Dva místo tří. Nákladní „gigalinery“ budí vášně v Německu

28. února, 11:01  -  frn
28. února, 11:01

Kamióny s návěsem a přívěsem, celkem 25,25 metru délky. Až o třetinu více nákladu. V Německu mohou prodloužené nákladní soupravy jezdit od ledna (v ČR mají povolení na tři měsíce) a budí podobné vášně jako vysokoteplotní jaderné reaktory.

Z pohledu počtu kamionů vypadá spor jednoznačně. Místo tří kamionů pojedou na dálnici jenom dva. Kromě nižších nákladů pro přepravce to znamená také o jeden spalovací motor méně, takže by měli být všichni spokojeni. Jak přepravci, tak ochránci životního prostředí.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) dal gigalinerům od začátku roku zelenou. Do té doby mohly na německých dálnicích jezdit nákladní vozy do délky 18,75 metru, nyní je to o šest a půl metru více. Dobrindt hovoří o výhodách, úspoře paliva, nižším množství emisí. Nevýhody prý nejsou žádné, vyšší náklady na opravy silniční sítě údajně nehrozí.

Německý spolkový účetní dvůr (Bundesrechnungshof), který kontroluje financování německých spolkových zemí (asi 500 miliard eur ročně), ohlásil ale záměr, že chce gigalinery zakázat.

Účetní dvůr podle deníku Süddeutsche Zeitung kritizuje ministerstvo za to, že z testovací fáze přešlo k povolení příliš rychle.


Německo zkouší e-kamiony:

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi


Prodloužené kamióny budí v Německu diskuze zejména kvůli bezpečnosti dopravy. Tyto soupravy jsou v Evropské unii testovány už od roku 2005 a může je řídit každý, kdo má řidičské oprávnění pro běžné nákladní auto.

Kritici hovoří o tom, že Dobrindt jde na ruku automobilové lobby. Dirk Flege, šéf spolku Allianz pro Schiene (Aliance pro koleje) varuje před tím, že zástupci automobilové přepravy budou lobbovat i za zvýšení maximální hmotnosti kamionů. Ta je nyní v Německu 44 tun (v ČR to je 48 tun), ve Švédsku už jezdí gigalinery s 90 tunami nákladu.

„Nemusíte být prorok, abyste viděli narůstající tlak od nákladní automobilové přepravy limity zvýšit,“ řekl Flege německému deníku.

Komentátor Süddeutsche Zeitung Michael Kuntz si myslí, že právě před zářijovými volbami do německého parlamentu bude o “monstrech“ na silnicích ještě slyšet, přitom je většina účastníků silničního provozu neviděla, jezdí jich zatím jen několik stovek.

Připomíná to podle něj paniku ohledně označení “vysokoteplotních“ jaderných reaktorů ještě dříve, než k nějaké havárii v jaderné elektrárně došlo. Podobné obavy může způsobit i “tlakový hrnec“ na sporáku.

„V ulicích měst jako Hamburk a Mnichov už dlouho jezdí autobusy hromadné dopravy. I když jsou 23 metrů dlouhé, překvapivě dobře fungují,“ varoval Kuntz před apriorní kritikou prodloužených kamionů.

Dále čtěte:

Radioaktivní koule do Ameriky? Němci si neví rady s jaderným odpadem

Revoluce na železnici: bude vlaky pohánět slunce?


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít