Český prodejce ojetin Carvago roste raketovým tempem. Letos chce atakovat třímiliardový obrat - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Český prodejce ojetin Carvago roste raketovým tempem. Letos chce atakovat třímiliardový obrat

,
Český prodejce ojetin Carvago roste raketovým tempem. Letos chce atakovat třímiliardový obrat
Zdroj: Carvago
  • Online prodejce ojetých vozů Carvago rekordně roste. V červnu očekává měsíční příjmy ve výši 250 milionů korun, díky čemuž se přibližuje třímiliardovému obratu

  • Prodeji ojetin výrazně pomohly problémy v automobilovém průmyslu. Zákazníci odmítají čekat na nový vůz, a stále častěji proto volí koupi v online bazaru

  • Společnost momentálně působí v sedmi evropských zemích, v tomto roce hodlá expandovat ještě do Švýcarska a Španělska

Loňský rok mohl pro Carvago asi jen stěží dopadnout lépe. Jeho tržby se zvýšily o masivních 600 procent a nabídka vozů rozrostla natolik, že je nyní označován za největší evropské online tržiště s ojetými vozy vůbec. To vše navzdory faktu, že tento český startup vznikl teprve v říjnu roku 2020.

Ba co víc, slibný rozjezd ani zdaleka nekončí. Na červen vedení firmy, jež působí hned v sedmi zemích současně, počítá s tržbami ve výši 250 milionů korun, přičemž za celý letošek by pak v tomto ohledu chtělo dosáhnout mety rovných tří miliard.

O pět milionů vozů méně. Válka na Ukrajině přinutí dle analytiků automobilky v příštích dvou letech k razantnímu snížení výroby

„Pokračujeme v naší cestě, která má za cíl udělat z Carvago významného celoevropského hráče na trhu prodeje ojetých vozů. Chceme zákazníkům nabídnout transparentní a jednoduchý nákup ojetého vozu, který každý zvládne z pohodlí domova, a rekordní nárůst tržeb nás utvrzuje v tom, že jsme se vydali správným směrem,“ říká generální ředitel Jakub Šulta.

Prodeji pomáhají problémy v automobilovém průmyslu

Online prodej ojetých vozů na platformě Carvago roste i přes inflaci a zdražování zboží i služeb. Pozitivní vliv má zejména napjatá situace v automobilovém průmyslu, který se potýká především s nedostatkem nových komponent.

„Dodávky nových vozů nadále negativně ovlivňuje dlouhodobý nedostatek polovodičů a další narušení dodavatelského řetězce způsobené válkou na Ukrajině. Automobilový průmysl tak prochází zásadními změnami a výrobci přecházejí ze segmentů s vysokým objemem výroby a nízkou marží ve prospěch ziskovějších modelů,“ vysvětluje Šulta a dodává, že mnoho lidí na nový automobil čekat nemůže, anebo jednoduše nechce.  Zákazníci tak stále častěji využívají online prodejce, díky kterým nemusejí slevovat ze svých nároků.

Frčí ,automaty‘ a hybridy

Přestože českému online trhu s ojetými vozy nadále dominuje značka Škoda, kterou zákazníci volí téměř ve 29 procentech případů, její počet mezi prodanými auty pozvolna klesá. Oproti předchozímu roku jich Carvago prodalo o 6,4 procenta méně. Druhou nejprodávanější značkou je německý Volkswagen, následuje BMW, Ford a Hyundai.

S rostoucí poptávkou po ojetých vozech stoupá i jejich průměrná prodejní cena. Ta se na české platformě u automobilů do stáří pěti let meziročně zvýšila ze 499 tisíc na 676 tisíc bez DPH. O 19 procent pak rostl také průměrný počet ujetých kilometrů, který činil 68 tisíc.

Za všeobecné zdražování ojetin může jak všudypřítomná inflace, tak do jisté míry i masové skupování starších vozů brázdících evropské silnice ze strany Ukrajinců. Těm totiž prezident Volodymyr Zelenskyj v rámci stanného práva zrušil při dovozu aut ze zahraničí povinnost platit spotřební daň a dovozní clo, díky čemuž se pro ně tyto ojetiny staly mnohem dostupnější.

Platforma Campiri otevírá investice do obytných vozů. V oblasti karavaningu chce pokrýt třetinu českého trhu

„Ukrajinci tak v současnosti ,luxují‘ trh s ojetinami, například německý, z nějž čerpají také třeba Češi. To představuje další tlak na růst cen ojetin v Česku,“ tvrdí ekonom Lukáš Kovanda.

Oproti předchozímu roku stoupl na Carvago rovněž podíl prodaných takzvaných automatů, tedy vozů s automatickou převodovkou. Těch se přes platformu, která by ještě letos měla vstoupit na švýcarský a španělský trh, prodává již 44 procent. Ekologický tlak a emisní limity zase postupně snižují počet zákazníků se zájmem o dieselové motory. Ty kupuje 48 procent řidičů, což je meziročně o čtyři procenta méně. Naopak přibývá zájemců, kteří hledají vůz s hybridním či elektrickým pohonem – o takový vůz stojí každý desátý kupující.