zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 První poslední Petra Weikerta
První poslední Petra Weikerta
Autor: Euro.cz

Poučení Arrivou

 Weikert 07. ledna, 11:50  -  Petr Weikert
 První poslední Petra Weikerta
První poslední Petra Weikerta
Autor: Euro.cz
07. ledna, 11:50

Na začátku prosince společnost Arriva pozvala novináře, aby se přesvědčili, jak je připravená přebrat provoz na devíti nových vlakových linkách, kde každý den vypravuje 61 souprav. Vše vypadalo na první pohled dobře. Když ale v polovině prosince spustila ostrý provoz, zrodil se fenomén.

Frustrovaní cestující si fotili staré vagony s cedulkami, že nefungují dveře. Arriva má na kontě i jeden odřeknutý spoj, netopící soupravu, několik zpoždění a potíže s odbavovacím systémem. K tomu také vlak, který nevyjel kopec, nebo strojvedoucího, jehož plynné bulharštině bohužel nikdo z českých výpravčích nerozuměl. Přesto je důležité říci: základní problém není v Arrivě.

Zatímco se Arriva oklepává z prvotního šoku, pomalu stabilizuje délku zpoždění, dává strojvedoucím české mobily místo bulharských a čeká na fungující odbavovací systém, úřady přemýšlejí, jestli a jak firmu za její nástup potrestat. Trest by měl ale přijít zejména na účet krajů a ministerstva dopravy. Protože to byly právě oni, kdo si Arrivu objednal a se založenýma rukama čekal, jak bude fungovat liberalizace železnice v praxi.


Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí


Bohužel se to celé odehrálo tak nějak, jak je v Česku zvykem. Arriva jistě měla konkurenty, jenže byli dražší. A národ milovníků slevových kuponů si prostě neobjedná cokoliv dražšího, byť má zaručeno, že to bude jakžtakž fungovat, jako když regionální spoje zajišťovaly třeba České dráhy. Dá se jít ještě dál, protože právě výhodná cena je tím faktorem, který preferuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Ano, dává prostor pro kvalitativní hodnocení a podobně, ale to by se s ním někdo musel naučit nebát pracovat.

Fakt, že vlak nevyjede kopec a strojvedoucí se nedokáže domluvit - vlastně všechny potíže Arrivy - jsou kromě jejího pochybení také čistým ztělesněním toho, jak v Česku fungují veřejné zakázky. A také, jaký mají státní úředníci strach převzít odpovědnost. Prostě na papíře všechno na začátku sedělo, cena byla nízká, firma se tvářila dobře, tak co budeme řešit. Kontroly ministerstva dopravy a krajů přicházejí až teď. Pokud by se ale někdo důkladně podíval na schopnost Arrivy předtím, než vyjela, nemusely potíže vůbec nastat.

Ironií osudu je, že o možných potížích třeba Liberecký kraj věděl. Upozorňoval ho na to bývalý ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Jak se nyní ukázalo, nešlo tu o konkurenční boj, ale o dobře míněnou radu profesionála z oboru. Smutné jen je, že pro příště si z akce Arriva nikdo nevezme poučení.

Čtěte další texty Petra Weikerta


Čtěte také

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

21. ledna 2020

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

21. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

21. ledna 2020

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

21. ledna 2020

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

21. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 3.80

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče