Havárie letounu 737 MAX se málem staly Boeingu osudným. Teď problémový typ firmu možná zachrání - Euro.cz

Přihlášení

Havárie letounu 737 MAX se málem staly Boeingu osudným. Teď problémový typ firmu možná zachrání

,
Havárie letounu 737 MAX se málem staly Boeingu osudným. Teď problémový typ firmu možná zachrání
Zdroj: ČTK

Ačkoliv Boeing zažil nejhorší rok za poslední čtyři dekády, nakonec ho zakončil s grácií. Prosinec se pro něj stal nejúspěšnějším měsícem roku 2020. Prodal 39 letadel, z čehož dvě třetiny připadly na model 737 MAX. Tyto letouny sice donedávna vůbec nemohly létat, ale jak se zdá, teď mohou firmě pomoci dostat se z problémů.

Americké společnosti Boeing, která vyrábí letadla již od roku 1916, se během prosince podařilo dodat zákazníkům 39 nových strojů. V tržbách si tak oproti zbytku minulého roku výrazně polepšila. Podle americké CNN, kde se zpráva poprvé objevila, ale tento úspěch nic nemění na skutečnosti, že z celkového hlediska byl výsledek obchodování za loňský rok nejnižší od roku 1977.

Vážné problémy spojené s přerušením provozu letounů 737 MAX trápily společnost Boeing ještě předtím, než vypukla koronavirová krize, která měla na leteckou dopravu celosvětově velký dopad. Odstávka strojů následovala po dvou velkých haváriích těchto typů letadel, při nichž zahynulo celkem 346 pasažérů včetně členů posádky.

Zákaz provozu strojů 737 MAX zrušil Americký Federální úřad pro letectví (FAA) teprve loni v listopadu. Společnost Boeing však mezitím byla nucena snížit produkci i počty zaměstnanců, čímž reagovala na finanční krizi, která zasáhla firmu samotnou, ale i její zákazníky. Prosincové dodávky pak sice zvýšily celkovou loňskou bilanci na 157 prodaných letounů, to je však s ohledem na předchozí roky stále velice málo.

Jen pro srovnání, v roce 2018 se Boeingu podařilo prodat rekordních 806 komerčních letadel a jeho roční příjmy tak poprvé překonaly hranici 100 miliard dolarů. Dle předpovědi analytiků budou tržby Boeingu tentokrát o poznání nižší. Za rok 2020 by se mělo jednat zhruba o 58 miliard dolarů, v roce 2021 by pak výnosy měly stoupnout asi na 78 miliard dolarů.

Problematický stroj centrem nových nadějí

Zatímco v březnu 2019 způsobilo uzemnění letounů 737 MAX společnosti Boeing obrovské problémy, teď to vypadá, že právě tyto stroje by mohly pomoci k obnovení jejího dřívějšího postavení. Z celé prosincové dodávky třiceti devíti letadel totiž více než dvě třetiny tvořily právě letouny 737 MAX a další by měly brzo následovat.

Pokud jde o odběratele, od chvíle, kdy se stroje vrátily na oblohu, se prodalo 10 kusů společnosti American Airlines (AAL), 8 kusů společnosti United (UAL) a další putovaly třeba k panamskému dopravci jménem Copa nebo do leasingových společností. Ostatní dodávky se pak skládaly z devíti nákladních a tří vojenských verzí dopravních letadel.

„S tím, jak pandemie koronaviru postupuje, se snažíme úzce spolupracovat s našimi zákazníky po celém světě a sledujeme pomalé zotavování mezinárodního provozu, abychom mohli sladit nabídku s poptávkou,“ uvedl finanční ředitel Boeingu Greg Smith. Zároveň dodal: „V roce 2021 budeme pokračovat v opatřeních, která slouží k posílení bezpečnosti, zachování likvidity a budoucí transformaci našeho podnikání.“

Vzhledem k nucenému uzemnění leteckých flotil, k němuž se v loňském roce dopravci museli uchýlit, došlo k absolutnímu poklesu letecké dopravy na celém světě. S tím samozřejmě souviselo také rušení objednávek u leteckých výrobců, které postihlo i společnost Boeing. Za rok 2020 zde evidovali 655 zrušených zakázek, což je největší ztráta na tomto poli, kterou kdy firma utrpěla. Dalších 555 objednávek je pak nejistých.

Zatímco v prosinci bylo zrušeno 107 dřívějších zakázek, Boeing také ohlásil 90 nových objednávek, a to včetně 75 letounů 737 MAX pro společnost Ryanair (RYAAY). Jedná se tak o zdaleka největší objednávku letadel za více než dva poslední roky. I se všemi zrušenými a nejistými objednávkami se tím pádem Boeingu nakonec podařilo zakončit rok 2020 se 4223 nevyřízenými zakázkami.

Diskuze