Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Novináři v testovací části dlouhodobého úložiště jaderného odpadu Onkalo ve Finsku.
Novináři v testovací části dlouhodobého úložiště jaderného odpadu Onkalo ve Finsku.
Autor: Profimedia.cz

Finové ukazují, jak postavit úložiště jaderného odpadu na 100 tisíc let

08. listopadu 2018, 13:26  -  František Novák
Novináři v testovací části dlouhodobého úložiště jaderného odpadu Onkalo ve Finsku.
Novináři v testovací části dlouhodobého úložiště jaderného odpadu Onkalo ve Finsku.
Autor: Profimedia.cz
08. listopadu 2018, 13:26

Konečné úložiště jaderného odpadu je tématem i v České republice. Jak se staví, ukazuje finská firma Posiva. První jaderný materiál by měl být v labyrintu chodeb Onkalo uložen v roce 2025. Úložiště je umístěno pod jadernou elektrárnou Olkiluoto.

Firma Posiva začala se stavbou hlubinného úložiště Onkalo od roku 2004, první jaderný materiál má být uložen v roce 2025. Jeho vybudování odsouhlasil finský parlament v roce 2001. Celkově má vybudování komplexu chodeb vyjít na 3,5 miliardy eur (91 miliard korun) a finská společnost projekt plně podporuje. Také místní obyvatelé s umístěním úložiště souhlasili, jaderná energetika dává mnoha lidem v regionu práci, firmy tu platí daně.

Společnost Posiva má radit také Správě úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO), jak konečné úložiště postavit a jak jej komunikovat u české veřejnosti. Úložiště by v ČR mělo vzniknout po roce 2050, výstavba by měla trvat 15 let.

Labyrint chodeb na západním pobřeží Finska celkem měří 60 kilometrů. Maximální hloubka úložiště je 420 metrů. Na hloubení tunelů pracují nonstop pracovní skupiny po třiceti dělnících. Během hloubení se kontrolují praskliny ve skále, kudy by mohla pronikat voda.

První vyhořelé palivové tyče se mají uložit v roce 2025, poslední odpad v roce 2100. Jedná se zejména o jaderné palivo ze tří jaderných bloků elektrárny Olkiluoto (třetí blok má být uveden do provozu v září 2019) a elektrárny Loviisa. Úložiště se nachází právě pod elektrárnou Olkiluoto. Celkem má pojmout 6 500 tun jaderného odpadu.

Vyhořelé palivové tyče se mají až dvacet let ochlazovat, pak jsou uloženy do kontejnerů z mědi a litiny o hmotnosti 25 tun. Úložné komory jsou obklopeny bentonitem, což je vulkanický materiál, který absorbuje vodu. Komory jsou ještě uzavřeny cementovými bloky.

Úložiště má pojmout 3 tisíce kontejnerů s radioaktivním odpadem. V roce 2016 získalo od finského regulátora povolení na sto let (od roku 2023 do roku 2123) pro ukládání jaderného odpadu v hloubce 400 metrů.

Teoreticky by měla radioaktivita palivových tyčí klesnout na bezpečnou úroveň za tisíc let, vysvětlil mluvčí úložiště Pasi Tuohimaa. Firma se ale zavázala, že nabízí řešení na sto tisíc let. Okolní žula je geologicky stabilní poslední dvě miliardy let. Úložiště v hloubce několika stovek metrů má zajistit i to, že v případě zemětřesení nedojde k úniku radioaktivity, tvrdí Tuohimaa.

Zástupci firmy Posiva zdůrazňují, že kritici jaderné energetiky zatím nepředložili lepší řešení, než je hlubinné úložiště. Také v Německu, které se zavázalo k odstoupení od jádra do konce roku 2022, je 28 tisíc metrů krychlových jaderného odpadu, který je třeba dlouhodobě uložit. Do roku 2080 je třeba vytvořit další kapacitu pro 60 tisíc metrů krychlových. Zatím je odpad z jaderných elektráren uložen u aktivních bloků, nebo v meziskladech Ahaus, Gorleben a Lubmin, napsal deník Süddeutsche Zeitung.

Mezisklad jaderného odpadu v Lubminu:

Dále čtěte:

Německo řeší éru po uhlí: investice do regionů, plynové elektrárny a syntetická paliva

Přeshraniční strach. Nizozemsko, Belgie a Německo nemají plán pro jadernou havárii

Němečtí zastánci jádra: Půl bilionu eur je pryč a stále pálíme uhlí


Čtěte také

 Nigerijský prezident Muhammadu Buhari

Africký krůček k naději. 54 států vytvoří zónu volného obchodu

Druhý nejlidnatější kontinent provedl důležitý tah ke sjednocení svého trhu, ale…

21. července 2019

 Výroba automobilů, ilustrační foto

Konec zázraku jménem světový obchod. Na protekcionismu Česko vydělat nemůže

Česko v posledním čtvrtstoletí velmi těžilo ze světového obchodu. Dnes je kvůli tomu…

21. července 2019

Ředitel Letiště Praha Václav Řehoř

Víc než cigarety a voňavky. Pražské letiště investuje miliardy do zlepšení služeb pro cestující

Ročně tudy projde skoro 17 milionů lidí, ale jeden důležitý krok letiště teprve čeká. S…

21. července 2019

 OKD

Propad OKD: zisk těžební firmy klesl o více než polovinu na 1,29 miliardy korun

Čistý zisk těžební firmy OKD loni klesl meziročně z 3,4 miliardy korun na 1,29 miliardy.…

21. července 2019

Makrooko Miroslava Zámečníka

Kulturní bitva na poli sociální péče

Systém se musí změnit. Uvažujme o pojištění dlouhodobé péče.

21. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 4.86

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Kdy vám mohou zvýšit příspěvek na živobytí?
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Auta
Nehoda autonomního autobusu ve Vídni
Hybridní autobus Iveco byl testován v Pardubicích
Citroen slaví 100 let. Je to historie plná odvážných nápadů
Bentley představuje Flying Spur v provedení First Edition. Úplně první exemplář půjde do aukce
Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Hry pro příležitostné hráče