Covid přečkaly, teď zbývá sehnat personál. Některé restaurace se mohou potýkat s nedostatkem pracovníků - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Covid přečkaly, teď zbývá sehnat personál. Některé restaurace se mohou potýkat s nedostatkem pracovníků

,
Covid přečkaly, teď zbývá sehnat personál. Některé restaurace se mohou potýkat s nedostatkem pracovníků
Zdroj: Freepik
  • Jakmile budou moci restaurace v půlce června otevřít naplno, hrozí některým z nich problémy s nedostatkem personálu

  • Najdou se ale i takové, které žádné výraznější potíže nepociťují

  • Až 80 procent kuchařů a číšníků si během pandemie našlo práci v jiném oboru. Téměř polovina z nich se už podle šetření do gastronomie vracet nechce, ukazuje průzkum společnosti Grason

Byly zavřené dlouhých 153 dní. Řada jejich kolegů v branži tuto těžkou dobu nezvládla a rozhodla se své provozovny uzavřít nadobro. Jenže ani ti restauratéři, kteří zdárně přečkali i druhý koronavirový lockdown, ještě nemají tak úplně vyhráno. Vedle finančních ztrát se totiž někteří z nich aktuálně potýkají s tím, že se jim nedostává pracovníků.

Nejeden kuchař, číšník nebo barman, jejichž původní profese téměř přestala v průběhu uplynulých měsíců existovat, si mezitím našel práci či brigádu ve zcela jiném podnikatelském sektoru, a nyní se už zpět ke sporáku, na plac, respektive za bar vracet nehodlá.

Naskenovat a objednat. Zájem restaurací o menu v podobě QR kódu narůstá, tvrdí šéf české firmy Speedlo

„Ani u nás nevypadá situace s personálem do budoucna úplně růžově,“ potvrdil redakci Euro.cz Ondřej Lept, manažer Hotelu Central 1920 ve Špindlerově Mlýně. Dokud budou v provozu pouze zahrádky, na které se směli hosté poprvé usadit v pondělí 17. května, je problém dočasně zažehnán. Příští měsíc, až se otevřou i vnitřní prostory restaurací (jak slibuje vláda), by to však mohlo být vážnější.

„Od poloviny června již nejspíše budeme potřebovat další personál, a je pravda, že spousta lidí z oboru si našla práci v jiném odvětví,“ říká Lept. „Ten zbytek, který bude ochotný v našem oboru pracovat, bude mít větší nároky na mzdu a pracovní podmínky, než jsme byli zvyklí. Konkurence na straně poptávky bude nejspíše obrovská, proto získat vhodné pracovníky, kteří nebudou chtít za práci ‚miliony‘ a navíc budou za něco stát, nebude jednoduché.“

S případným rozšiřováním počtu zaměstnanců nicméně Lept spěchat nebude. Už jen kvůli tomu, že nikdo nedokáže s jistotou říct, zda byla nedávná série omezení skutečně tou zcela poslední. „Další personál zatím nabírat nebudeme, nevíme jak hotel poběží, jestli nebude další problém s rozvolňováním a podobně. Každopádně problém s personálem bude, to už teď víme naprosto jistě. Navíc historicky bylo pro nás vždy těžší sehnat personál pro letní sezónu než pro tu zimní, natož v této době,“ uzavřel.

Ticho nejen po pěšině. Tuzemský cestovní ruch přestal fakticky existovat, meziročně se propadl o 96 procent

Najdou se ale i restaurace, kterých jakoby se problémy s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků vůbec netýkaly. Příkladem toho budiž pražský podnik Beef House Grill & Bar.

„My jsme se rozhodli žádného pracovníka nepropustit,“ nechal se slyšet jeho jednatel Jaroslav Vítek. „Drželi jsme je s jejich smlouvami na dobu neurčitou a měli jsme zcela zavřeno. A zároveň jsme čerpali program Antivirus A+. Pouze jeden kuchař se rozhodl odejít mimo obor do rodinného tesařství, z čehož plyne, že problém s personálem nemáme,“ dodal.

Pomoci mohou třeba chytré aplikace

Že je Vítkova provozovna spíše výjimkou potvrzující pravidlo, dokládá průzkum, který si před nedávnem nechala zpracovat tuzemská společnost Grason. Počet lidí z gastronomie, kteří se v průběhu koronakrize uchytili jinde, totiž dosáhl hranice 80 procent. Ještě více zarážející je ale podle firmy, jež provozuje aplikaci na propojování restaurací a flexibilních pracovníků schopných doplnit kmenový personál, skutečnost, že své aktuální zaměstnání už nemá v úmyslu měnit bezmála polovina z nich.

Znepokojivých čísel si všimlo i vedení jiné české platformy, jejíž byznys je úzce spjat s odvětvím pohostinství – společnosti Dámo jídlo. Služba specializující se na rozvor pokrmů z restaurací až k zákazníkovi domů se ve snaze ulehčit jejich provozovatelům život rozhodla, že jim uhradí část nákladů spojených s využíváním aplikace od Grasonu z vlastní kapsy.

Personální agentury jsou pasé, věří Grason. Jejich aplikace pomáhá lidem s hledáním práce a firmám s tvorbou směn

„Partnerům na naší platformě nyní nabízíme 50procentní slevu na službu Grason Flexi, kterou mohou využít ke zprostředkování flexibilního personálu a doplnit tak svoje kmenové zaměstnance například pro vykrývání obědových či večerních špiček,” sdělil obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo Petr Indra.

Kvalitu vytipovaných pomocníků zajišťuje v rámci dotčené aplikace propracovaný systém hodnocení podobný tomu, jaký používají alternativní taxislužby typu Uber, Volt a podobně. O poškození dobrého jména podniku v důsledku angažování takovýchto lidí, se proto provozovatelé restaurací rozhodně bát nemusejí. Tím spíš když všichni z nich v pohostinství už dříve pracovali.

„Vždy se jedná o pracovníky, kteří mají už s prací v gastrobyznysu zkušenosti,“ vysvětlil spoluzakladatel Grasonu Karel Mařík. „Jen mají v tuto chvíli jiný zdroj příjmů a nemohou nebo se nechtějí vracet na plný úvazek. Běžně však mají dva až tři podniky, kam skrze aplikaci na směny pravidelně chodí,“ ujistil.