni službu dále provozovat.“

Firma, která vznikla před čtyřmi roky a slibovala revoluci ve sdílení elektrických koloběžek a skútrů, tak oznámila svůj konec. Jak rychlý byl, prozradil až před pár dny v rozhovoru pro sesterský server Lupa.cz jednatel a spoluzakladatel firmy Pavel Kuchta. A přidal i informace, o tom, jak ztrátová společnost v posledním pandemickém roce byla.

„Spálili jsme veškeré naše rezervy. Společníci do toho potom vkládali vlastní peníze. Nejdřív se peníze daly na stůl, ale ty se spálily také. Byli jsme domluveni, že nějakým způsobem to budeme táhnout do konce roku 2021, ale vzhledem k tomu, že se další peníze už na stůl nedaly, vybíralo se to měsíčně podle toho, jaké jsme měli měsíční útraty,“ řekl Kuchta. „Bohužel i ty podniky, které živí naše společníky, covid zasáhl také a oni nebyli schopni dávat další peníze. Proto to bylo u nás docela turbuletní, když jsem si šel pro peníze na další výplaty, tak řekli bohužel, tento měsíc už nemůžeme a nemůžeme ani další měsíce,“ dodal.

Jen během letošního roku, kdy se re.volt chystal na zahájení sezóny, firma utratila pět milionů korun. Za celou dobu fungování pak proinvestovala několik desítek milionů, nikdy nebyla v černých číslech. Plány přitom měla veliké. Ještě loni na jaře Kuchta mluvil o tom, že re.volt bude provozovat jen v Praze kolem 1350 žlutočerných elektrických koloběžek a další stovky elektrických skútrů. Jenže opatření protipandemická opatření, která loni zavedla vláda, podle Kuchty znamenala výrazný zásah do plánu. Firma počítala, že bude vydělávat hlavně na turistech, kteří si její stroje budou půjčovat. Ale během covidu turismus v Praze „umřel“, re.volt se to ještě pokusil vyřešit stáhnutím svých strojů z Prahy do menších měst. Ale ani tam to nevyšlo.

Český start-up se skútry od blinkee.city láká uživatele na vyšší rychlost. Kurýři si mohou sami vyměnit baterii

„Start sezóny nám ale nevyšel. Nevycházelo nám počasí, celý březen sněžilo a celý duben pršelo. Nešlo nám to vůbec naproti. Navíc covid také nebyl ještě úplně zvládnutý, obchody byly zavřené. A my jsme zároveň nedosáhli na žádnou podporu v rámci covidových dotací nebo na kurzarbeit. Nebyl žádný program, který by nám pomohl,“ řekl Kuchta.

Re.volt fungoval tak, že nabídl zájemcům, aby si od něj koupili buď koloběžku (za 12 500 korun) nebo skútr (za 60 tisíc korun). Stroje pak nasadila firma do své flotily a starala se i o jejich servis. Investoři měli dostávat většinu peněz za vypůjčení strojů, re.volt sliboval roční zúročení téměř 60 procent. Jenže realita byla výrazně odlišná. Průměrný výnos za poslední rok byl u koloběžek jen 500-600 korun. „Bohužel jsme nenavázali na čísla, která jsme měli před covidem. My jsme měli flotilu ještě před pandemií a vykazovala ještě lepší čísla, než která jsme měli v tabulce na webu (uváděných 60 procent, pozn. red.). Z toho pohledu to tedy nebylo přitažené za vlasy,“ tvrdí Kuchta.

Pro většinu investorů může být alespoň pozitivní zprávou, že jim firma dá jejich stroje zpět. Co s nimi pak dál udělají, je už jen na nich. Kuchta říká, že zájem o odkoupení koloběžek nebo skútrů je vysoký. „Ozvalo se nám asi čtyři sta lidí, kteří mají zájem o odkoupení koloběžek, skútrů, a dokonce i elektroautíček, se kterými jsme začínali. S vlastníky vozidel je případně propojíme,“ dodává Kuchta.

Celý rozhovor s Pavlem Kuchtou pro Lupu.cz si můžete poslechnout také jako podcast: