Nepřehlédněte

Makrooko Miroslava Zámečníka

Peníze fuč, cíl v nedohlednu

Praha  Ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč (vlevo) a jeho moravský protějšek Michal Sedláček z Kanceláře města Brna

Zakonzervovat sídliště by byla chyba, shodli se územní plánovači Prahy a Brna

 vodárna, ilustrační foto

Uvnitř vlády se rozhořel boj o dohled nad kohoutky

Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Německý Autoland a hrozba protekcionismu

 Zámečník 13. července, 16:55  -  Miroslav Zámečník
13. července, 16:55

Přímé ohrožení německého autoprůmyslu v případě nasazení zvýšených amerických dovozních cel, jimiž již nějakou dobu hrozí Donald Trump, bývá zmiňováno jako ta cesta, odkud by mohla přijít příští recese také do Česka. Jsou pro to dobré důvody.

Předně jsou Spojené státy nejvýznamnějším netto vývozním trhem Německa; pokud vývoz očistíme o dovozy z USA, představoval podíl Spojených států vysokých 17,53 procenta v roce 2016. Podle stejné metriky představuje pro Česko netto vývoz do Německa 17,71 procenta, což je relace nejvýznamnější pro nás.

Pro hravé typy doporučuji Atlas of Economic Complexity, který zobrazuje tyto vazby interaktivně, a hrát si s ním můžete celé hodiny.

Zjistíte, že auta jsou nejvýznamnější položkou německého (19,5 procenta, v roce 1996 to bylo přitom „jen“ 13,13 procenta), ale i českého (26, 68 procenta; zatímco v roce 1997 pouhých 5,94 procenta) netto vývozu, přičemž v českém případě jsou na druhém místě s 8,91 procenta automobilové díly a součástky, kde jsme v první desítce největších exportérů na světě.

Největším dovozcem automobilových komponentů z Česka je Německo, značná část je nepřímo reexportována v hotových autech nebo agregátech do dalších zemí včetně USA. Je to právě tenhle řetězec, který by v případě na auta cíleně zaměřené americké obchodní politiky vůči Evropě přinesl nejbolestivější ráz až do Česka, a to prostřednictvím poklesu objednávek pro zdejší subdodavatele.

Cílem je především Německo, které jednak dosahuje s USA zdaleka nejvyššího obchodního přebytku, ale je také jasně dominantním vývozcem aut.


Co říká Miroslav Zámečník na návrh rozpočtu nové Babišovy vlády? Čtěte:

Kde najít fiskální rozdíl mezi Slávkem a Alenkou (s Andrejem v zádech)


Loni sice německé značky vyvezly do Států bezmála půl milionu aut napřímo, ale dávno před Trumpem zainvestovaly do jejich výroby přímo v USA a v Mexiku, kde má velkou továrnu ve městě Puebla VW (koncern vyrábí asi 125 tisíc vozů přímo v USA ve státě Tennessee). Donalda Trumpa údajně pohled na všechny ty vozy německých prémiových značek dráždí nesmírně, ovšem esúvéčka od Mercedesu a BMW jsou vyráběna v Americe, často exkluzivně pro celý svět.

Největší montážním závodem BMW celosvětově je Spartanburg ve státě Jižní Karolína, kde se loni smontovalo 400 tisíc bavoráků, viz modelové portfolio.

Skoro 300 tisíc mercedesů bylo vyrobeno v Alabamě, odkud jsou zejména SUV modelových řad GLE a GLS vyvážena celosvětově. Podle firemních údajů je lokální podíl (včetně sdružení NAFTA, tedy Kanady a Mexika) asi 65 procent, čistě americká přidaná hodnota představuje asi 25 procent (podrobné údaje tady, a tady je pak přehled značek modelů aut ve vzájemném obchodě, aby bylo jasné, že zdaleka nejde o jednosměrnou ulici).

Do toho si ještě připočtěte, že americké závody vyvážejí hodně aut do Číny (270 tisíc), zatímco z Číny do USA jich je exportováno nesrovnatelně méně. Na druhou stranu, nainvestováno mají v Číně hodně - a že čínské úřady dovedou osladit život třeba patriotickými spotřebitelskými bojkoty, o tom nepochybujte.

Jo, obchodní války nejsou ani jednoduché, ani snadno vyhratelné, jak se Donald Trump domnívá. Poraženi budou všichni, někdo méně, my bohužel více.

Přečtěte si další komentáře Miroslava Zámečníka:

Regulace hypoték - před půstem hostina?

Zápisky z cesty na Severovýchod, díl II.

Italští magoři poznávají finanční svět

Nezaměstnanost a karenční lhůta: jak se to rýmuje?

Dohánění

Smíšené zpravodajské zboží

Mýtus o bohaté zemi chudých lidí

Sudán: politická ekonomie jednoho živočišného druhu

Oddlužení jasně, ale takhle?



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Retro: Podívejte se, jak se během let měnil vzhled SPZ na…
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný překvapení (video)
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Technologie
Génius kontra byrokracie. Jak úřady zkrotily Elona Muska
GeForce GTX 1060 s pamětí GDDR5X potvrzena Nvidií. Prý je založená na čipu GP104
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Hry pro příležitostné hráče