Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Andrej Babiš ve Sněmovně
Andrej Babiš ve Sněmovně
Autor: čtk

Komentář: Konec politických trafik, nebo jen Babišův prázdný marketing?

02. října, 14:08 - Jaroslav Vlk
 Andrej Babiš ve Sněmovně
Andrej Babiš ve Sněmovně
Autor: čtk
02. října, 14:08

Sněmovnou prošel takzvaný nominační zákon, který navrhla vláda s úmyslem omezit takzvané politické trafiky ve státních firmách. Hlavní smysl zákona spočívá ve stanovení závazných a transparentních pravidel výběru osob do orgánů společností s majetkovou účastí státu. Nedostatky vládního návrhu přesto museli na poslední chvíli lepit poslanci.

Podle vyjádření politiků má zákon zabránit politickým trafikám. Nejčastěji se v této souvislosti zmiňuje kauza údajných nabídek míst ve státních firmách dřívějším poslancům ODS - Ivanu Fuksovi, Petru Tluchořovi a Marku Šnajdrovi výměnou za podporu kabinetu Nečase při hlasování o vládním daňovém balíčku. Dalším typickým příkladem údajné „trafiky“ z opačné strany politického spektra je nominace exministra obrany za ČSSD Jaroslava Tvrdíka do čela Českých aerolinií, který k výkonu takové pozice v dané době neměl žádné odborné předpoklady.

Již v minulém volebním období se poslanci pokusili přeložit zákon, který by nominace upravoval – neúspěšně. Tentokrát se jedná o návrh vládní, a možná i proto měl větší šanci na přijetí. V obecné rovině nominační zákon řeší jednak způsob výběru kandidáta na daném ministerstvu (proces výběrového řízení), a jednak následný proces posouzení kandidáta nominačním výborem. Ten posoudí vhodnost kandidáta na danou pozici a vydá své doporučující či nedoporučující stanovisko.

Toho se ministerstvo může a nemusí držet. V případě, že ministr nebude se stanoviskem výboru souhlasit, musí zveřejnit odůvodnění. V celém nominační procesu je tedy pozice ministerstva výrazně silnější, než-li pozice nominační výboru. Tvůrci vládního návrhu zákona to odůvodňují zachováním politické odpovědnosti jednotlivých ministrů.

na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50TDI quattro 210kW
Výbava:
Q7
27 829 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH

Děravý zákon, který by ministři mohli obcházet

Obsah vládního návrhu se ovšem stal terčem oprávněné kritiky. Hlavním nedostatkem původního vládního návrhu bylo zejména to, že nebyl nijak vymahatelný a postup stanovený zákonem tak byl de facto na úrovni pouhého doporučení ministrům. To kritizovali jak opoziční poslanci, tak zástupci protikorupčních organizací, třeba Rekonstrukce státu.

Poslanci vládní předlohu naštěstí zásadně vylepšili na protikorupční skupině ve Sněmovně. Postup výběru by byl pro ministry závazný. Kandidáty bude posuzovat výbor pro personální nominace, v němž sedí odborníci. Výbor podle původního vládního návrhu nemohl vůbec odmítnout sebehoršího kandidáta, který zjevně nemá na to usednout v dozorčí radě státní firmy s miliardovým obratem.

To však díky zásahu poslanců Mariana Jurečky (KDU-ČSL), Tomáše Martínka (Piráti) a Radka Vondráčka (ANO) již neplatí. Výbor může nově odmítnout zjevně nevyhovující kandidáty, kteří nesplňují základní zákonem jmenovaná kritéria. Výbor je rovněž nově povinen daného kandidáta doporučit či nedoporučit, čímž veřejnost tak získá jasnou zprávu o tom, jestli ministři respektují jeho stanovisko. Přeci jen, dlouhý komentář silných a slabých stránek kandidáta bez finálního verdiktu, by byl pro ministry možná spíše matoucí.

Kdo bude i po zavedení zákona z obliga?

Až poslanci sdružení v protikorupční skupině tedy dokázali odstranit ustanovení, která činila zákon bezzubým a naprosto nevymahatelným a rovněž posílila postavení nominačního výboru. Jsou ale taková opatření opravdu dostačující? Zajistí transparentní proces výběru osob do orgánů státních firem? Zabrání stanovené postupy dle nově chystané legislativy rozdávání dobře placených trafik bývalým politikům či kamarádům? Nebo je zákon pouhým dalším formálním krokem současné vlády, stejně jako zákon o střetu zájmů, který se dá jednoduše obejít, tak jako to dělá současný premiér Babiš? Podívejme se tedy na připravovaný zákon v detailu na jednotlivá jeho ustanovení.

Nejprve rozklíčujme, na jaké subjekty se vůbec legislativa vztahuje, resp. nevztahuje. Zákon taxativně vymezuje okruh společností, kterých se týká, konkrétně to jsou obchodní společnosti, v níž má stát majetkovou účast, dále státní podniky, národní podnik a státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Rovnou si tedy doplňme, na jaké subjekty zákon zapomíná. Osobně vidím zejména 2 skupiny společností. První z nich jsou státní příspěvkové organizace. Dle informací Ministerstva financí z roku 2017 byl stát zřizovatelem 126 příspěvkových organizací, oproti tomu stát vystupoval jako vlastník majetkové účasti, zakladatel či zřizovatel v 63 akciových společnostech, 2 společnostech s ručením omezením, 1 komanditní společnosti, 38 státních podnicích a 1 národním podniku. Jinak řečeno více než poloviny organizací s vlastní právní subjektivitou v majetku státu se zákon týkat vůbec nebude.

Příspěvkové organice jsou přitom leckdy velmi významnými organizacemi, které hospodaří i s miliardovými rozpočty a řídící posty bývají předmětem politických půtek. Za všechny jmenujme několik významných jako je Národní galerie v Praze, CzechTrade, Czechinvest, Czechtourism, Národní muzeum, ale jsou to i některé velké fakultní či vojenské nemocnice.

Dopravní podniky velkých měst zůstanou mimo působnost zákona

Druhou kategorií, které se zákon vůbec týkat nebude, jsou společnosti založené územními samosprávnými celky tedy obecní, městské či krajské společnosti. Zejména v případě Prahy přitom jde o společnosti hospodařící s majetkem v řádu desítek miliard korun jako třeba Dopravní podnik hl. m. Prahy, který ročně Praha dotuje více než 13 miliardami Kč, (což je více než je např. celý rozpočet města Ostravy). Ani v případě takto významných městských společností se tedy nebude vybírat dle postupů nominačního zákona.

Dalším důležitým ustanovením zákona jsou kompetence nominačního výboru. Jedno z ustanovení zákona říká, že nominačním procesem projdou pouze kandidáti společností, které jsou v přímé personální nominační pravomoci daného ministerstva. Pokud ovšem je volba např. představenstva státní firmy v kompetenci dozorčí rady, nelze zákonnou úpravu personální nominace použít. Volba členů představenstva dozorčí radou je přitom naprosto standardní prvek řízení obchodních společností, a ne jinak tomu je ve státem vlastněných společnostech.

Nejčerstvějším příkladem volby člena představenstva státní firmy dozorčí radou, je volba současného politického náměstka ministryně pro místní rozvoj Václava Nebeského do čela Českých drah. Nebeský přitom takto velkou společnost nikdy neřídil. Pokud se tedy bude chtít dané ministerstvo vyhnout zákonnému nominačnímu procesu v případě statutárních (řídících) orgánů svých společností, stačí, když svou personální pravomoc deleguje ve stanovách společnosti na dozorčí radu. Ta je jmenována právě akcionářem.

Poučení z vývoje

Závěrem lze konstatovat, že legislativní návrh nominačního zákona je rozhodně pozitivním krokem, který činí proces výběru manažerů a členů dozorčích rad státních firem transparentnějším, a tak veřejně kontrolovatelným. Z povinného nominačního procesu ovšem vypadává velké množství významných státních organizací a městské společnosti zákon neřeší vůbec.

Nominační proces pro členy statutárních orgánů lze jednoduše obejít skrze delegování personálních pravomocí na dozorčí radu konkrétní společnosti. Pokud má zákon ambici eliminovat nominování politických trafikantů a nekompetentních osob, tak sám o sobě to nezaručí. Vše tak zůstane do rozhodující míry na odpovědnosti a morálce jednotlivých ministrů a na politické kultuře naší vládní garnitury. Máme takovou politickou reprezentaci?

Autor je ekonom a auditor


Čtěte také

Události  Zákaz vstupu, ilustrační foto

Lepší než Švédsko. Česko dobře chrání soukromí svých obyvatel

Česká republika se umístila na třetím místě ve srovnání právní ochrany soukromí obyvatel,…

před 1 hodinou

Kanadský premiér Justin Trudeau

Kanadští liberálové premiéra Trudeaua ztratili většinu. U moci ale zůstanou

Kanada po pondělních parlamentních volbách směřuje k menšinové vládě, kterou sestaví…

před 2 hodinami

 S dodávkami pro indické železnice uspěly české firmy ZKL nebo Bonatrans

Na indický trh se vrací Jawa, Škoda Auto chystá expanzi

České značky pokračují v expanzi na indický trh. Návrat slaví motocykly značky Jawa,…

před 5 hodinami

Kryptoměny  Palubní deska v autě - ilustrační foto

BMW či Ford zakomponují do svých aut blockchainový systém. Bude platit mýto i parkovné

Pět velkých světových automobilek společně pracuje na blockchainovém identifikačním a…

před 5 hodinami

Německý tank Leopard 2 s kanónem ráže 120 mm. Ilustrační foto.

Závod o největší tankové dělo: Německo a Francie chtějí mít vlastní superkanón

Společnost Rheinmettal vyvíjí pro nové tanky dělo ráže 130 milimetrů. Francouzský výrobce…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Fotky a obrázky z internetu: kdy je možné je použít?
Máte volné peníze? A chcete, aby jich bylo víc?
V jakých velkých obchodech můžete zaplatit stravenkou?
Za týden nás čeká svátek
Senioři a moderní technologie - nepřátelé či kamarádi?
Auta
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody,…
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Pokuty za pašování migrantů mohou přijít i po šesti letech
Kvíz: Poznáte auto na fotografii?
Český úspěch při International DAF Driver Challenge 2019
Hry pro příležitostné hráče