Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

Blíží se oslavy čínského nového roku 2019 ve znamení zemského vepře 25.- 28.1.2019

Široké veřejnosti se v Praze, Ostravě a Olomouci představí nevšední kultura Číny, její…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Ani milion elektromobilů. Rakousko se obejde bez jádra a uhlí i v době aut na baterky

11. září 2017, 15:04  -  frn
11. září 2017, 15:04

Stesky kritiků masivního rozšíření elektromobilů, že taková auta stejně využívají elektrickou energii, jež se vyrábí spalováním uhlí nebo zemního plynu, případně pochází z jaderných elektráren, jsou podle rakouského klubu Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ) neopodstatněné. Při milionu aut na elektrický pohon stoupne spotřeba elektřiny v sousední zemi o 2,6 terrawatthodiny, což je pouze 3,6 procenta celoroční spotřeby země, tvrdí VCÖ.

Přechod od automobilů se spalovacími motory na ty s elektromotory má samá pozitiva, tvrdí rakouské sdružení Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ). Ve své zprávě „Faktencheck E-Mobilität“ nevyzdvihuje jen ekologické výhody (například snížení emisí oxidu uhličitého o 70 až 90 procent), ale i finanční. Provoz elektromobilu má ročně majitelům ušetřit v průměru 500 až 600 eur (13 až 16 tisíc korun) jen na provozu za pohonné hmoty.

Klub ale zejména vyvrací „mýtus“, že masivní rozšíření elektromobilů způsobí vyšší spotřebu elektrické energie, která se stejně vyrábí v uhelných a jaderných elektrárnách.

„Zvýšení podílu elektromobilů na 20 procent všech osobních vozů v Rakousku, což by znamenalo jeden milion vozů, bude znamenat zvýšení spotřeby elektřiny o 3,6 procenta ročně,“ tvrdí autor zprávy Georg Günsberg. Je to dáno hlavně tím, že energetická účinnost elektromotorů je mnohem vyšší než u spalovacích motorů.

Takové zvýšení poptávky po elektřině nemusí být uspokojeno z uhelných, plynových nebo jaderných elektráren, ale vystačí na to výstavba nových obnovitelných zdrojů. Při jednom milionu elektromobilů by se jednalo o 2,6 terrawatthodiny, což by pokrylo 372 větrných turbín.

Energetické nároky na elektromobilitu:

Zdroj: faktencheck-energiewende.at

Pokud by v Rakousku jezdila všechna osobní auta na elektřinu, tedy 5 milionů vozů, spotřeba energie by stoupla o 18 procent, což by mohlo pokrýt 1857 nových větrníků o výkonu 3 megawattů, vypočetl klub na základě dat technické univerzity ve Vídni a svých kalkulací. Propočet počítá s průměrným ročním nájezdem aut ve výši 13 tisíc kilometrů.

Z rozšíření elektromobility by profitovala i ekonomika, například firmy, které vyvíjejí baterie, a výrobci kabelů a informačních technologií. Do roku 2030 by se mohlo jednat o 33 900 nových pracovních míst, jež by generovaly 3,1 miliardy eur. Do toho se nepočítají úspory za dovoz fosilních paliv. Navíc elektromotory jsou tišší a neprodukují oxidy dusíku.

V Rakousku bylo v první polovině roku 2017 nově přihlášeno jen 1,4 procenta elektromobilů ze všech nových registrací a podle agentury APA Rakušané tomuto trendu ukazují dlouhý nos.

Šéf VCÖ Ingmar Höbart nicméně tvrdí, že 94 procent veškerých jízd automobilem v Rakousku je kratší než 50 kilometrů, proto není důvod se plně elektrických automobilů bát.

Nástup bezemisních elektromobilů zpochybnil nedávno v rakouském deníku Die Presse Günther Krause, který byl v letech 1991 až 1993 v Německu ministrem dopravy. Zejména Německo je příkladem země, které nemůže spoléhat na vodní elektrárny jako Norsko nebo jaderné jako Francie. Proto v Německu stále více než padesát procent energie pochází z fosilních zdrojů.

„Pokud se spotřeba energie kvůli elektromobilům zvýší, emise se v městských centrech sníží, celkově se ale zvýší,“ varoval. Rakousko přitom část elektřiny dováží právě z Německa a také z České republiky.

Dále čtěte:

Bez uhlí, ropy a jádra. Elita vymyslela plán

Rakousko couvá ze „zelené utopie“, jádro už je zase dobré

V létě stejně jako v zimě. Rakousko je na hraně blackoutu



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdo vlastní české hokejové kluby?
Co všechno ovlivnilo zvýšení minimální mzdy letos v lednu?
Vrácení daní 2019 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Změny v oddlužení a nezabavitelné minimum v roce 2019
Proč není čistá voda skutečně čistá?
Auta
Škoda Scala je o 70 tisíc dražší než Rapid. Jak si ale…
Mercedes-Benz v ČR opět jedničkou
Videodojmy: Ford Mustang Bullitt
Galerie: Podívejte se, jak v průběhu času rostly ledvinky na BMW řady 7
Nejvíce a nejméně prodávané značky na evropském trhu v roce 2018: VW je suverénní
Technologie
Facebook odstranil stovky manipulativních stránek a účtů ovládaných Ruskem
KVÍZ: Jak dobře znáte seriál Přátelé?
Televizory Sony pro rok 2019: první 8K a dva OLEDy
Proč není čistá voda skutečně čistá?
WD Black SN750: nové highendové NVMe moduly od Western Digital s chladičem EKWB
Hry pro příležitostné hráče