Německý Autoland a hrozba protekcionismu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Německý Autoland a hrozba protekcionismu

,
Německý Autoland a hrozba protekcionismu

Přímé ohrožení německého autoprůmyslu v případě nasazení zvýšených amerických dovozních cel, jimiž již nějakou dobu hrozí Donald Trump, bývá zmiňováno jako ta cesta, odkud by mohla přijít příští recese také do Česka. Jsou pro to dobré důvody.

Předně jsou Spojené státy nejvýznamnějším netto vývozním trhem Německa; pokud vývoz očistíme o dovozy z USA, představoval podíl Spojených států vysokých 17,53 procenta v roce 2016. Podle stejné metriky představuje pro Česko netto vývoz do Německa 17,71 procenta, což je relace nejvýznamnější pro nás.

Pro hravé typy doporučuji Atlas of Economic Complexity, který zobrazuje tyto vazby interaktivně, a hrát si s ním můžete celé hodiny.

Zjistíte, že auta jsou nejvýznamnější položkou německého (19,5 procenta, v roce 1996 to bylo přitom „jen“ 13,13 procenta), ale i českého (26, 68 procenta; zatímco v roce 1997 pouhých 5,94 procenta) netto vývozu, přičemž v českém případě jsou na druhém místě s 8,91 procenta automobilové díly a součástky, kde jsme v první desítce největších exportérů na světě.

Největším dovozcem automobilových komponentů z Česka je Německo, značná část je nepřímo reexportována v hotových autech nebo agregátech do dalších zemí včetně USA. Je to právě tenhle řetězec, který by v případě na auta cíleně zaměřené americké obchodní politiky vůči Evropě přinesl nejbolestivější ráz až do Česka, a to prostřednictvím poklesu objednávek pro zdejší subdodavatele.

Cílem je především Německo, které jednak dosahuje s USA zdaleka nejvyššího obchodního přebytku, ale je také jasně dominantním vývozcem aut.


Co říká Miroslav Zámečník na návrh rozpočtu nové Babišovy vlády? Čtěte:

Kde najít fiskální rozdíl mezi Slávkem a Alenkou (s Andrejem v zádech)

 Andrej Babiš a Alena Schillerová


Loni sice německé značky vyvezly do Států bezmála půl milionu aut napřímo, ale dávno před Trumpem zainvestovaly do jejich výroby přímo v USA a v Mexiku, kde má velkou továrnu ve městě Puebla VW (koncern vyrábí asi 125 tisíc vozů přímo v USA ve státě Tennessee). Donalda Trumpa údajně pohled na všechny ty vozy německých prémiových značek dráždí nesmírně, ovšem esúvéčka od Mercedesu a BMW jsou vyráběna v Americe, často exkluzivně pro celý svět.

Největší montážním závodem BMW celosvětově je Spartanburg ve státě Jižní Karolína, kde se loni smontovalo 400 tisíc bavoráků, viz modelové portfolio.

Skoro 300 tisíc mercedesů bylo vyrobeno v Alabamě, odkud jsou zejména SUV modelových řad GLE a GLS vyvážena celosvětově. Podle firemních údajů je lokální podíl (včetně sdružení NAFTA, tedy Kanady a Mexika) asi 65 procent, čistě americká přidaná hodnota představuje asi 25 procent (podrobné údaje tady, a tady je pak přehled značek modelů aut ve vzájemném obchodě, aby bylo jasné, že zdaleka nejde o jednosměrnou ulici).

Do toho si ještě připočtěte, že americké závody vyvážejí hodně aut do Číny (270 tisíc), zatímco z Číny do USA jich je exportováno nesrovnatelně méně. Na druhou stranu, nainvestováno mají v Číně hodně – a že čínské úřady dovedou osladit život třeba patriotickými spotřebitelskými bojkoty, o tom nepochybujte.

Jo, obchodní války nejsou ani jednoduché, ani snadno vyhratelné, jak se Donald Trump domnívá. Poraženi budou všichni, někdo méně, my bohužel více.

Přečtěte si další komentáře Miroslava Zámečníka:

Regulace hypoték – před půstem hostina?

Zápisky z cesty na Severovýchod, díl II.

Italští magoři poznávají finanční svět

Nezaměstnanost a karenční lhůta: jak se to rýmuje?

Dohánění

Smíšené zpravodajské zboží

Mýtus o bohaté zemi chudých lidí

Sudán: politická ekonomie jednoho živočišného druhu

Oddlužení jasně, ale takhle?


Ohodnoťte tento článek
Diskuze