zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor:

Německý Autoland a hrozba protekcionismu

 Zámečník 13. července 2018, 16:55  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
13. července 2018, 16:55

Přímé ohrožení německého autoprůmyslu v případě nasazení zvýšených amerických dovozních cel, jimiž již nějakou dobu hrozí Donald Trump, bývá zmiňováno jako ta cesta, odkud by mohla přijít příští recese také do Česka. Jsou pro to dobré důvody.

Předně jsou Spojené státy nejvýznamnějším netto vývozním trhem Německa; pokud vývoz očistíme o dovozy z USA, představoval podíl Spojených států vysokých 17,53 procenta v roce 2016. Podle stejné metriky představuje pro Česko netto vývoz do Německa 17,71 procenta, což je relace nejvýznamnější pro nás.

Pro hravé typy doporučuji Atlas of Economic Complexity, který zobrazuje tyto vazby interaktivně, a hrát si s ním můžete celé hodiny.

Zjistíte, že auta jsou nejvýznamnější položkou německého (19,5 procenta, v roce 1996 to bylo přitom „jen“ 13,13 procenta), ale i českého (26, 68 procenta; zatímco v roce 1997 pouhých 5,94 procenta) netto vývozu, přičemž v českém případě jsou na druhém místě s 8,91 procenta automobilové díly a součástky, kde jsme v první desítce největších exportérů na světě.

Největším dovozcem automobilových komponentů z Česka je Německo, značná část je nepřímo reexportována v hotových autech nebo agregátech do dalších zemí včetně USA. Je to právě tenhle řetězec, který by v případě na auta cíleně zaměřené americké obchodní politiky vůči Evropě přinesl nejbolestivější ráz až do Česka, a to prostřednictvím poklesu objednávek pro zdejší subdodavatele.

Cílem je především Německo, které jednak dosahuje s USA zdaleka nejvyššího obchodního přebytku, ale je také jasně dominantním vývozcem aut.


Co říká Miroslav Zámečník na návrh rozpočtu nové Babišovy vlády? Čtěte:

Kde najít fiskální rozdíl mezi Slávkem a Alenkou (s Andrejem v zádech)


Loni sice německé značky vyvezly do Států bezmála půl milionu aut napřímo, ale dávno před Trumpem zainvestovaly do jejich výroby přímo v USA a v Mexiku, kde má velkou továrnu ve městě Puebla VW (koncern vyrábí asi 125 tisíc vozů přímo v USA ve státě Tennessee). Donalda Trumpa údajně pohled na všechny ty vozy německých prémiových značek dráždí nesmírně, ovšem esúvéčka od Mercedesu a BMW jsou vyráběna v Americe, často exkluzivně pro celý svět.

Největší montážním závodem BMW celosvětově je Spartanburg ve státě Jižní Karolína, kde se loni smontovalo 400 tisíc bavoráků, viz modelové portfolio.

Skoro 300 tisíc mercedesů bylo vyrobeno v Alabamě, odkud jsou zejména SUV modelových řad GLE a GLS vyvážena celosvětově. Podle firemních údajů je lokální podíl (včetně sdružení NAFTA, tedy Kanady a Mexika) asi 65 procent, čistě americká přidaná hodnota představuje asi 25 procent (podrobné údaje tady, a tady je pak přehled značek modelů aut ve vzájemném obchodě, aby bylo jasné, že zdaleka nejde o jednosměrnou ulici).

Do toho si ještě připočtěte, že americké závody vyvážejí hodně aut do Číny (270 tisíc), zatímco z Číny do USA jich je exportováno nesrovnatelně méně. Na druhou stranu, nainvestováno mají v Číně hodně - a že čínské úřady dovedou osladit život třeba patriotickými spotřebitelskými bojkoty, o tom nepochybujte.

Jo, obchodní války nejsou ani jednoduché, ani snadno vyhratelné, jak se Donald Trump domnívá. Poraženi budou všichni, někdo méně, my bohužel více.

Přečtěte si další komentáře Miroslava Zámečníka:

Regulace hypoték - před půstem hostina?

Zápisky z cesty na Severovýchod, díl II.

Italští magoři poznávají finanční svět

Nezaměstnanost a karenční lhůta: jak se to rýmuje?

Dohánění

Smíšené zpravodajské zboží

Mýtus o bohaté zemi chudých lidí

Sudán: politická ekonomie jednoho živočišného druhu

Oddlužení jasně, ale takhle?



Čtěte také

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 2 hodinami

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

před 3 hodinami

Šunka, ilustrační foto

Sendvič se šunkou ze Šanghaje může zničit globální trh s vepřovým masem

Amerika se obává zavlečení prasečího moru z Číny do Spojených států. V Chicagu museli u…

před 3 hodinami

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

před 4 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babiš by sloučil další resorty. Mohli bychom mít až o čtyři ministry méně, tvrdí

Premiér Andrej Babiš by si uměl představit sloučení ministerstev průmyslu a obchodu,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče