Do pěti let budeme globálním hráčem s miliardovými tržbami, věří manažer z Tesly. Řeč není o autech, ale o chytré domácnosti - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Do pěti let budeme globálním hráčem s miliardovými tržbami, věří manažer z Tesly. Řeč není o autech, ale o chytré domácnosti

,
Do pěti let budeme globálním hráčem s miliardovými tržbami, věří manažer z Tesly. Řeč není o autech, ale o chytré domácnosti
Zdroj: Tesla

Příjmení srbského vynálezce Nikoly Tesly se v mezinárodním byznysu už automaticky spojuje s disruptivní automobilkou Elona Muska. Už dlouho předtím jej ale využíval československý výrobce elektroniky, jehož moderní následovník nyní vstupuje na trh produktů pro tzv. chytrou domácnost. O ambicích nové značky a mnoha dalších věcech se v rozhovoru pro Euro.cz rozpovídal její projektový manažer Matěj Nimmerrichter.

Asi nemůžeme začít jinak než názvem vaší společnosti. Nebojíte se, že si vás bude veřejnost plést s americkým výrobcem elektroaut? Nebo na to naopak spoléháte?

V České republice je značka Tesla známá přes 70 let a americký výrobce aut je tu s námi pouhých 15, takže věříme, že český zákazník si to plést nebude. Na mezinárodním trhu nám to jméno může pomoci, je dobře zapamatovatelné. V rámci komunikace a v oblasti identity značky nevytváříme žádnou souvislost mezi námi a americkou Teslou, nikterak toho nevyužíváme.

A soudní spory nebo podobné problémy s Muskovou firmou vám nehrozí?

Vůbec ne. Užívání obchodního označení, resp. ochranných známek, se řídí pravidly, která celosvětově zastřešují úřady pro průmyslové vlastnictví. Námi užívaná ochranná známka je legitimně registrovaná už od poloviny minulého století a užíváme ji v souladu se zákonem.

Pod značku Tesla jste vyčlenili produkty pro chytrou domácnost, tedy typicky spotřebiče vybavené online připojením. Co si od tohoto kroku slibujete?

Chytrá domácnost je stále vnímaná jako sci-fi, co zajímá pouze geeky. Už velmi brzy se ale inteligentní domácnost stane dostupným standardem. Chceme přiblížit chytrou domácnost běžnému spotřebiteli, ukázat mu výhody, které mu může přinést. Zároveň zákazníkovi přinášíme podporu v jeho rodném jazyce, nabízíme mu ucelený systém a chceme ukázat, jak spolu dané věci fungují, a že to může být doopravdy jednoduché. To vše v odpovídající kvalitě a za dobrou cenu. Protože jsme takovými pionýry oboru, vytváříme také komunitu fanoušků značky, na kterou se může každý obrátit na sociálních sítích nebo přímo na webových stránkách.

V době přípravy tohoto článku byly vidět v médiích vaše produkty zaměřené na péči o domácí mazlíčky. To není oblast, která by se člověku v souvislosti s chytrými domácnostmi vybavila jako první. Objevili jste díru na trhu?

Doufáme, že ano. Zároveň je nám všem tato kategorie hodně blízká a podobné produkty nemají na trhu moc veliké zastoupení. Navíc – my všechny produkty sjednocujeme do jediné aplikace v češtině, a to se také moc nevidí.

Tesla Smart Pet Feeder Camera: chytré krmítko s kamerou pro kočky (recenze)

Samotné produkty se ale v Česku nevyrábějí, viďte?

Primární výroba probíhá v Asii a do budoucna chceme zapojit i evropské výrobce. Pandemie nastavila nový trend, který přesouvá výrobní kapacity do Evropy. Nicméně to je běh na dlouhou trať. Evropský dělník je násobně dražší než asijský, a navíc v Evropě prakticky neexistují velké výrobní závody.

Vývoj probíhá v Čechách, fyzická výroba v Asii. Výrobních partnerů máme po celé Asii několik, momentálně je většina z nich přímo v Číně.

Jak to jde dohromady s evropskými požadavky na kvalitu?

Je nutné si uvědomit, že fyzická výroba produktu je jenom část celého výrobního procesu. Chceme maximálně využít know-how výrobců, které v Asii leží. Nestydíme se za to, Asie rozhodně není ekvivalentem nekvalitního zboží. Z řad asijských výrobců si ale vybíráme kvalitní a silné partnery. Testujeme a kontrolujeme vše, co se dá. To znamená třeba produkty jako takové před vývojem i v jeho průběhu. Inspekční společnost kontroluje i finální produkty před expedicí ze skladu výrobce. Hodnotíme přímo i vybrané dodavatele – jejich velikost, pověst, čistotu prostředí a celkové podmínky, ve kterých se produkty vyrábějí, nebo třeba kvalitu jejich technologického vybavení. Náš tým vývojářů pak připravuje kompletní specifikaci každého produktu, včetně produkčních dat.

Nechceme tedy asijskému trhu konkurovat, chceme se s nimi spojit. Bereme to nejlepší z obou světů. Jsme česká firma a působíme na lokálním trhu, víme, jaké má náš zákazník potřeby, jak potřebuje komunikovat, jak s ním máme komunikovat my a na základě toho můžeme vybrat to nejlepší a ve spolupráci s asijskými partnery z toho všeho vytěžit maximum.

A jak se to zatím daří?

Nad očekávání dobře. Zájem o produkty je veliký a aktuálně pracujeme na tom, abychom uspokojili veškerou poptávku. Celkový zájem a velká poptávka pro nás znamená obecně rychlý růst a třeba i potřebu nových kvalitních lidí. Teď máme v našem chytrém portfoliu například čističky vzduchu, venkovní i vnitřní kamery, produkty pro domácí mazlíčky, zvlhčovače vzduchu, vytápění, chytré senzory a další produkty jsou už na cestě. Těšíme se na televize, váhy, chytré polštáře, ty budou hodně zajímavé, vypínače, zásuvky nebo třeba na chytrý kočičí záchod.

Podařilo se nám navázat spolupráci s firmou Pet Center a ve hře je i spolupráce s dalšími silnými partnery, mezi které patří třeba i mobilní operátoři. Další ukazatel prosperity značky jsou i sociální sítě, které máme také pod křídly. Počet sledujících každým dnem narůstá a znalost naší značky obecně také. Plánujeme více obsahu jak na sociálních sítích, tak na YouTube kanálu Tesla. Je tedy opravdu na co se těšit. Abych to tedy shrnul, značce se daří velmi dobře, zvlášť když vezmeme v potaz, že je na trhu pouhé tři měsíce.

Chytrá domácnost, to ale není jen hardware. Už jste zmínil aplikaci v češtině. Vyvíjíte si software sami?

Částečně ano. Stavíme na otevřené platformě, ze které vycházíme, nicméně přizpůsobujeme vše lokálnímu trhu a lokálním zákazníkům. Všechny produkty včetně aplikace běží na platformě Tuya. Je to z důvodu zajištění kompatibility všech produktů, které už se na této platformě vyvíjí.

Místo, kde se střetává virtuální svět a skutečnost. Čeští Depo Ventures investují do firmy oživující hračky pomocí rozšířené reality

Tyua je celosvětově rozšířená platforma produktů pro domácnost. Její přednosti jsou otevřenost a velmi rychlý vývoj. Tyua je také součástí systému Zigbee Alliance a nového standardu MATTER, který v budoucnu zajistí kompatibilitu napříč všemi platformami. Podporu pro tento standard potvrdily i společnosti jako Apple, Amazon, Google a další.

Web máte i v angličtině a ukrajinštině, v seznamu distributorů ale uvádíte jen české e-shopy. Máme značku Tesla chápat jako projekt určený výhradně českým spotřebitelům?

Určitě ne, značka má ambice mířené na všechny evropské trhy. Ve vzdálenější budoucnosti ale chceme cílit na všechny trhy na světě. Naší výhodou je to, že na každém trhu máme tým, který zajistí lokální přizpůsobení produktů, aplikace, komunikaci, podporu lokálním zákazníkům. Celý projekt teprve spouštíme. Před expanzí si musíme být jisti tím, že vše na 100 % funguje.

Před chvílí jsme mluvili o tom, že jste česká firma, působíte na lokálním trhu a rozumíte českému zákazníkovi. Pokoušet se o totéž na všech světových trzích ale asi není reálné. Počítáte s nějakým univerzálním receptem, podle kterého budete při zahraniční expanzi postupovat?

Reálné to je. Univerzálním receptem je spolupracovat s lokálními partnery a individuální přístup ke každému trhu. Na každém zahraničním trhu navážeme spolupráci s lokálními distributory. Lokalizace bude probíhat ve spolupráci s nimi. My budeme poskytovat veškeré potřebné zdroje a budeme ručit za kvalitu produktů a identitu značky a distributor bude pak toto vše aplikovat na trhu dle specifik zákazníka.

Značka stojí na samém začátku. Dovolte mi zahrát si na závěr na špatného personalistu a zeptat se, kde budete za pět let?

Dlouhodobý cíl je stát se jedničkou na poli chytré domácnosti na všech trzích, na kterých budeme operovat. Celý koncept smart home přenášíme od technicky zdatných uživatelů do běžných domácností. Svět se velmi rychle mění, těžko nyní předpovědět, kde celý projekt za pět let bude. Nicméně v té době už budeme naši elektroniku prodávat na všech důležitých trzích po celém světě. Tesla bude snad v té době globálním hráčem s miliardovými tržbami.