Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Antorini: Ztělesnění rafinovanosti a ryzího luxusu

Módní značka Antorini představila v nové kolekci podzim/zima 2019 luxusní kabelku Chantal…

MBA v oblasti lidských zdrojů: prestiž a kvalita na Ústavu práva a právní vědy

Mezi nejžádanější profesní programy patří MBA Řízení lidských zdrojů a personální…

Zmrzlina vrací podnikatelům vstupní investici už za půl roku

Záleží samozřejmě na atraktivitě místa, dobrém produktu a dodržování propracovaného know…

Kamion typu EuroCombi s délkou 25 metrů, tzv. gigaliner.
Kamion typu EuroCombi s délkou 25 metrů, tzv. gigaliner.
Autor: Teppo Lainio via CC BY-SA 2.0

Dva místo tří. Nákladní „gigalinery“ budí vášně v Německu

28. února 2017, 11:01  -  frn
Kamion typu EuroCombi s délkou 25 metrů, tzv. gigaliner.
Kamion typu EuroCombi s délkou 25 metrů, tzv. gigaliner.
Autor: Teppo Lainio via CC BY-SA 2.0
28. února 2017, 11:01

Kamióny s návěsem a přívěsem, celkem 25,25 metru délky. Až o třetinu více nákladu. V Německu mohou prodloužené nákladní soupravy jezdit od ledna (v ČR mají povolení na tři měsíce) a budí podobné vášně jako vysokoteplotní jaderné reaktory.

Z pohledu počtu kamionů vypadá spor jednoznačně. Místo tří kamionů pojedou na dálnici jenom dva. Kromě nižších nákladů pro přepravce to znamená také o jeden spalovací motor méně, takže by měli být všichni spokojeni. Jak přepravci, tak ochránci životního prostředí.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) dal gigalinerům od začátku roku zelenou. Do té doby mohly na německých dálnicích jezdit nákladní vozy do délky 18,75 metru, nyní je to o šest a půl metru více. Dobrindt hovoří o výhodách, úspoře paliva, nižším množství emisí. Nevýhody prý nejsou žádné, vyšší náklady na opravy silniční sítě údajně nehrozí.

Německý spolkový účetní dvůr (Bundesrechnungshof), který kontroluje financování německých spolkových zemí (asi 500 miliard eur ročně), ohlásil ale záměr, že chce gigalinery zakázat.

Účetní dvůr podle deníku Süddeutsche Zeitung kritizuje ministerstvo za to, že z testovací fáze přešlo k povolení příliš rychle.


Německo zkouší e-kamiony:

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi

Elektrokamion Scania. ( Autor: Scania CV AB )


Prodloužené kamióny budí v Německu diskuze zejména kvůli bezpečnosti dopravy. Tyto soupravy jsou v Evropské unii testovány už od roku 2005 a může je řídit každý, kdo má řidičské oprávnění pro běžné nákladní auto.

Kritici hovoří o tom, že Dobrindt jde na ruku automobilové lobby. Dirk Flege, šéf spolku Allianz pro Schiene (Aliance pro koleje) varuje před tím, že zástupci automobilové přepravy budou lobbovat i za zvýšení maximální hmotnosti kamionů. Ta je nyní v Německu 44 tun (v ČR to je 48 tun), ve Švédsku už jezdí gigalinery s 90 tunami nákladu.

„Nemusíte být prorok, abyste viděli narůstající tlak od nákladní automobilové přepravy limity zvýšit,“ řekl Flege německému deníku.

Komentátor Süddeutsche Zeitung Michael Kuntz si myslí, že právě před zářijovými volbami do německého parlamentu bude o “monstrech“ na silnicích ještě slyšet, přitom je většina účastníků silničního provozu neviděla, jezdí jich zatím jen několik stovek.

Připomíná to podle něj paniku ohledně označení “vysokoteplotních“ jaderných reaktorů ještě dříve, než k nějaké havárii v jaderné elektrárně došlo. Podobné obavy může způsobit i “tlakový hrnec“ na sporáku.

„V ulicích měst jako Hamburk a Mnichov už dlouho jezdí autobusy hromadné dopravy. I když jsou 23 metrů dlouhé, překvapivě dobře fungují,“ varoval Kuntz před apriorní kritikou prodloužených kamionů.

Dále čtěte:

Radioaktivní koule do Ameriky? Němci si neví rady s jaderným odpadem

Revoluce na železnici: bude vlaky pohánět slunce?



Čtěte také

Avast, ilustrační foto

Avast prodá třetinu v analytické divizi Jumpshot. Od britské Ascential inkasuje 1,4 miliardy

Antivirová společnost Avast se dohodla, že za 60,8 milionu dolarů (téměř 1,4 miliardy…

před 8 hodinami

 Refundace

Refundace, nebo-li vratka, se používá v byznysu i pracovních vztazích

Refundace znamená náhradu výdajů, vrácení peněz či odškodnění. Týkat se může finančních,…

před 8 hodinami

 Kandidát na ministra kultury Michal Šmarda

ČSSD trvá na nominaci Šmardy. K vyřešení situace jsme udělali maximum, tvrdí Hamáček

Předseda ČSSD Jan Hamáček nemíní měnit nominaci stranického místopředsedy Michala Šmardy…

před 10 hodinami

 Věra Jourová

Jourová, nebo Charanzová? Česko může do Evropské komise nabídnout dvě ženy, říká Babiš

Česko může do Evropské komise nabídnout dvě kandidátky, uvedl premiér Andrej Babiš. Jména…

před 10 hodinami

Kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra

A opravovat to bude kdo? Obrana neuzavřela smlouvu na servis nových obrněnců

Obrana kupuje 62 obrněnců Titus za šest miliard, smlouvu na jejich servis ale neuzavřela.

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Kdy vám mohou zvýšit příspěvek na živobytí?
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Auta
Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km…
Audi SQ7 po faceliftu: Změnilo se všechno možné, dieselový osmiválec ale (naštěstí) zůstal
Baterie elektroaut jsou jako v mobilech: Nabíjení na 100 % i rychlonabíjení jim škodí
Kia nabízí nový Ceed v akci se zvýhodněním až 35 000 Kč
Video: Škoda Scala v losím testu obstála. Porazila novou Mazdu3 i Kiu Ceed
Hry pro příležitostné hráče