Čas provětrat peněženku. Češi se v příštích měsících chystají utrácet za oblečení, boty i dovolenou, vyplývá z průzkumu Twista - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Čas provětrat peněženku. Češi se v příštích měsících chystají utrácet za oblečení, boty i dovolenou, vyplývá z průzkumu Twista

,
Čas provětrat peněženku. Češi se v příštích měsících chystají utrácet za oblečení, boty i dovolenou, vyplývá z průzkumu Twista
Zdroj: CC BY 2.0: Andrew Malone; Flickr
  • Během letních měsíců hodlají Češi utrácet víc než v průběhu těch přešlých

  • Průzkum tuzemského fintechu Twisto odhalil, že nejvíce peněz dají za nákup oblečení a obuvi

  • Dovolenou – ať už doma, či v zahraničí – chtějí tradičně hradit ze svých úspor. Pomocí úvěrů mají v úmyslu financovat nákup domácích spotřebičů či elektroniky

  • Nakupování online se Češi rozhodně nevzdají. Například právě boty a oblečení ale budou shánět v kamenných prodejnách

Pandemie naštěstí dále slábne, téměř vše je již otevřeno, léto právě začalo, a tak je nejvyšší čas začít zase utrácet. Přesně tak se v nejbližší době hodlají zařídit dvě třetiny Čechů. Alespoň podle průzkumu, který si nechal zpracovat tuzemský startup Twisto, jenž stojí za stejnojmennou platební aplikací.

Z údajů, které pro dotčenou firmu sesbírala na vzorku jednoho tisíce respondentů během května společnost Perfect World, vyplývá, že v následujících měsících míní více než doposud své peněženky zatížit na 65 procent spotřebitelů. Ti se budou nejčastěji shánět po oblečení (34 procent dotázaných), respektive po nové obuvi (32 procent).

Složili se investoři i banka. České Twisto získalo 650 milionů, peníze chce vynaložit na další rozvoj

„Potvrzuje se tak, že během pandemie lidé šetřili zejména na svém zevnějšku – částečně protože nebylo kam nové oblečení nosit a částečně kvůli zavřeným obchodům a nemožnosti si oblečení v obchodě rovnou vyzkoušet,“ uvádí Twisto.

Dovolená v Česku hrazená z vlastních úspor

K letním měsícům tradičně patří, respektive ještě do doby před pandemií patřila i dovolená. Ta loňská se v případě většiny z nás udála v Česku, a příliš velké rozdíly nelze pravděpodobně očekávat ani letos. K variantě trávit volné dny pobýváním nikoliv přímo doma, ale stále v tuzemsku se kloní hned 29 procent populace. To je o sedm procent více, než kolik lidí plánuje vyrazit během letních měsíců k moři nebo za jinými zahraničními lákadly.

„Dovolenou budou Češi financovat spíše ze svých úspor – v případě dovolené v Česku zhruba z poloviny, nákladnější zahraniční dovolenou zhruba ze 70 procent,“ vyplývá z průzkumu. Zvýší se rovněž jejich výdaje na zábavu. Každý pátý má úmyslu zajít si po delší pauze do zoo či vzít rodinu do nějakého zábavního parku. Jen o trochu méně lidí se chystá v létě na festival, koncert či do divadla.

Chybu v doručení zákazník vždy vnímá jako selhání e-shopu, říká šéf kurýrní služby DoDo a startupový investor Michal Menšík

Úvěrům se nicméně v souvislosti s letními radovánkami obvykle vyhýbají, neboť tuto formu financování používají na nákup pragmatičtějších věcí, a sice spotřebičů pro domácnost a další elektroniky. Velké bílé zboží typu ledniček, praček a myček si chce v příštích měsících koupit 17 procent respondentů, přičemž zhruba v každém osmém případě budou lidé sahat po koupi na splátky.

„Úvěry si také lidé často plánují brát na splátky již existujících úvěrů. Ty musí splácet téměř každý desátý Čech a další úvěr si na jejich splacení musí vzít 10 procent z nich. Devět procent respondentů zároveň aktuálně neví, čím bude úvěry splácet.“ Z toho vyplývá nebezpečný fakt – řada Čechů podceňuje riziko sklouznutí do takzvané dluhové spirály a vystavuje se nebezpečí následné exekuce.

Boty a oblečení opět z kamenných obchodů

Na věčnou otázku, zda i po pandemii zůstanou Češi věrní nakupování online – kteréžto odvětví podle informací Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vloni z pohledu tržeb meziročně vyrostlo o 26 procent – dostalo Twisto prostřednictvím průzkumu poměrně detailní odpověď. Data ukazují, že přes internet budou nadále objednávat zejména takové zboží, které není potřeba dopředu vyzkoušet a jehož nabídka bývá na jednotlivých e-shopech větší než v obyčejných kamenných prodejnách.

Týká se to již uvedených ledniček a dalších spotřebičů, kosmetiky, sportovních potřeb nebo knih. Naopak u oblečení a obuvi bude 60 procent z nich preferovat fyzickou formu nakupování. V případě potravin jsou oba tábory spotřebitelů velké zhruba stejně.