Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Antorini: Ztělesnění rafinovanosti a ryzího luxusu

Módní značka Antorini představila v nové kolekci podzim/zima 2019 luxusní kabelku Chantal…

MBA v oblasti lidských zdrojů: prestiž a kvalita na Ústavu práva a právní vědy

Mezi nejžádanější profesní programy patří MBA Řízení lidských zdrojů a personální…

Zmrzlina vrací podnikatelům vstupní investici už za půl roku

Záleží samozřejmě na atraktivitě místa, dobrém produktu a dodržování propracovaného know…

 První poslední Petra Weikerta
První poslední Petra Weikerta
Autor: Euro.cz

Faltýnek skončil, věci fungují

 Weikert 18. června, 12:01  -  Petr Weikert
 První poslední Petra Weikerta
První poslední Petra Weikerta
Autor: Euro.cz
18. června, 12:01

Zpráva, že na silnicích prvních tříd stát nakonec začne vybírat mýtné, vypadá po hádkách a odkladech na jednu stranu jako důkaz zmatků, na druhou se v ní ale skrývá důkaz o konci vlivu Jaroslava Faltýnka. Právě tenhle zdánlivě drobný spor, jestli vypnout nebo zapnout mýtné satelity nad „jedničkami“, dokázal skvěle využít pro nepřímou pomoc Kapschi na jedné straně a k okopávání kotníků bývalého ministra Dana Ťoka na straně druhé.

V době, kdy začal stát uvažovat o zpoplatnění 900 kilometrů silnic prvních tříd pro kamiony, se proti tomu zvedl odpor. Z dnešního pohledu se to zdá divné, ale našla se skupina lidí, kteří nechtěli, aby na hlavních tazích jedniček kamiony platily mýto. Nešlo přitom ani tak o zástupce dopravců, ale o kraje, firmu Kapsch a Jaroslava Faltýnka.

Rovnice je taková, že čím více zpoplatněných jedniček, tím menší šance pro Kapsch uspět v tendru. Ne, že by satelitní mýto vybírat neuměl, ale je to přeci jen budování nového systému (až dosud v Česku firma sázela na mýtné brány), a tím klesá i finanční výhoda oproti konkurenci. A naopak. Pokud by se silnice nezpoplatnily, soutěžilo by se de facto o mikrovlnné technologie, doménu Kapsche.

Mají kamiony platit mýto na silnicích I. třídy?

Vláda nakonec rozhodla, že zpoplatní 900 kilometrů, ale tím snaha odpůrců neskončila. Kraje přišly s obavami, že kamiony z jedniček sjedou na silnice druhých a třetích tříd. Představa je to ale lichá. Pro tranzitní dopravu nejsou tyto silnice použitelné - platí na nich zákazy, neexistují odpočívky a znamenají zdržení, což je v současném dopravním byznysu jeden z největších problémů. Zkrátka těch pár korun za mýto na silnici první třídy je lepší zaplatit než kroužit po okreskách. Pokud by se odpůrci zeptali dopravců, řekli by jim to.

Jak víme, 900 kilometrů zůstalo a téměř 11miliardový tendr o mýto Kapsch prohrál. Nevadí, o jedničky se hrálo dál. Stanovený počet devíti set kilometrů byl totiž jakýmsi politickým kompromisem a příliš se neopíral o jednoznačné odborné argumenty. To hrálo svou roli při odvolávání a posuzování antimonopolního řadu.

Mýto na silnicích se také ukázalo jako dobrý nástroj pro okopávání ministra Ťoka, který nápad hájil, protože se na něm holt předtím shodla vláda. Ono okopávání si vzali za své zejména komunisté, s nimiž Jaroslav Faltýnek domlouval podporu pro kabinet ANO a ČSSD.


Čtěte také:

Nulová sazba mýta na silnicích první třídy asi nebude. Zpochybnilo by to tendr, tvrdí Kremlík


Faltýnek byl vlastně chytrý muž. Nikdy proti Ťokovi nevystoupil otevřeně sám, jeho práci dělala právě KSČM a kraje. Když už to muselo být, Ťok se s kraji dohodl, že satelity nad silnicemi prvních tříd nechá vypnuté. Ale to bylo také špatně. Pro Kapsch z toho vyšla logická otázka, která zpochybnila celý mýtný tendr. Zněla takto: proč jste do podmínek soutěže vložili podmínku, která nás znevýhodnila a následně ji v praxi nevyužijete.

Tenhle nekonečný příběh mohl dál pokračovat soudy, odvoláváními a přezkumem antimonopolního úřadu, kdyby Faltýnek nebyl po svých potížích odstřižen od vlivu na dopravu. Teď se najednou začaly dít věci logicky. Ministr Vladimír Kremlík usoudil, že když si stát zaplatil možnost mít 900 kilometrů zpoplatněných, je správné to využít. Kamiony budou platit tam, kde chybí dálnice a zajistí to satelit, jehož provozní ekonomika dává na silnicích s malým provozem smysl.

Jen kraje se ozvaly, že chtějí peněžní kompenzace. Ale to už pro ANO problém nebude. To rozdávat umí, i když tady to opravdu smysl nedává.

Čtěte další texty Petra Weikerta


Čtěte také

 Šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý

Vladimír Dlouhý: Během jediné generace můžeme západní Evropu dohnat

Vladimír Dlouhý už pět let stojí v čele Hospodářské komory a zastupuje zájmy českých…

před 8 hodinami

 Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Ukrajinské volby podle průzkumů vyhrála Zelenského strana. Získala přes 40 procent

Strana Sluha národa ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podle průzkumů mezi…

21. července 2019

 Výroba automobilů, ilustrační foto

Konec zázraku jménem světový obchod. Na protekcionismu Česko vydělat nemůže

Česko v posledním čtvrtstoletí velmi těžilo ze světového obchodu. Dnes je kvůli tomu…

21. července 2019

 Italský ministr vnitra Matteo Salvini

O migrační politice nemohou rozhodovat Francie a Německo, vzkazuje Salvini

Protiimigračně zaměřený italský ministr vnitra Matteo Salvini dnes vzkázal do Paříže, že…

21. července 2019

Ředitel Letiště Praha Václav Řehoř

Víc než cigarety a voňavky. Pražské letiště investuje miliardy do zlepšení služeb pro cestující

Ročně tudy projde skoro 17 milionů lidí, ale jeden důležitý krok letiště teprve čeká. S…

21. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Kdy vám mohou zvýšit příspěvek na živobytí?
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Auta
Nehoda autonomního autobusu ve Vídni
Hybridní autobus Iveco byl testován v Pardubicích
Citroen slaví 100 let. Je to historie plná odvážných nápadů
Bentley představuje Flying Spur v provedení First Edition. Úplně první exemplář půjde do aukce
Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Hry pro příležitostné hráče