Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Autor: Profimedia.cz

Ani milion elektromobilů. Rakousko se obejde bez jádra a uhlí i v době aut na baterky

11. září 2017, 15:04  -  frn
Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Tesla S se prohání v rakouském Tyrolsku.
Autor: Profimedia.cz
11. září 2017, 15:04

Stesky kritiků masivního rozšíření elektromobilů, že taková auta stejně využívají elektrickou energii, jež se vyrábí spalováním uhlí nebo zemního plynu, případně pochází z jaderných elektráren, jsou podle rakouského klubu Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ) neopodstatněné. Při milionu aut na elektrický pohon stoupne spotřeba elektřiny v sousední zemi o 2,6 terrawatthodiny, což je pouze 3,6 procenta celoroční spotřeby země, tvrdí VCÖ.

Přechod od automobilů se spalovacími motory na ty s elektromotory má samá pozitiva, tvrdí rakouské sdružení Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ). Ve své zprávě „Faktencheck E-Mobilität“ nevyzdvihuje jen ekologické výhody (například snížení emisí oxidu uhličitého o 70 až 90 procent), ale i finanční. Provoz elektromobilu má ročně majitelům ušetřit v průměru 500 až 600 eur (13 až 16 tisíc korun) jen na provozu za pohonné hmoty.

Klub ale zejména vyvrací „mýtus“, že masivní rozšíření elektromobilů způsobí vyšší spotřebu elektrické energie, která se stejně vyrábí v uhelných a jaderných elektrárnách.

„Zvýšení podílu elektromobilů na 20 procent všech osobních vozů v Rakousku, což by znamenalo jeden milion vozů, bude znamenat zvýšení spotřeby elektřiny o 3,6 procenta ročně,“ tvrdí autor zprávy Georg Günsberg. Je to dáno hlavně tím, že energetická účinnost elektromotorů je mnohem vyšší než u spalovacích motorů.

Takové zvýšení poptávky po elektřině nemusí být uspokojeno z uhelných, plynových nebo jaderných elektráren, ale vystačí na to výstavba nových obnovitelných zdrojů. Při jednom milionu elektromobilů by se jednalo o 2,6 terrawatthodiny, což by pokrylo 372 větrných turbín.

Energetické nároky na elektromobilitu:

Energetické nároky na elektromobilitu. ( Autor: faktencheck-energiewende.at )

Zdroj: faktencheck-energiewende.at

Pokud by v Rakousku jezdila všechna osobní auta na elektřinu, tedy 5 milionů vozů, spotřeba energie by stoupla o 18 procent, což by mohlo pokrýt 1857 nových větrníků o výkonu 3 megawattů, vypočetl klub na základě dat technické univerzity ve Vídni a svých kalkulací. Propočet počítá s průměrným ročním nájezdem aut ve výši 13 tisíc kilometrů.

Z rozšíření elektromobility by profitovala i ekonomika, například firmy, které vyvíjejí baterie, a výrobci kabelů a informačních technologií. Do roku 2030 by se mohlo jednat o 33 900 nových pracovních míst, jež by generovaly 3,1 miliardy eur. Do toho se nepočítají úspory za dovoz fosilních paliv. Navíc elektromotory jsou tišší a neprodukují oxidy dusíku.

V Rakousku bylo v první polovině roku 2017 nově přihlášeno jen 1,4 procenta elektromobilů ze všech nových registrací a podle agentury APA Rakušané tomuto trendu ukazují dlouhý nos.

Šéf VCÖ Ingmar Höbart nicméně tvrdí, že 94 procent veškerých jízd automobilem v Rakousku je kratší než 50 kilometrů, proto není důvod se plně elektrických automobilů bát.

Nástup bezemisních elektromobilů zpochybnil nedávno v rakouském deníku Die Presse Günther Krause, který byl v letech 1991 až 1993 v Německu ministrem dopravy. Zejména Německo je příkladem země, které nemůže spoléhat na vodní elektrárny jako Norsko nebo jaderné jako Francie. Proto v Německu stále více než padesát procent energie pochází z fosilních zdrojů.

„Pokud se spotřeba energie kvůli elektromobilům zvýší, emise se v městských centrech sníží, celkově se ale zvýší,“ varoval. Rakousko přitom část elektřiny dováží právě z Německa a také z České republiky.

Dále čtěte:

Bez uhlí, ropy a jádra. Elita vymyslela plán

Rakousko couvá ze „zelené utopie“, jádro už je zase dobré

V létě stejně jako v zimě. Rakousko je na hraně blackoutu



Čtěte také

 Logo Britské národní loterie

Branson, Dánové a Komárek. Sazka chce naskočit do souboje o britskou národní loterii

V příštím roce vypíše britská komise pro hazardní hry nový tendr na provozování národní…

před 7 hodinami

Výstavba větrného parku, ilustrační foto

Bod zlomu: dánský Ørsted staví pro Němce první větrný park bez státní pomoci

První větrný park na moři, který se staví bez státní podpory, má být hotov v roce 2025.…

10. prosince 2019

 Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová

TOP 09 chce prošetřit dotace pro Agrofert, podala podnět na Vrchní státní zastupitelství

TOP 09 dnes podala podnět Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze, aby prošetřilo, zda…

10. prosince 2019

Praha  Demonstrace za odstoupení premiéra

Milion chvilek chystá v Praze další demonstraci, pozve zástupce opozice

Spolek Milion chvilek, který pořádá dnešní demonstraci na pražském Václavském náměstí,…

10. prosince 2019

 Liberecký provoz výrobce biopaliv Temperatior

Nadšení střídá kocovina. Investice do biopaliv se zastavily

Biolíh z kukuřice nebo cukrové řepy a řepková bionafta. To jsou nejznámější zástupci…

10. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zkrácený úvazek je „in“
Elektřina budoucnosti
Kdy vám o Vánocích dorazí balíček?
Přehled slev u stavebních spořitelen: Vyplatí se vůbec?
Výše alimentů se mění s věkem dítěte. Jak a kde o ně žádat?
Auta
Kvíz: Poznáte dopravní letadla doby současné i relativně…
I váš Jaguar I-Pace může dostat dojezd delší o 20 km. Automobilka zužitkovala zkušenosti ze série eTrophy
Další řidič Tesly zjistil, že Autopilot není autopilot, když kontroloval psa vzadu
Jak se liší řidiči aut se spalovacím motorem a řidiči elektrifikovaných vozů? Ti druzí jsou ohleduplnější. Zatím…
Audi uvádí další elektrifikovaný model. S nulovými lokálními emisemi ujede Q7 TFSI e až 43 km
Hry pro příležitostné hráče