Menu Zavřít

Zpátky do Suezu. Kontejnerový gigant Maersk znovu přesměroval své lodě, aby se vyhnul jemenským povstalcům v Rudém moři

5. 1. 2024
Autor: Depositphotos

Dánská společnost Maersk podle agentury Reuters oznámila, že nebude riskovat bezpečnost svých kontejnerových lodí a zcela se vyhne problematické oblasti Rudého moře, kde v poslední době operují jemenští povstalci. Čtyři její plavidla, která se v současnosti nachází poblíž Saúdské Arábie, tak čeká do cílové destinace v Asii extrémně dlouhá cesta.

Lodě se totiž budou muset vrátit zpět do Suezského kanálu, a poté se vydají na dlouhou trasu kolem celé Afriky přes mys Dobré naděje. Tato plavba zabere minimálně o 10 dní více než zkratka přes Suezský kanál a vyžádá si také obrovské dodatečné náklady na palivo. Maersk aktuálně odhaduje, že kvůli přesměrování se zpáteční cesta každé lodi mezi Evropou a Asií prodraží až o jeden milion dolarů (přibližně 22,5 milionu korun).

V Rudém moři po útocích Húsiů přituhuje. Vznikla koalice mající za cíl chránit obchodní lodě, ropa zdražuje
Přečtěte si také:

V Rudém moři po útocích Húsiů přituhuje. Vznikla koalice mající za cíl chránit obchodní lodě, ropa zdražuje

Současné rozhodnutí je velkým neúspěchem pro rozsáhlou mezinárodní operaci s názvem Strážce prosperity. Její součástí bylo hned několik světových armád v čele se Spojenými státy americkými, přičemž společným cílem byla právě ochrana lodí proplouvajících Rudým mořem. Jemenští povstalci však na některá plavidla útočili i nadále, což je důvod, proč se Maersk rozhodl oblasti vyhnout.

Celá situace tedy nadále představuje zásadní problém pro globální obchod. Mnozí analytici se totiž obávají, že zvýšená cena námořní přepravy by mohla vést k dalšímu navýšení inflace po celém světě. Tím spíš když se přes Rudé moře a Suezský kanál přepravuje zhruba jedna třetina veškerého kontejnerového nákladu.

Byl pro vás článek přínosný?


Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).