Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Češi si oblíbili nákupy ze zahraničí

Globalizace je znát v každém odvětví a nakupování není výjimkou. Dnes lidé čím dál víc…

Zabezpečení vozu proti krádeži vám zlevní pojištění

Většina dnešních moderních vozů je zabezpečena alarmem, který vás upozorní na neoprávněné…

Immofinanz a O2 prodloužily své partnerství

Společnost Immofinanz prodloužila na konci roku 2018 smlouvu se společností O2, hlavním…

Es kommt, langsam

 Zámečník 08. února, 11:45  -  Miroslav Zámečník
08. února, 11:45

Letošek přináší zhoršené projekce hospodářského růstu u hlavních obchodních partnerů, pro nás je relevantní především Německo. Podle předběžných odhadů se nepovedl (po třetím) ani čtvrtý kvartál, a celoroční růst HDP loni zřejmě klesl na 1,5 procenta. Letošní rok přinese další oslabení tempa, zřejmě k jednomu procentu.

Tady je vidět vývoj toho zhoršení ve výhledech.

České instituce v rámci pravidelných aktualizací makroekonomických prognóz jdou stejným směrem, nejoptimističtější je ČNB s 2,9 %, pak následuje Česká bankovní asociace s 2,6 % a opatrné je ministerstvo financí s 2,5 %. Ve všech případech jde o zhoršení výhledu oproti předposlední prognóze o 0,3 %.

Zpátky k Německu, protože platí-li základní hypotéza o těsné korelaci, ale i kauzalitě českého a německého exportu, a vysokém podílu vývozu přidané hodnoty z Česka do třetích zemí přes Německo, vyplatí se prohrabávat v jejich statistikách. Protože odtamtud to oslabení poptávky přijde.

Za celý loňský rok se německý export bez sezónní úpravy zvýšil o tři procenta na 1,32 bilionu eur a import stoupl o 5,7 procenta na 1,09 bilionu. Na první pohled vypadá všechno vcelku stabilně, jenže vývoz motorových vozidel klesl za 1-11/2018 o 1,5 procenta, v listopadu meziročně o 8,4 procent.

Vývoj německého zahraničního obchodu v roce 2018:

Rizikem je samozřejmě brexit, v případě, že nedojde k dohodě na poslední chvíli, ani k odkladu, se v Německu připravují na výpadky a přinejmenším dočasnou logistickou noční můru. BMW, které vyrábí u Oxfordu oblíbené „mini“, dováží z EU tři tisíce součástek a zcela vážně uvažuje o měsíční odstávce; v nejhorším případě převede část výroby, zřejmě do Holandska (na smluvní montáž v závodě Nedcar).


Přečtěte si komentář: Ochlazení ekonomiky? Zatím fakt nemrzne


Celníci chtějí přibrat 900 lidí, velkou papírovou zátěž budou muset překonávat samotní vývozci, zvlášť malé a střední podniky, které zatím vyvážely jen v rámci EU, a s třetími zeměmi nemají zkušenosti.

Prestižní německý ekonomický výzkumný ústav DIW upozorňuje, že slabé výsledky loňského roku jsou důsledkem série jednorázových a dočasných negativních faktorů, nicméně ani jeho ani konkurenční konjunkturní průzkum od IHS Markit veselý není a hovoří o nejslabších objednávkách v německém zpracovatelském průmyslu za šest let.

Napojení českého výrobního a dodavatelského řetězce na Německo není třeba dál rozmazávat. V Česku i Německu bude růst záviset hlavně na domácí poptávce, která se v obou zemích opírá o nadále velmi vysokou, ba rekordní zaměstnanost.

Mimochodem, pokud Spolkový statistický úřad disponuje spolehlivým mezinárodním srovnáním, pak Česko je se zaměstnaností mužů v produktivním věku na absolutní špici (86 procent, před Maltou, Švédskem a Německem, kde vzrostla na 83 procent). Jinak řečeno, rozdíl je v zaměstnanosti žen, která je u nás pouze 71 procent, zatímco v Německu 75 procent a ve Švédsku 80 procent. Rezervy na českém trhu práce tak Němci vidí jako nejnižší v Evropě s pouhými 4 procenty, druhé místo patří Maďarsku s 8 procenty, a vymetený trh je i v někdejších tradičních zásobárnách pracovní síly typu Polska (13 procent), Rumunska (11 procent), Litvy (11 procent) nebo Bulharska (12 procent).

S tím, jak se světová ekonomika zpomaluje, se cenová konkurenceschopnost bude eurozóně hodit, měřeno reálným efektivním kurzem se ve velké většině zemí eurozóny v posledních deseti letech zlepšila, za cenu interní devalvace (pokles jednotkových mzdových nákladů) v zemích typu Irska, Španělska, ale i Řecka.


Ekonomičtí bubáci roku 2019: Čína, brexit a krize evropské měny


Připusťme, že v nových členských zemích EU je tenhle vývoj v posledních letech díky dokonale vyčištěnému trhu práce a velkým nárůstům mezd přesně opačný. Brzo může být velmi špatný čas na stávky, ačkoli v případě Audi v maďarském Györu vyšla, mimo jiné i proto, že byli schopni ochromit výrobu v dalších závodech, včetně hlavního v Ingolstadtu.

Držení minimálních výrobních zásob klíčových agregátů v rámci „just-in-time“ režimu dodávek mezi závody se nemusí při nízkých úrokových sazbách ukázat jako nejprozíravější strategie, a jako taková může být upravena.

Ani odhodlání udržet ve Škodovce nejvyšší mzdy ve „východní lize“, abych použil jazyk boleslavských odborářů, se nemusí ukázat jako strategicky obratné. V rámci východní ligy bych to nerad slyšel a navíc o ní tak úplně nejde. „Západní lize“ růst mezd u nás, v Maďarsku, v Polsku a jinde určitě vadit nebude, ostatně nikdy jí nevadil, naopak.

Podstatné bude, jak se podělíme o propouštění v recesi a o zakázkovou náplň v příští investiční vlně, zvlášť když bude poznamenaná hodně velkou technologickou a poptávkovou změnou. Když půjdeme do hodně vysoké automatizace a nižších prodejů aut, může být košile o hodně bližší než kabát. Es kommt, langsam.

Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.75

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy budou Velikonoce?
Na splátku hypotéky již Češi vynakládají téměř 50 % příjmu
GDPR po roce: bouře ve sklenici vody či obří byrokracie?
Kraje rozdělí 3 miliardy korun na nové kotle. Poslední vlna dotací pomalu startuje
Jak zdanit příležitostný příjem?
Auta
V Ženevě se opět představí novodobý Stratos. Tentokrát s…
Opravdu jsou levná auta spolehlivější? Ne, nejspolehlivější je Lexus a Porsche 911
Kvíz: Poznáte správně model auta podle těchto detailů?
FCE Italia a PSA prodlužují smlouvu o spolupráci
Bentley Bentayga Speed: Téměř nejrychlejší SUV světa má 635 koní a jede až 306 km/h
Technologie
Cnews FM: Nebývale pozitivní události kolem studia Warhorse a bank [podcast]
Samsung Galaxy Tab S5e je tenký jako břitva a dlouho vydrží
Bez dotací se elektromobily nerozšíří. Lidem se nevyplatí, ukazuje studie
Nvidia měla loni tržby skoro 12 miliard dolarů, GeForce a Tegra teď ale klesly o 45 %
NASA se rozloučila s vesmírným rekordmanem Opportunity
Hry pro příležitostné hráče