zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Platební karty nebo hotovost?
Platební karty nebo hotovost?
Autor: Profimedia.cz

Bezhotovostní společnost a příběhy z devadesátek

28. října 2017, 17:00 - Miroslav Zámečník
 Platební karty nebo hotovost?
Platební karty nebo hotovost?
Autor: Profimedia.cz
28. října 2017, 17:00

Buďte bez obav, hotovost si vzít nenecháme. Nemusí být sexy, ale těžko ji zatížíte negativními úrokovými sazbami. Mimo jiné. Měl jsem kdysi kolegu, který miloval plastic money, platební karty. Když mu jedna banka za druhou nabízela „zlaté“ kreditky, byl z toho v sedmém nebi. Ne kvůli výhodám, které poskytovaly, i když i ty by se našly, ale hlavně pro ten pocit, když s nimi mohl platit.

Vytáhl peněženku, v níž měl karty seřazené pěkně vedle sebe, a nonšalantním nacvičeným pohybem ji posunul k číšníkovi, aby zaplatil útratu, která odpovídala asi tak tříhodinové minimální mzdě. Zrovna tyhle obnosy bylo sice praktičtější platit v hotovosti rovnou včetně spropitného, ale to by si nepřipadal jako lepší člověk. Legrační moment spočíval v tom, že sice platil zlatou kartou, ale zapomínal dávat tomu odpovídající dýško. Za nic na světě si nenechal vysvětlit, že díky téhle kombinaci vypadá v očích toho jediného z přítomných, na kterého mohl zapůsobit, jako idiot, protože ti ostatní to dávno věděli. Jasně že je to příběh z devadesátek.

V zemích obvykle označovaných jako vyspělé už dlouho není zvykem platit bankovkami s vysokou denominací, natožpak nosit u sebe vysoké částky v hotovosti a dávat to ostentativně najevo. V náprsních kapsách nosí štůsky bankovek v lepším případě jenom burani špatné provenience nebo mafiáni; od jisté částky nejsou platby v hotovosti v civilizovaném světě akceptovány vůbec. Tím zaniká v případě významnějších transakcí ta nejpodstatnější výhoda hotovosti, jíž je anonymita.

V jiném příběhu, opět devadesátkovém, se jiný kolega nezdráhal platit kartou ani tam, kde ale úplně všichni platili hotově, protože zanechávat za sebou elektronickou stopu opravdu nebylo prozíravé. Nedosti na tom, tenhle člověk platil v podniku s děvčaty u tyče firemní kartou a ještě trval na tom, že jde o legitimní výdaj z jeho „expense account“. No, nebyl.

Držení hotovosti sice není spojeno s nulovými náklady, dokonce ani v časech hrubě negativních úrokových sazeb na termínovaných vkladech, natož běžných účtech, nicméně je svého druhu obranou před negativními nominálními úrokovými sazbami. A o to tady principiálně jde.


Kenneth Rogoff z Harvardu: Nechci zrušit veškerou hotovost, jen velké bankovky


Principiálním důvodem a obhajobou zrušení hotovosti není snad ani obrana mravnosti, a už vůbec ne hygienické důvody. Užmoulané bankovky samozřejmě fungují jako nosiči bakterií, ale ani hygienici v tropických zemích to nevidí jako problém, kvůli kterému by nespali. V takové Indii, kde přes noc loni zrušili staré rupiové pětistovky a tisícovky (jedna indická rupie představuje asi třicet haléřů), nikdo ani náhodou neargumentoval tímhle. A to se bavíme o zemi, kde přes půl miliardy lidí vykonává potřebu mimo objekty k tomu určené, ať již veřejné, či soukromé, a kde se nejpopulárnější film letošního léta jmenoval Toilet, Ek Prem Katha a chybějící latrína představovala klíčovou zápletku téhle bollywoodské romance.

Ale zpátky od absentujících latrín k bezhotovostní společnosti. Hlavním argumentem zrušení bankovek v Indii byl boj s „black money“, tedy s nezdaněnými penězi, přičemž staré pětistovky a tisícovky představovaly podle loňské výroční zprávy centrální banky Reserve Bank of India (RBI) asi 86 procent nominální hodnoty oběživa v zemi. Tohle opatření sice vyvolalo v indické ekonomice docela obstojný chaos a zcela jistě bylo jednou z příčin zpomalení indického tempa růstu v několika čtvrtletích, ale nedá se říct, že by výměna bankovek (s celkovými limity na osobu) naplnila deklarované cíle.

Podle zprávy RBI ze srpna letošního roku se do bank vrátilo 99 procent zrušených bankovek. Ačkoli se jistě pro stínovou ekonomiku často používaly, našly si cestu zpátky do oběhu. „Selhání epických proporcí“ je trefné konstatování, a to byla demonetizace prezentována jako předehra k bezhotovostní společnosti.


Přijdeme o peníze? Díl 3.


V čem je ten půvab? Z pohledu uživatele nepochybně pohodlí, a když Češi vidí novinku, která je uživatelsky přátelská, přijímají ji velmi ochotně. Ačkoli jinak jsme ve finančních otázkách vyložené „konzervy“, bezkontaktní karty se tady ujaly jako málokde jinde na světě. To ale neznamená, že se řítíme k přijímání samotného konceptu bezhotovostní společnosti. Češi jsou podle posledního mezinárodního průzkumu nizozemské finanční skupiny ING z dubna 2017 mírně nad evropským průměrem i v hotovostních platbách. 88 procent dotazovaných platilo v hotovosti v posledních třech dnech a jen 36 procent by si dovedlo představit, že by se „bez hotovosti klidně obešli, kdyby to bylo na nich“.

Češi jsou si dobře vědomi toho, že hotovost není nezbytně bezpečnější, ale dává jim soukromí, tedy diskrétnost anonymity, což uvádí jako přednost 66 procent dotazovaných, tedy přesně na evropském průměru. Pozoruhodná věc, s poměrně dalekosáhlými implikacemi, je postoj Němců. Vůči elektronické stopě jsou daleko vnímavější a hotovost vnímá jako diskrétnější 86 procent respondentů, tedy zdaleka nejvíc před Rakouskem (83 procent) a Španělskem (74 procent).

Němci jsou navíc národ spořivý, který sklon k úsporám stále chápe jako jednu z archetypálních germánských ctností. Takže s přechodem na bezhotovostní společnost, která by mimo jiné prostřednictvím negativně úročených elektronických peněz přinutila obyvatelstvo a firmy k utrácení, to v Evropě nebude nijak horké. To už pro Německo, které konzistentně odmítá platit schodky jiných zemí („transferovou unii“), ale především je historicky mimořádně citlivé na cokoli, co zavání inflací, v širším pojetí na manipulaci s tiskárnou peněz, úplné tabu. Dokud Němci nezmění svůj názor, z tohohle mraku pršet nebude.

Dále čtěte:

Rušit, nebo nerušit? Debatu o hotovosti zachvátila hysterie

Plné kapsy. Evropané se odmítají vzdát hotovosti, trend je ale zřejmý



Čtěte také

Události  Tým Avastu a ČVÚT

Úder odvrácené straně. Češi pomohli hacknout hackery

Česko má šanci stát se lídrem v kybernetické bezpečnosti, připsalo si první velký zářez.…

před 3 hodinami

Události  Uzavřená stanice, ilustrační foto

USA, Francie a Rusko plánují evakuaci svých občanů z koronavirem sužovaného Wu-chanu

Spojené státy, Francie a Rusko plánují evakuaci svých občanů z čínského města Wu-chan,…

25. ledna 2020

Události  Hackathon k dálničním známkám, ilustrační foto

Hackathon k dálničním známkám: práce na systému jdou podle plánu

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, kterých se v rámci veřejného…

25. ledna 2020

Emisní povolenky, ilustrační foto

Výnosné povolenky. Obrat obchodů loni stoupl na rekord

Obrat obchodů s emisními povolenkami v loňském roce celosvětově vzrostl o 34 procent na…

25. ledna 2020

 Marian Jurečka

Výborného vystřídal v čele lidovců Jurečka, chce odstranit poraženectví

Opoziční KDU-ČSL povede poslanec a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka. Delegáti…

25. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče