Čína chce ovládnout Středozemní moře. Cesta má vést přes italské přístavy - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Čína chce ovládnout Středozemní moře. Cesta má vést přes italské přístavy

,
Čína chce ovládnout Středozemní moře. Cesta má vést přes italské přístavy

Čína usiluje o rozsáhlé investice do infrastruktury v Itálii. Zapojení Itálie do iniciativy Hedvábné stezky rozděluje italskou vládu. Hnutí pěti hvězd je pro, Liga severu proti. Peking má zájem zejména o investice v italských přístavech. Dlouhodobě by mohl čínský vliv ohrozit konkurenční přístavy na severu Evropy. Rotterdam, Antverpy, Hamburk a Bremerhaven jsou nyní největšími přístavy v EU.

Čína se pokouší ovládnout Středozemní moře a kontejnerovou lodní dopravu přes investice do přístavů v Itálii. I když zatím není nic podepsáno, italské přístavy by mohly plnit klíčovou úlohu pro budování novodobé Hedvábné stezky a navíc by konkurovaly nizozemským a německým přístavům, které jsou nyní v zemích EU největší.

Plánované investice Pekingu rozdělují i italskou vládu. Zatímco levicové Hnutí pěti hvězd je pro finanční injekci z východu, Liga severu se bojí čínské kolonizace, upozornil německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Zapojení do budování Hedvábné stesky má v Itálii podepsat čínský prezident Si ťin-pching 22. března. Zatím ale není jasné, jak bude konkrétní dohoda vypadat. V případě zapojení Itálie by se jednalo o první členskou zemi skupiny G7. To kritizují Spojené státy.

Čína již prostřednictvím firmy Cosco ovládá přístav Pireus v Řecku, který je ale špatně napojen na další logistiku – silniční a železniční.

Největší přístavy Evropy (podle počtu přepravených kontejnerů v roce 2017)
Rotterdam 12,9 milionu
Antverpy 10,0 milionu
Hamburk 8,9 milionu
Bremerhaven 5,5 milionu
Valencie 4,8 milionu
Algeciras 4,4 milionu
Pireus 4,1 milionu

Zdroj: Eurostat

Výhodnější spojení se zbytkem Evropy by představovalo ovládnutí přístavů na severu Itálie. V úvahu přichází Janov nebo Terst, případně Civitavechiia severně od Říma. Největším italským přístavem je Janov, který v roce 2017 odbavil 2,6 milionu kontejnerů.

Po vstupu čínské strany by mohl objem přepravy výrazně vzrůst, jako tomu bylo v případě řeckého Pirea. Zde se počet přepravených kontejnerů mezi roky 2007 a 2017 zvýšil třikrát na 4,1 milionu kontejnerů. Hnutí pěti hvězd je pro vstup Číny do projektu přístavu v Terstu. Na druhou stranu ale hnutí blokuje výstavbu vysokorychlostního železničního tunelu mezi Lyonem a Turínem, který má propojit tratě mezi Francií a Itálií.

Dále čtěte:

Východní apetit: které druhy jsou na pokraji vyhubení kvůli čínskému jídelníčku?

Čínské Silicon Valley se za 10 let ekonomicky vyrovná Británii. Místní z toho mají hrůzu

Kanton, hlavní město provincie Kuang-tung

Ohodnoťte tento článek
Diskuze