Ani milion elektromobilů. Rakousko se obejde bez jádra a uhlí i v době aut na baterky

11. září 2017, 15:04  -  frn
11. září 2017, 15:04

Stesky kritiků masivního rozšíření elektromobilů, že taková auta stejně využívají elektrickou energii, jež se vyrábí spalováním uhlí nebo zemního plynu, případně pochází z jaderných elektráren, jsou podle rakouského klubu Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ) neopodstatněné. Při milionu aut na elektrický pohon stoupne spotřeba elektřiny v sousední zemi o 2,6 terrawatthodiny, což je pouze 3,6 procenta celoroční spotřeby země, tvrdí VCÖ.

Přechod od automobilů se spalovacími motory na ty s elektromotory má samá pozitiva, tvrdí rakouské sdružení Klima- und Energiefonds und Verkehrsclub Österreich (VCÖ). Ve své zprávě „Faktencheck E-Mobilität“ nevyzdvihuje jen ekologické výhody (například snížení emisí oxidu uhličitého o 70 až 90 procent), ale i finanční. Provoz elektromobilu má ročně majitelům ušetřit v průměru 500 až 600 eur (13 až 16 tisíc korun) jen na provozu za pohonné hmoty.

Klub ale zejména vyvrací „mýtus“, že masivní rozšíření elektromobilů způsobí vyšší spotřebu elektrické energie, která se stejně vyrábí v uhelných a jaderných elektrárnách.

„Zvýšení podílu elektromobilů na 20 procent všech osobních vozů v Rakousku, což by znamenalo jeden milion vozů, bude znamenat zvýšení spotřeby elektřiny o 3,6 procenta ročně,“ tvrdí autor zprávy Georg Günsberg. Je to dáno hlavně tím, že energetická účinnost elektromotorů je mnohem vyšší než u spalovacích motorů.

Takové zvýšení poptávky po elektřině nemusí být uspokojeno z uhelných, plynových nebo jaderných elektráren, ale vystačí na to výstavba nových obnovitelných zdrojů. Při jednom milionu elektromobilů by se jednalo o 2,6 terrawatthodiny, což by pokrylo 372 větrných turbín.

Energetické nároky na elektromobilitu:

Zdroj: faktencheck-energiewende.at

Pokud by v Rakousku jezdila všechna osobní auta na elektřinu, tedy 5 milionů vozů, spotřeba energie by stoupla o 18 procent, což by mohlo pokrýt 1857 nových větrníků o výkonu 3 megawattů, vypočetl klub na základě dat technické univerzity ve Vídni a svých kalkulací. Propočet počítá s průměrným ročním nájezdem aut ve výši 13 tisíc kilometrů.

Z rozšíření elektromobility by profitovala i ekonomika, například firmy, které vyvíjejí baterie, a výrobci kabelů a informačních technologií. Do roku 2030 by se mohlo jednat o 33 900 nových pracovních míst, jež by generovaly 3,1 miliardy eur. Do toho se nepočítají úspory za dovoz fosilních paliv. Navíc elektromotory jsou tišší a neprodukují oxidy dusíku.

V Rakousku bylo v první polovině roku 2017 nově přihlášeno jen 1,4 procenta elektromobilů ze všech nových registrací a podle agentury APA Rakušané tomuto trendu ukazují dlouhý nos.

Šéf VCÖ Ingmar Höbart nicméně tvrdí, že 94 procent veškerých jízd automobilem v Rakousku je kratší než 50 kilometrů, proto není důvod se plně elektrických automobilů bát.

Nástup bezemisních elektromobilů zpochybnil nedávno v rakouském deníku Die Presse Günther Krause, který byl v letech 1991 až 1993 v Německu ministrem dopravy. Zejména Německo je příkladem země, které nemůže spoléhat na vodní elektrárny jako Norsko nebo jaderné jako Francie. Proto v Německu stále více než padesát procent energie pochází z fosilních zdrojů.

„Pokud se spotřeba energie kvůli elektromobilům zvýší, emise se v městských centrech sníží, celkově se ale zvýší,“ varoval. Rakousko přitom část elektřiny dováží právě z Německa a také z České republiky.

Dále čtěte:

Bez uhlí, ropy a jádra. Elita vymyslela plán

Rakousko couvá ze „zelené utopie“, jádro už je zase dobré

V létě stejně jako v zimě. Rakousko je na hraně blackoutu


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 vlastností předdůchodu, které byste měli znát
Tisíce korun za výpověď smlouvy. Kdy můžete od dodavatele zdarma odejít?
Nezapomněli jste zaplatit daň z nemovitosti?
Vylidňují se země bývalého východního bloku?
Mistrovství světa ve fotbale vyjde téměř na čtvrt bilionu korun!
Auta
Tesla Model 3 Performance má být lepší než BMW M3 a podobní…
Porsche 911 GT3 R je víkendová hračka na okruhy za 14 milionů
Německá města mohou okamžitě zakázat vjezd dieselům, potvrdil soud
Také z nové Dacie Duster můžete udělat nezastavitelný tank. Stát vás to bude 280 tisíc
Bosch vymyslel opravdu revoluční způsob, jak zabránit pádu z motocyklu
Technologie
GeForce GTX 1050 s 3GB pamětí je tu. Hybrid se 768 shadery, ale jen 96bitovou sběrnicí
V úterý můžete živě sledovat setkání Zuckerberga s prezidentem Evropského parlamentu
Bosch vymyslel nový způsob, jak zabránit pádu z motorky
Do Česka vstoupila revoluční nebanka Revolut. Její kartu můžete mít zdarma
Tip: Jak po upgradu vyčistit disk od staré instalace Windows 10 a získat pár gigabajtů místa?
Hry pro příležitostné hráče