Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Weikert
Weikert
Autor:

BioŤok

 Weikert 02. dubna, 10:19  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
02. dubna, 10:19

Ministr dopravy Dan Ťok občas nechtěně ukáže, proč s ním dochází premiérovi Andreji Babišovi trpělivost. Aktuálně se to stalo, když ministerstvo dopravy během pár dní přehodnotilo svůj postoj k biopalivům. Stačilo málo a firmy, které Andrej Babiš vložil do svěřenských fondů, měly po zakázkách.

Logika této věci je až neúprosně jednoduchá. Firmy z někdejšího premiérova holdingu vyrábějí mimo jiné biosložky, které se ze zákona musejí přimíchávat do motorových paliv. A skupina poslanců, která nemá premiéra úplně v lásce, připravila novelu zákona o ovzduší, která počítá s ukončením povinnosti.

Ministerstvo dopravy vedené nestraníkem Danem Ťokem nominovaným hnutím ANO původně s návrhem souhlasilo. Jenže uběhlo pár dní, skončila dokonce lhůta pro připomínky a ze stejného úřadu přišlo odmítavé stanovisko. Důvod? Ministr zrovna nebyl v práci a nestihl to ohlídat. Ne, to není vtip, tohle je reálný argument Dana Ťoka.

Přiznal tím vlastně, že úřad rozhoduje rozumně jen tehdy, když zrovna není šéf v práci. Hezké. Teď už je zase všechno v ažúru, ministerstvo dopravy podporuje přimíchávání a nepodporuje podvratný zákon. Na otočku stačilo pět dní, což je rychlost, kterou úřad při rozhodování opravdu předvede jen výjimečně.


Čtěte: esej Rána řepce na solar


Premiérovi tahle epizoda jistě neunikla. Jestli něco nemá rád, tak když jeho lidé nemají na úřadech pořádek. A ministr dopravy ukázal, že nemá (tedy pokud přijmeme za normu pořádku holdingovou strukturu rozhodování). Ťok udělal premiérovi slušnou ostudu, a to zrovna ve velmi citlivé situaci, protože z různých důležitých důvodů se teď musí Babiš tvářit, že se svým bývalým holdingem ale opravdu už nemá co do činění. Ve hře je totiž podezření na střet zájmů, evropská stopka na dotace a tak dále. Díky, Dane.

O podpoře biopaliv by se dalo psát dlouho. Dnes už je zřejmé, že šlo o omyl. Naředit paliva, snížit emise i vytěžení přírodních zdrojů znělo sice hezky, ale když se spočetly ekologické a finanční náklady na výrobu těch pár procent biosložky, vyšlo to v lepším případě nula od nuly, reálně ale spíš v mínusu. Evropa tedy z podpory začala couvat, ale když naučíte velké podniky, které zainvestovaly do výroby, sát dotace, je pak těžké je odstřihnout. Europoslanci tedy alespoň odhlasovali stopku na výrobu biosložky z palmového oleje a také strop pro ostatní zdroje včetně řepky.

Měl by Dan Ťok odejít z postu ministra dopravy?

Na druhé straně stále platí evropský cíl pro podíl obnovitelných zdrojů v dopravě a ona řepka, byť zase škodí v mnohém jiném, se ukazuje jako nejlehčí cesta, jak si v Česku splnit čárku. To byl koneckonců i argument ministerstva dopravy, proč biosložku dál podporuje.

Zpátky k ministru dopravy. Svůj konec přežil dvakrát. Jednou s obměnou kabinetu, podruhé při kolapsu D1. Nikdy nad negativy nepřevážilo, že by s ním byl Babiš kdovíjak spokojen. Důvodem bylo, že s ním byl loajální ve věci Jaroslava Faltýnka. Premiér tušil, že si Faltýnek v dopravě rozpíná vlivovou síť a Ťok sloužil jako ten, kdo dokáže hledat, kde přesně se zrovna loví. Dařilo se. Jenže teď už je Faltýnek v takových potížích, že už se nedá nic skrývat. Premiér tuší, že druhý muž ANO půjde od válu, skončí i jeho lidé, a tak nějak už nebude koho hlídat.


Otroci dotací. O závislosti Agrofertu na veřejné podpoře


Konec Ťoka je blíž než dříve. Úplně dobrovolný nebude, i když mu k tomu nechá Babiš zahrát všechny fanfáry a natáhne koberec. Předpoklad je takový, že Ťok odejde po konzultaci a dobrovolně s nějakým vzletným důvodem. Už takhle „sám za sebe“ odcházel jednou, pamatujete? Vadila mu podpora vlády od KSČM. Jenže pak dostal ještě šanci a najednou mu vadit přestala. Teď už to takové nebude.

Čtěte další texty Petra Weikerta


Čtěte také

 Prezident Miloš Zeman

Rozpočet se schodkem 40 miliard korun podepsal Zeman, navzdory několika výhradám

Prezident Miloš Zeman dnes podepsal státní rozpočet na příští rok se schodkem 40 miliard…

před 1 hodinou

 Čínský export, ilustrační foto

Konec obchodní války? USA sníží cla na dovoz čínského zboží

Spojené státy pozastaví plánované uvalení cla na další čínské zboží a sníží existující…

před 2 hodinami

 Česká národní banka, ilustrační foto

České banky a pojišťovny jsou odolné proti nepříznivému ekonomickému vývoji, ukázal test ČNB

Dohledové zátěžové testy České národní banky letos opět prokázaly odolnost tuzemských…

před 3 hodinami

Kryptoměny Elektroměr v ruské domácnosti, ilustrační foto

Rusové dluží za elektřinu skoro 300 miliard. Účty má pohlídat blockchain

Ruské domácnosti dluží za elektřinu v přepočtu 288 miliard korun. Národní provozovatel…

před 3 hodinami

 Britský premiér Boris Johnson komentuje výsledky voleb

Británie odejde z EU na konci ledna, oznámil Johnson po drtivém vítězství

Británie odejde z Evropské unie k 31. lednu příštího roku, již tomu nic nezabrání. Dnes…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Kdy musíte platit zdravotní pojištění i při nulových příjmech?
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče