zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Autor: Profimedia.cz

Ani milion elektromobilů. Rakousko se obejde bez jádra a uhlí i v době aut na baterky

11. září 2017, 15:04  -  frn
Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Autor: Profimedia.cz
11. září 2017, 15:04

Stesky kritiků masivního rozšíření elektromobilů, že taková auta stejně využívají elektrickou energii, jež se vyrábí spalováním uhlí nebo zemního plynu, případně pochází z jaderných elektráren, jsou podle rakouského klubu Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ) neopodstatněné. Při milionu aut na elektrický pohon stoupne spotřeba elektřiny v sousední zemi o 2,6 terrawatthodiny, což je pouze 3,6 procenta celoroční spotřeby země, tvrdí VCÖ.

Přechod od automobilů se spalovacími motory na ty s elektromotory má samá pozitiva, tvrdí rakouské sdružení Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ). Ve své zprávě „Faktencheck E-Mobilität“ nevyzdvihuje jen ekologické výhody (například snížení emisí oxidu uhličitého o 70 až 90 procent), ale i finanční. Provoz elektromobilu má ročně majitelům ušetřit v průměru 500 až 600 eur (13 až 16 tisíc korun) jen na provozu za pohonné hmoty.

Klub ale zejména vyvrací „mýtus“, že masivní rozšíření elektromobilů způsobí vyšší spotřebu elektrické energie, která se stejně vyrábí v uhelných a jaderných elektrárnách.

„Zvýšení podílu elektromobilů na 20 procent všech osobních vozů v Rakousku, což by znamenalo jeden milion vozů, bude znamenat zvýšení spotřeby elektřiny o 3,6 procenta ročně,“ tvrdí autor zprávy Georg Günsberg. Je to dáno hlavně tím, že energetická účinnost elektromotorů je mnohem vyšší než u spalovacích motorů.

Takové zvýšení poptávky po elektřině nemusí být uspokojeno z uhelných, plynových nebo jaderných elektráren, ale vystačí na to výstavba nových obnovitelných zdrojů. Při jednom milionu elektromobilů by se jednalo o 2,6 terrawatthodiny, což by pokrylo 372 větrných turbín.

Energetické nároky na elektromobilitu:

Energetické nároky na elektromobilitu. ( Autor: faktencheck-energiewende.at )

Zdroj: faktencheck-energiewende.at

Pokud by v Rakousku jezdila všechna osobní auta na elektřinu, tedy 5 milionů vozů, spotřeba energie by stoupla o 18 procent, což by mohlo pokrýt 1857 nových větrníků o výkonu 3 megawattů, vypočetl klub na základě dat technické univerzity ve Vídni a svých kalkulací. Propočet počítá s průměrným ročním nájezdem aut ve výši 13 tisíc kilometrů.

Z rozšíření elektromobility by profitovala i ekonomika, například firmy, které vyvíjejí baterie, a výrobci kabelů a informačních technologií. Do roku 2030 by se mohlo jednat o 33 900 nových pracovních míst, jež by generovaly 3,1 miliardy eur. Do toho se nepočítají úspory za dovoz fosilních paliv. Navíc elektromotory jsou tišší a neprodukují oxidy dusíku.

V Rakousku bylo v první polovině roku 2017 nově přihlášeno jen 1,4 procenta elektromobilů ze všech nových registrací a podle agentury APA Rakušané tomuto trendu ukazují dlouhý nos.

Šéf VCÖ Ingmar Höbart nicméně tvrdí, že 94 procent veškerých jízd automobilem v Rakousku je kratší než 50 kilometrů, proto není důvod se plně elektrických automobilů bát.

Nástup bezemisních elektromobilů zpochybnil nedávno v rakouském deníku Die Presse Günther Krause, který byl v letech 1991 až 1993 v Německu ministrem dopravy. Zejména Německo je příkladem země, které nemůže spoléhat na vodní elektrárny jako Norsko nebo jaderné jako Francie. Proto v Německu stále více než padesát procent energie pochází z fosilních zdrojů.

„Pokud se spotřeba energie kvůli elektromobilům zvýší, emise se v městských centrech sníží, celkově se ale zvýší,“ varoval. Rakousko přitom část elektřiny dováží právě z Německa a také z České republiky.

Dále čtěte:

Bez uhlí, ropy a jádra. Elita vymyslela plán

Rakousko couvá ze „zelené utopie“, jádro už je zase dobré

V létě stejně jako v zimě. Rakousko je na hraně blackoutu



Čtěte také

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 6 hodinami

Microsoft, ilustrační foto

Bezpečností chyba v Microsoftu. Ze serverů uniklo 250 milionů tajných záznamů

Špatná konfigurace serverů způsobila, že si mohl kdokoliv přečíst záznam komunikace mezi…

23. ledna 2020

 Zlato - ilustrační foto

Těžaři zlata zelenají. Investoři chtějí obchodovat s kovem s nulovou uhlíkovou stopou

Svět investic do zlata má nový trend. Dal by se nazvat touhou po zeleném zlatě. Nejde tu…

23. ledna 2020

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

 Hypotéka - ilustrační foto

Nejhorší výsledky za pět let. Objem hypoték loni klesl o 17 procent

Objem poskytnutých hypoték klesl loni o 17 procent na 181,6 miliardy korun a jejich počet…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Hry pro příležitostné hráče