Menu Zavřít

Tuzemský startup vyvinul vitamíny Čechům na míru. Zohledňují prostředí i stravovací návyky

7. 9. 2022
Autor: Trime
  • Tuzemská společnost Trime přichází s doplňkem stravy, který přizpůsobila geografickým podmínkám a nutričním návykům Čechů

  • Tímto způsobem chce populaci vyvážit její na mikroživiny chudý jídelníček a případně i kompenzovat zcela chybějící látky

  • Současný středoevropský trh s doplňky stravy dle zakladatele Trime dostupné výrobky prémiové kvality zcela postrádá. Češi tak často utrácejí za produkty téměř nulové kvality


Doplňků stravy, které na českém trhu slibují silnější imunitní systém, lepší výkonnost i rychlejší regeneraci, by se člověk jen sotva dopočítal. Jedním z těch, kdo tyto produkty vyrábí, je i český startup Trime. Od svých konkurentů se ale liší. Pod jeho výrobkem Daily F20 complex se totiž skrývá doplněk, jehož receptura je založena na typickém profilu českého konzumenta, a to na základě geografických podmínek a výživových návyků.

Od výrobku, který obsahuje kombinaci 14 vitamínů a šesti minerálů, si společnost slibuje nejen vyvážení stravovacích zvyků zdejší populace, ale v menší míře také kompenzaci nutričních nedostatků v běžně dostupných potravinách. Ty lze zpravidla přisoudit nadužívání hnojiv a industrializaci potravin.

Česká technologie HAIDi míří do Rakouska. Tamnímu zdravotnickému personálu pomůže v boji proti nemocničním infekcím
Přečtěte si také:

Česká technologie HAIDi míří do Rakouska. Tamnímu zdravotnickému personálu pomůže v boji proti nemocničním infekcím

„V posledních letech došlo k největším změnám v nutričním profilu Čechů zejména kvůli zhoršujícím se stravovacím návykům a nižší kvalitě potravin. Překvapivé na tom je to, že snížení nutriční hodnoty se týká i základních potravin, jako je maso, ryby, vejce, obiloviny, zelenina a ovoce,“ komentuje nutriční specialista a produktový vývojář v Trime Jakub Přibyl. Nesprávné stravování může podle něj vést k řadě civilizačních chorob, jako je vysoký tlak či cukrovka.

Import ze zahraničí je problém

Změna nutričního profilu Čechů je dle Přibyla důsledkem mimo jiné dovozem předotovaných základních potravin ze zahraničí, které jsou pěstovány ,zrychleně‘ a musejí ,přežít‘ převoz na velké vzdálenosti. Problém se však týká i tuzemské produkce: „Změny v obsahovém zastoupení důležitých mikronutrientů, jako je například hořčík, draslík, vitamín K nebo omega-3 mastné kyseliny, negativně ovlivňuje nadužívání intenzifikačních postupů jak v rostlinné, tak i živočišné výrobě.“

Dodává rovněž, že roli hraje také moderní potravinářský průmysl, jenž v důsledku tlaku velkých řetězců ,kultivuje‘ i základní potraviny, čímž prodlužuje dobu jejich spotřeby. Výsledkem je fakt, že v naší moderní stravě dominují potraviny, které svého původního nutričního potenciálu ani zdaleka nedosahují.

Kultivované maso není frankenstein, říká zakladatel Mewery. Na trh se chystá uvést vepřové z laboratoře
Přečtěte si také:

Kultivované maso není frankenstein, říká zakladatel Mewery. Na trh se chystá uvést vepřové z laboratoře

A není to jen teorie. Nedostatek mikroživin v populaci vyplývá i ze statistik Státního zdravotního ústavu. Podle jeho závěrů Čechům nejčastěji chybí hořčík, železo, zinek či některé vitamíny skupiny B. Nouze je ale také o vitamín D či jód, jehož snížený příjem je nebezpečný zejména u malých dětí a těhotných žen, u kterých může vést k poruchám funkce štítné žlázy. A právě na tyto nedostatky reaguje Trime Daily F20 complex, který obsahuje vyvážený poměr zinku, jódu, selenu, chromu, manganu, mědi a 14 esenciálních vitamínů.

„Největší výzvou pro každého Čecha žijícího moderním způsobem života je dodávat tělu dostatečné množství potřebných živin, navíc ve správném poměru,“ říká Přibyl. Doplňky stravy jsou podle něj ideální způsob, jak případné nedostatky kompenzovat. Problém ale nastává v okamžiku, kdy výrobci neřeší složení a spokojí se pouze se zákonnou normou a co nejlevnější a nejjednodušší výrobou. „Drtivá většina dostupných suplementů, které si běžný Čech koupí třeba na internetu či v lékárně, jsou ve výsledku neúčinné a v mnoha případech mohou při delším užívání dokonce škodit,“ dodává.

Na levné produkty se sázet nevyplatí

K výrobě svých produktů používá startup pouze prémiové suroviny. A to navíc takové, u nichž sleduje celý příběh od jejich původu přes správné zpracování až po výsledné specifikace kvality a nezávadnosti. Ty pak spojuje s vlastním výrobním know-how, aby zachoval jejich stabilitu a účinnost bez použití plnidel a přídatných látek.

„Řešíme například, v jaké formě se daný vitamín či minerál vyskytuje, abychom dosáhli co nejvyšší vstřebatelnosti. Následně kontrolujeme, jak reaguje s ostatními přísadami či jaká je jeho povýrobní životnost za běžných uživatelských podmínek,“ komentuje zakladatel a generální ředitel Trime Michal Kočí. O hotové produkty pak ve společnosti pečují například tím, že do nich přidávají silný přírodní antioxidant, jenž má za úkol chránit citlivé omega-3 kyseliny před degradací.

Pokud jde o vitamíny a minerály, určitě se podle Kočího vyplatí za kvalitnější výrobky zaplatit o něco vyšší cenu. V případě, že zákazník sáhne po nejlevnější variantě, dostane zpravidla vitamín, z něhož tělo vstřebá naprosté minimum, což se ve finále rovná vyhozeným penězům: „Důležité je si také uvědomit, že aby tělo nějakou látku vůbec vstřebalo, potřebuje k ní často nějaký další kofaktor. Suplementace jednou složkou zkrátka nestačí, proto je důležité používat funkční doplňky stravy, které na toto myslí.“

Retro pochoutky rostlinně. Lékař Viktor Růžička si pod značkou Sinea Foods plní sen o veganské paštice a ,vlašáku‘
Přečtěte si také:

Retro pochoutky rostlinně. Lékař Viktor Růžička si pod značkou Sinea Foods plní sen o veganské paštice a ,vlašáku‘

O tom, že evropský trh s potravinovými doplňky má potenciál, pochybovat nelze. Dokládají to koneckonců i statistiky analytické společnosti GWR, podle které měl v roce 2021 hodnotu 61 miliard eur. Očekává se navíc, že o necelých šest procent letos ještě poroste. Jen Češi za doplňky stravy loni utratili na 14 miliard korun. Když ale přijde na prémiové produkty, měli středoevropští zákazníci až donedávna prakticky nulový výběr.

BRAND24

„Na středoevropském trhu prakticky neexistuje výrobce prémiových doplňků pro zdraví a prevenci, který by poskytoval své produkty napřímo. Zákazníkům potom nezbývá než spoléhat na distribuce a e-shopy a nakupovat doplňky s vyšší marží, od mnoha výrobců a prakticky bez odborné rady,“ uzavírá Kočí s tím, že vizí jeho společnosti je poskytnout zákazníkům ty nejkvalitnější produkty bez mýtů a zavádějícího marketingu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).