Menu Zavřít

Nový most přes Vltavu má být dominantou severní Prahy. Porota vybrala pět nejlepších návrhů

Praha se chystá přidat další kapitolu do své bohaté mostní historie. Po Dvoreckém mostu přichází na řadu další projekt, kterým je dálniční přemostění Vltavy mezi Suchdolem a Březiněvsí. Architektonická soutěž na novou dopravní tepnu v rámci budoucího Pražského okruhu D0 měla najít řešení, které citlivě zapadne do krajiny a zároveň vytvoří výraznou novou dominantu. Nyní pět nejlepších z celkem patnácti návrhů zveřejnila Česká komora architektů.

Nejvýše porota ohodnotila návrh sdružení Stráský, Hustý a partneři a Studio acht. Vyzdvihla na něm mimo jiné to, že jako jediný nepočítá s vybudováním masivních pilířů na březích. „Soutěžní návrh ze všech nejlépe uspěl z hlediska hodnocení úrovně architektonického a technického řešení mostu a dopravního řešení obou předmostí,“ uvedla porota v hodnocení s tím, že přiznala i možné vyšší náklady: „Lze očekávat poměrně vyšší pořizovací náklady z důvodu delšího rozpětí mostu, nicméně porota předpokládá, že jde o konstrukci, která má efektivní konstrukční systém, a tedy vyšší náklady budou dány pouze vlivem velkého rozpětí mostu. Vyšší náklady jsou současně vyváženy přínosem navrženého řešení z hlediska ochrany krajiny bez masivních mostních pilířů zasahujících do údolí.“

Na druhém místě skončil návrh společnosti Valbek, který podle poroty nabízí jednoduchou a staticky vyváženou konstrukci respektující charakter údolí. Třetí místo obsadil projekt od Cowi Czech Republic, u něhož porota kromě architektury ocenila i technické řešení umožňující rychlý postup výstavby. Čtvrtý skončil návrh sdružení 2T engineering a Top Con Servis, který přinesl mimo jiné lávky s výhledy a velkorysý prostor pro pěší a cyklisty. Pátý byl projekt společnosti ov architekti a V–CON.

Z pěti oceněných návrhů vzejde finální podoba mostu. Hodnotit se však bude nejen architektonická kvalita, ale podle webu Zdopravy.cz i náklady na stavbu a provoz. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla zatím žádný vítěz není, je pouze vybráno pět nejlepších a z těch se bude vybírat dál.

Českým arénám se blýská na lepší časy. Nové sportovní haly nejen v Brně a Pardubicích přinášejí špičkovou architekturu i inspiraci z NHL
Přečtěte si také:

Českým arénám se blýská na lepší časy. Nové sportovní haly nejen v Brně a Pardubicích přinášejí špičkovou architekturu i inspiraci z NHL

Návrhy musely počítat s lávkou pro pěší a cyklisty a s možností zachovat provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy i během případné opravy. Most má být 572 metrů dlouhý, 43 metrů široký a ve výšce 83 metrů překlenout hluboké údolí Vltavy, přičemž náklady se odhadují na dvě miliardy korun a ŘSD by mělo stavbu zahájit v roce 2027.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek