Menu Zavřít

Český vzdělávací startup WeBoard získal desetimilionovou investici. Školí zaměstnance pomocí rozhovorů s umělou inteligencí

29. 6. 2022
Autor: WeBoard
  • Startup WeBoard se stal jednou ze tří firem z akcelerátoru venture kapitálové platformy Nation 1, která od fondu získá investici v hodnotě 400 tisíc eur

  • Firma se zabývá online školením zaměstnanců. Ti pomocí AI simulace a rozhovorů s robotem trénují, jak reagovat v konkrétních situacích

  • WeBoard začínal se školením ve virtuální realitě, to však ztroskotalo, protože bylo pro firmy příliš nákladné


Řada zaměstnanců by pravděpodobně na otázku, co si zapamatovali z posledního školení, odpověděla, že nic. Přišel školitel, který několik hodin v kuse proklikával fádní powerpointovou prezentaci a pak rychle ukázal několik postupů práce v naprosto cizím softwaru, jemuž znuděné publikum nerozumělo a dost možná ani nevěnovalo pozornost.

Ostatně data společnosti Grafton hovoří o tom, že o celoživotní vzdělávání má zájem jen třetina pracujících. Naopak téměř polovina zaměstnanců je přesvědčena, že si se svými znalostmi a dovednostmi vystačí i za pět let – nejčastěji jde přitom o lidi z výroby.

Kdyby však firemní školení připomínala dobrodružnou hru na počítači, mohla by situace vypadat o dost jinak, myslí si Radim Tvrdoň, Martin Možnar a Jan Šebesta. Proto na jaře loňského roku založili startup WeBoard, který se věnuje právě interaktivnímu vzdělávání zaměstnanců. A jsou v tom tak dobří, že se zařadili mezi tři projekty, jimž v letošním kole svého akcelerátoru venture kapitálový fond Nation 1 přislíbil finanční podporu. Mimo know-how, jehož se začínající firmě v průběhu spolupráce s týmem profesionálů dostalo, nyní WeBoard získají i částku 400 tisíc eur (téměř 10 milionů korun). Využít ji chtějí ke zdokonalování současného produktu, vývoji nových virtuálních školitelů nebo k expanzi do USA.

Robot si na nikoho nezasedne

V současnosti firmám Tvrdoň a spol. nabízejí robotickou učitelku jménem Aila. Je takřka dokonalá – nikdy se nenaštve, pokud žákům nejde vyřešit jednoduchá úloha, a má nekonečnou trpělivost. Také si na nikoho nezasedne – jedná se totiž o umělou inteligenci (AI). Aila školí lidi prostřednictvím věrohodných simulací nejrůznějších situací, jež mohou v práci nastat. V rámci nich vede se zaměstnancem ,reálný‘ rozhovor, kdy si hraje například na rozzlobeného zákazníka s požadavkem na okamžitou reklamaci zboží, upovídanou paní zdržující frontu anebo na neodbytného cesťáka.

Školství je jako skanzen. Děti připravuje na svět, který už neexistuje, říká zakladatel vzdělávací aplikace Edhance
Přečtěte si také:

Školství je jako skanzen. Děti připravuje na svět, který už neexistuje, říká zakladatel vzdělávací aplikace Edhance

Platforma pak po interakci s Ailou na základě strojového učení následně školeného zaměstnance oznámkuje a poskytne podrobnou zpětnou analýzu jeho výsledků. Spolu se zhodnocením pracovníkových silných a slabých stránek navíc dokáže navrhnout další výcvikové kroky, jež povedou k jeho osobnímu zlepšení.

„Zážitek z klasického online školení v lidech dlouho nezůstane. Proto jsme se rozhodli jít interaktivnější cestou. Rozhovor s Ailou v rámci simulace reálné situace umožňuje školeným zažít si na vlastní kůži různé situace, které je čekají v reálném světě, a osvojit si potřebné dovednosti,“ vysvětluje spoluzakladatel a současný COO WeBoard Martin Možnar.

Aila je rovněž k dispozici kdykoli, konzultuje třeba i o půlnoci. Stačí se přihlásit do aplikace přes internetový prohlížeč na počítači nebo mobilu, zcela nezávisle na časových možnostech firemních školitelů. Program slibuje zábavnou formou pomáhat se získáváním měkkých i tvrdých dovedností a naplňovat tak potenciál zaměstnanců.

Na nich sice již řada zaměstnanců pracuje, i tak ale v tomto ohledu mají Češi značné rezervy. Svůj obor u nás studuje více do hloubky 62 procent pracovníků, přičemž 60 procent dalších se rozvíjí, i pokud jde o oblast nových technologií. Právě ty podle Světového ekonomického fóra změní do roku 2025 až 85 milionů pracovních míst po celém světě.

A kdo tu VR zaplatí?

V minulosti bylo vedení WeBoardu přesvědčeno, že ideální řešení problematiky školení zaměstnanců představuje virtuální realita (VR). S ní však startup kvůli její technické a finanční náročnosti částečně narazil. „Ne každá firma si může dovolit brýle a všechnu potřebnou techniku. WeBoard se tedy vedle VR vydal inovativní cestou, při které se podařilo zachovat interaktivitu a využitelnost produktu pomocí digitální persony. Díky tomu je celé řešení daleko přístupnější širšímu publiku,“ říká Petra Gordan, senior associate v Nation 1. Ta zároveň zdůrazňuje, že týmu kolem Tvrdoně plně důvěřuje a očekává, že již brzy pronikne i do dalších zemí.

Kromě Aily nabízí společnost ještě LaunchBoard, tedy nástroj usnadňující novým zaměstnancům orientaci ve firemním prostředí, a MetaBoard, což je její historicky první školicí program pro virtuální realitu.

Aby firmy vyklíčily

Ve vzdělávání své zaměstnance podporuje skoro třetina tuzemských firem, a to především v oblasti IT a podnikových služeb. Patří mezi ně například Alza, Česká spořitelna a zdejší pobočky McDonaldu. Ostatně, všechny tři řešení WeBoardu velmi dobře znají, neboť s ním již nějakou dobu spolupracují. Ale jelikož se trio podnikatelů toužebně dívá na americký trh, rozhodlo se přihlásit do akcelerátoru. Nation 1 jejich startup vybrali ještě s dalšími sedmi firmami.

Společenský jako robot. Umělá inteligence učí autistické děti sociálním dovednostem
Přečtěte si také:

Společenský jako robot. Umělá inteligence učí autistické děti sociálním dovednostem

„Spoluzakladatelé Martin Možnar i Radim Tvrdoň mají mnohaleté zkušenosti s vývojem aplikací a jejich produkt je již od začátku světový unikát. Mají před sebou velkou výzvu v podobě expanze do Spojených států a nutnosti posílit tým. To vše a diskuze nad tím, jak nejlépe prodat jejich produkt, bylo součástí našich setkání během akcelerace. Věříme, že uspějí, a proto jsme se rozhodli poskytnout pre-seed investici, díky které se nyní mohou plně soustředit na vytyčené cíle,“ komentuje rozhodnutí Nation 1 zaměřeného na startupy v rané fázi vývoje partnerka fondu Petra Končelíková.

BRAND24

Spolu s dalšími dvěma investory Markem Moravcem a Jaroslavem Trojanem mají na podporu dalších 1,5 milionu eur. V rámci deseti let by pak chtěli do začínajících firem se sídlem v Česku a globální vizí zainvestovat celkem 35 milionů. To odpovídá rozvoji asi čtyř desítek startupů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).