České vrtulníky skončily v Libyi. Přes zákaz OSN

Ondřej Stratilík 08. srpna 2016, 01:22  -  Ondřej Stratilík
08. srpna 2016, 01:22

Nepotřebné bitevníky z Náměště nad Oslavou putovaly do rozklížené severoafrické země přes Spojené arabské emiráty.

S bitevními vrtulníky Mi-24/35 už česká armáda nepočítá. Šest jich před sedmi lety darovala afghánské armádě, dalších sedm v roce 2012 prodala svému státnímu podniku LOM Praha za celkových 34,5 milionu korun.

A dlouho se nevědělo, co bude LOM se stroji dělat. Debaty ukončila zpráva Úřadu pro odzbrojovací záležitosti OSN za rok 2015. Z ní vyplývá, že helikoptéry získaly Spojené arabské emiráty. „Sedm vrtulníků Mi-24V jsme tam prodali v souladu s povolením k obchodování s vojenským materiálem a platnou licencí vydanou ministerstvem průmyslu,“ potvrzuje Michal Jágrik, marketingový ředitel podniku LOM Praha. „Spojené arabské emiráty byly koncovým zákazníkem. Vrtulníky jsme prodali neletuschopné před generální opravou,“ upřesňuje.

Obrana: My nic, to on

Jenže, jak poznamenal mezinárodní vojenský týdeník IHS Jane´s Defence Weekly, armáda Spojených arabských emirátů žádné bitevníky z České republiky neprovozuje. Navíc pořízení helikoptér sovětské konstrukce se jeví nelogicky, tamější vzdušné síly se spoléhají na západní techniku. Co se týče vrtulníkového letectva, jde konkrétně o útočné stroje AH-64 Apache a dopravní blackhawky.

Spojené arabské emiráty tak velmi pravděpodobně české vrtulníky opravily a dále přeprodaly do Libye. Potud nejde o nic divného. Zprostředkovatelé si přišli na několikaprocentní marže a koncový zákazník je spokojený, že dostal techniku, jíž potřebuje.

Jenže je tu poměrně zásadní zádrhel. Už od února 2011 platí embargo OSN na prodej vojenské techniky do velmi nestabilní Libye. Zmítá jí občanská válka rozdmýchávána útoky radikálů z takzvaného Islámského státu. V posledních dnech se do útoků proti džihádistům zapojilo i letectvo USA.

Vrtulníky Mi-24/35 v české armádě
V současnosti mají české vzdušné síly posledních 17 bitevních vrtulníků sovětské a ruské výroby, jejichž konstrukce pochází z konce 60. let. Operují ze základny Sedlec u Náměště nad Oslavou. Během několika let by je měly nahradit víceúčelové stroje západní výroby.

„LOM Praha žádný nepovolený prodej neprovedl. Pokud zákazník prodal vrtulníky dále do Libye, porušil embargo on, nikoliv LOM,“ myje si ruce Jan Pejšek, mluvčí ministerstva obrany.

Věcí se už nicméně zabývá i expertní panel OSN dohlížející na dodržování embarga. Podle dřívějších vyjádření jeho zástupců zkoumá nejen transfer helikoptér Mi-24, ale i jiné dodávky stíhaček Mig-21 a dopravních vrtulníků Mi-8. „Těžko říct, jestli české helikoptéry v Libyi bojují. Záleží, v jakém technickém stavu byly, mohly třeba posloužit i jako zdroj náhradních dílů,“ přemítá jeden ze zástupců českého obranného průmyslu.

Česko jako Bělorusko

Pro Spojené arabské emiráty však operace s českými stroji nebyla první, předloni si takhle pořídily čtyři Mi-24P z Běloruska. „Ani o těch není známo, že by sloužily v emirátech,“ upozorňuje IHS Jane´s Defence Weekly. Později se na internetu začaly objevovat snímky repasovaných strojů Mi-24P v barvách libyjského letectva.

Spekulace potvrzuje i tamější on-line deník Libya Herald. Jeho reportéři zachytili nejen přílet velkého transportního letounu Iljušin Il-76 s vojenským nákladem ze Spojených arabských emirátů do Tobruku, ale zjistili i to, že Abu Dhabí přislíbilo dodat do Libye dvě várky bitevních helikoptér.

Cenu nezveřejnili

Na otázku, kolik peněz prodejem sedmi strojů do Spojených arabských emirátů podnik LOM Praha vydělal, jeho zástupci neodpověděli. Už v minulosti podobné dotazy odbíjeli s tím, že jde o obchodní tajemství. Zisk ale pravděpodobně nebyl kdovíjak vysoký. LOM zafungoval pouze jako zprostředkovatel. Od české armády odkoupil nepotřebné helikoptéry a aniž by na nich provedl zásadnější opravy, poslal je do Spojených arabských emirátů.

Je pravděpodobné, že podobný postup zvolí i v budoucnu, kdy se české vzdušné síly budou zbavovat posledních 17 bitevníků Mi-24/35. I přes jejich silné pancéřování a palebnou sílu s nimi generální štáb dále nepočítá – chce se se alespoň částečně vyvázat ze závislosti na ruském průmyslu. Vrtulníky Mi-24/35 v první vlně nahradí tucet víceúčelových a vyzbrojených strojů západní výroby, později by se do českých vzdušných měly dostat i čistokrevné útočné stroje.

Čtěte dále:

Český bitevní vrtulník má nejlepší kamufláž v NATO

Vrtulníky za 10 miliard? Armáda oslovila Jižní Koreu

Bagdád chce české instruktory i letecké návodčí


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 1.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude…
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše dlouhodobá Škoda Fabia vám to ukáže
Technologie
AMD má možná „superAPU“ s HBM2 a 1792 shadery. Kolem je ale hodně otazníků
Cnews FM #173: O mobilech ve školách, Amazonu a digitalizaci [podcast]
Seznámení s routerem Asus RT-AC86U (uživatelská recenze)
Intel začíná brát vážně ovladače GPU. Lepší výkon a „launch driver“ pro Ōkami HD
Nejlepší mobil od LG je v Česku. V30 má příliš sebevědomovou cenu
Hry pro příležitostné hráče