Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Weikert
Weikert
Autor:

Babiš s plánem Víta Bárty

 Weikert 16. dubna, 14:41  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
16. dubna, 14:41

Premiér Andrej Babiš přišel v posledních dnech s myšlenkou, která by neměla zapadnout. Dálnici D3 z Prahy do Tábora prý postaví Číňané formou PPP projektu. Navrhuje to, protože objem investic téhle velké země v České republice ho moc neuspokojuje. Tenhle nápad prošel veřejným prostorem bez reakcí, což je velká škoda vzhledem k tomu, jak úžasný nesmysl to je.

Premiér ho vyslovil v Dubrovníku na okraj setkání summitu 16+1, který sdružuje země střední a východní Evropy s Čínou. Už samotná platforma je dost diskutabilní úkaz. Jde vlastně o takovou pátou kolonu, kterou si chce komunistická Čína v Evropě vytvořit, ale to nechme na jinou debatu.

Objem čínských investic je v Česku v porovnání s investicemi z ostatních zemí opravdu malý. Podle České národní banky se loni přímé zahraniční investice z Číny dokonce snížily o 15,1 miliardy korun a je zřejmé, že nedosáhnou ani zlomku podepsaných dohod, u jejichž podpisu asistovali před třemi lety prezidenti obou zemí. Do roku 2020 podle nich mělo do Česka přitéci z Číny až 232 miliard korun.

Premiéru Babišovi nemůže nikdo vytknout, že by situaci nechtěl změnit. Na to, jak podlézavě Česko k Číně přistupuje, přichází až moc slibů a málo obchodu. Nápad s D3 ale vrací debatu o pár let zpět do éry ministra dopravy Víta Bárty, který to s Čínou také zkoušel. Neúspěšně, jak víme. A těch neúspěchů v oblasti čínských dálnic je mnohem více. Je škoda, že to premiéru Babišovi někdo neřekl.

Za prvé. V branži se už od dob Víta Bárty ví, že Čína nějaký kousek D3 stavět nebude. Velmi podobný nápad, jako vyslovil před pár dny Babiš, byl ve hře před necelými devíti lety. Mělo jít dokonce také o PPP projekt. Jen motivace byla trochu jiná. Bárta válčil s etablovanými stavebními firmami a ze zahraničí věděl, že Číňané staví o 30 až 50 procent levněji.

Potíž byla v tom, že Číňané nechtěli stavět z jejich pohledu bezvýznamný kousek dálnice v neznámé zemi. Nevyplatilo by se jim sem vozit techniku, nasmlouvat či nakoupit pískovny, obalovny, projekční firmy a podobně. Čína chtěla kompletní smlouvu na dobudování celé dálniční sítě v Česku, což by pro ni dávalo jakýs takýs smysl, pokud by to spojila i s účinkováním v Polsku, Maďarsku a dalších zemích. Jenže tuhle smlouvu jí nikdo nedal, protože je tady otevřený trh, konkurence, platí tu antimonopolní pravidla, demokracie a takové ty věci, nad kterými čínský komunista kroutí hlavou.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


I kdyby chtěl Babiš Bártův pokus ještě zopakovat, ve hře je u jihočeské D3 jen nějakých 24 kilometrů od Třebonína ke státní hranici. Zbytek se buď už staví, je v provozu nebo jako v případě trasy ve Středočeském kraji dlí v tak daleké budoucnosti, že to přesahuje časový horizont dokonce i věčné Číny.

Dalším vykřičníkem je pak účinkování Číny při stavě dálnic v sousedních zemích. To by se dalo shrnout slovy jako katastrofa nebo ostuda. Opět je tristní, že to premiér neví nebo záměrně zamlčuje. Konsorcium Covec s čínskou majoritou stavělo část dálnice mezi Lodží a Varšavou. Konkrétně 50 kilometrů, které měly být reklamou a vstupenkou na evropský trh. Nakonec dlužilo dodavatelům, nestíhalo termíny a stát s ním musel zrušit smlouvu. Z bryndy pak Poláky tahaly i české firmy, které na daném úseku pracovaly.

Jak dlouho se stavěly dálnice ( Autor: Euro )

Jak dlouho se stavěly dálnice

Pak je tu ještě potíž se samotným PPP na straně státu. Zatím neznáme projekt, který by neskončil průšvihem. Vzpomeňme na plány s Ústřední vojenskou nemocnicí. Je si Babiš opravdu jistý tím, že čínské firmy žhnou po 24 kilometrech tuzemské D3 a chtějí se do ní pustit? A je si jistý tím, že by to byl vzhledem k okolnostem dobrý nápad? Pokud ano, je zcela v pořádku, že před pár dny v Dubrovníku tenhle plán nastínil. Velmi pravděpodobně stál ale zrovna před kamerami a chtělo se mu něco říct, tak něco řekl. A nebylo to poprvé, co měla veřejnost šanci ho přistihnout, jak prostě tlachá.

Čtěte další texty Petra Weikerta


Čtěte také

 Patentovat lze výrobek, materiál nebo výrobní postup, naopak nelze jeho prostřednictvím chránit například vědecký objev.

BusinessInfo.cz: Jak na patenty a průmyslové vzory

V moderním obchodním světě představují ochranné známky, patenty a informace o nich…

před 58 minutami

 Solidní nejistota. Jiří Písařík se soudí o část své firmy Bohemia Energy. Celou společnost proto převedl do stabilnějšího Nizozemska.

Další pokuta pro miliardáře Písaříka. Bohemia Energy blokovala odchod lidí ke konkurenci

Největší alternativní dodavatel elektřiny na českém trhu Bohemia Energy entity dostal…

před 58 minutami

Události Sídlo OKD, ilustrační foto

Miliardové pohledávky Citibank za OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 20…

23. října 2019

 Americký prezident Donald Trump

Trump ruší sankce uvalené na Turecko kvůli Sýrii. Ankara slíbila ukončení bojů

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý…

23. října 2019

 Boris Johnson

Johnson: Brexit k 31. říjnu je v nejlepším zájmu země

Odchod Británie z Evropské unie k 31. říjnu by byl v nejlepším zájmu země. Prohlásil to…

23. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 12 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Penzisté a cestovní pojištění do zahraničí
Kdy budou zvýšeny daňové slevy?
Zajištění na horší časy: Kdy a jak nakoupit zlato?
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče