Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro

Vyrobíme si bojová vozidla sami? Babiš blouzní

Ondřej Stratilík 03. června, 10:36  -  Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro
03. června, 10:36

Český průmysl neměl a nemá na to, aby sám zvládl projekt moderního bojového obrněnce, jak se snaží tvrdit premiér.

Během neuspořádaného gejzíru myšlenek, kterých se Andrej Babiš dopustil během prvního dne brněnského zbrojního veletrhu IDET, zaznělo i to, že nová pásová bojová vozidla pěchoty by si mohl český obranný průmysl vyrobit sám. Tedy pokud by se v 90. letech nerozpadl.

Nic složitého za touhle verbální změtí obviněného premiéra hledat nemusíme, chtěl se především svézt na mnohaleté populistické vlně těch, kteří stále upozorňují na skvělou pověst československé zbrojní výroby, která však po revoluci začala upadat. Firmy procházely konverzí, a tam kde činila dřív vojenská výroba podstatnou část produkce, se do popředí dostaly civilní zakázky.

Souhlasíte s tím, aby výdaje na obranu ve výši 2 procent HDP byly zakotveny v zákonu?

na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI 88 kW
Výbava:
Trikolor
4 730 Kč
s DPH
skladem Volvo XC60
Hybrid
Automatická
Motor:
B4 AWD Geartronic
Výbava:
Momentum PRO
1 224 320 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quatro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 T-GDi 130 kW
Výbava:
TRIKOLOR
6 872 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI
Výbava:
Kona
409 990 Kč
s DPH
skladem Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI 88 kW
Výbava:
Trikolor
6 032 Kč
s DPH
na objednávku Mazda 3 sedan
Hybrid
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv G/90 kW
Výbava:
G122
510 482 Kč
s DPH
skladem Lexus LC
Benzín
Automatická
Motor:
500
Výbava:
Sport +
2 850 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Entry
379 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
519 990 Kč
s DPH

Podniky prostě přišly o východní a africká odbytiště a o zákazníky musely bojovat v otevřených tendrech, kde většinou příliš šancí neměly. Holt s rozvojovými zeměmi se v době plánovaného hospodářství obchodovalo mnohem snáz. Po konci studené války navíc zavládl optimismus a do zbrojení šlo podstatně méně peněz než dřív.

I když se často říká, že nejhorší časy pro československý zbrojní průmysl přišly až v 90. letech, není to pravda. Ten zlom nastal mnohem dřív. Plánovači a stratégové už na přelomu 40. a 50. let minulého století rozhodli, že mnoho tradičních podniků s vojenskou výrobou skončí. V ČKD se přestaly vyrábět tanky, plzeňská Škoda zase přišla o svá slavná děla. Češi zůstali specialisty na leteckou výrobu a radarové technologie (a těmi jsou dodnes).

Přesto dnes Andrej Babiš tvrdí, že pokud by se v 90. letech tradice neukončila, nové pásové bojové vozidlo pěchoty by dnes mohla česká armáda pořídit v tuzemsku. Se vší úctou k českým inženýrům a vývojářům je však třeba říct, že Babišova slova jsou nesmysl.


Česká armáda nemá kam couvat, tvrdí viceprezident Rheinmetallu Mittelsdorf


Stačí jedno srovnání. Podívejme se třeba na pásová sovětská vozidla BVP-2, která se v Československu (Detva + Šternberk) vyráběla pod licencí v druhé polovině 80. let. Tedy v době, kdy už probíhal vývoj vozidel CV90 či Ascod, jejichž nové generace dnes usilují o vítězství v českém tendru. Přitom rozdíly mezi technologiemi (BVP-2 vs. CV90 či Ascod) jsou markantní. A to pocházejí ze stejné doby.

Další věcí je, že ani v minulosti se technika nevyráběla jen pro jednu armádu. Aby se vůbec vývoj vyplatil, bylo třeba získat víc zákazníků. S podobnou vizí před několika lety začal vznikat mezinárodní projekt radaru ReUnion určeného pro středoevropské země. Protože se ale firmy ani země nedokázaly domluvit, v Česku vymyšlený program skončil neslavně. Radar zůstal jen na papíru.

I když je jasné, že Babiš potřebuje být slyšet všude, svá slova o zbrojní výrobě by si mohl příště trochu promyslet. Pokud politik mluví triviálně, dá se to přejít mávnutím ruky. Když ale začne stavět myšlenkové konstrukce na nesmyslech, prostě jen “kecá a nemaká”.

Čtěte další komentáře Ondřeje Stratilíka


Čtěte také

ilustrační foto

Pokud operátor změnil podmínky, klient nemůže zůstat u těch původních, upozornil telekomunikační úřaad

Český telekomunikační úřad řeší stále častěji stížnosti vůči operátorům, kteří mění…

19. září 2019

Týdeník Euro Exkluzivně
 České dráhy, ilustrační foto

Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc

Správa železniční dopravní cesty, které patří koleje a nádraží v celé České republice, je…

19. září 2019

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

19. září 2019

ilustrační foto

Dejte si #denoffline i od práce. Umět se odpojit je stále těžší

V sobotu 21. září pořádá magazín Flowee #denoffline, záměrně v sobotu, s ohledem na…

19. září 2019

 Podzimní roadshow agentury CzechTrade, ilustrační foto

Noví ředitelé zahraničních kanceláří agentury CzechTrade se v rámci roadshow představují v regionech

Představit exportní příležitosti zástupcům podnikatelské a vědecké sféry v jednotlivých…

19. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 20 | Průměrné hodnocení: 3.90

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Auta
Další automobilka přichází s koloběžkou. „Mercedes mezi…
Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu
Tesla už se na Nürburgringu cítí jako doma. Nejen že je (asi) rychlejší než Taycan, ale má tu i své nabíječky
Fiat o víkendu oslaví 120. výročí výstavou v Trojském zámku. Těšte se na nejméně 300 aut
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned se dvěma typy pohonu
Hry pro příležitostné hráče